Czytajmuzyka
Bogaty dół, jasna góra
Tomasz Dąbrowski, trębacz jazzowy o Tomaszu Stańce, trąbce i pasji
Do czytania / kultura
Na płycie „Individual Beings” Tomasz Dąbrowski nie odżegnuje się od porównań do Stańki, które towarzyszą mu od lat. Przeciwnie – sięga po podobne sposoby instrumentacji, a nawet po sam instrument wybitnego jazzmana.
Jan Błaszczak
CzytajLekcja muzyki
Depresja songwritera
Do czytania / kultura
Muzyczny geniusz, akustyczne brzmienie, depresja, tragiczny koniec – to tylko niektóre słowa, którymi można by opisać kariery Nicka Drake’a i Elliotta Smitha. O paralelnych losach songwriterów pisze
Jan Błaszczak
CzytajPasażer na gapę
Życie w drodze Woody'ego Guthrie'ego
Do czytania / kultura
„To jest wasz kraj, to jest mój kraj” to autobiografia fabularyzowana. Zbyt wiele w niej dziur i pominięć, by traktować ją jako obiektywne źródło wiedzy na temat Woody’ego Guthrie'ego. Pokazuje natomiast narodziny symbolu. Wykuwanie mitu wędrownego pieśniarza, geniusza i włóczęgi, z którego nieustająco czerpie scena folkowa.
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Jazzowa historia Stanów
Rozmowa z Piotrem Jagielskim
Do czytania / kultura
Czy jazz się skończył? A może stał się klasyką, którą należy odgrywać nuta po nucie? O tym, co zostało z muzycznej rewolucji, z Piotrem Jagielskim, autorem książki „Święta tradycja, własny głos. Opowieści o amerykańskim jazzie” (wyd. Czarne), rozmawia
Jan Błaszczak
CzytajPowrót na Marsa
Rozmowa z Patrykiem Zakrockim
Do czytania / kultura
Serial science-fiction dla dzieci może być i zabawny, i mądry – czego dowodem jest polska produkcja „NASZA – czerwona planeta”. Jej twórca, kompozytor i muzyk, opowiada o wieloletniej fascynacji Marsem i tworzeniu dla najmłodszego odbiorcy. Pyta
Jan Błaszczak
CzytajLekcja muzyki
Bębny w Malawi przywołują duchy
Do czytania / kultura
Jest w Malawi muzyczny rytuał, który leczy choroby i przepędza demony. I jest w Polsce mała wytwórnia, która wydaje poświęcone mu płyty – zarówno dokumentalne, jak i eksperymentalne. O ceremonii vimbuzy i procesie jej nagrywania opowiada warszawski etnograf i szef oficyny 1000Hz Piotr Cichocki.
Jan Błaszczak
CzytajLekcja muzyki
Przestrojenia ucha
Do czytania / kultura
Od 20 lat podróżuje po świecie i nasłuchuje. Słucha odgłosów przyrody i akustyki miast, wzburzonego morza i szumu wiatru. Marcin Dymiter, producent muzyki elektronicznej, a wcześniej lider rockowego zespołu Ewa Braun, jest jednym z pionierów polskich nagrań terenowych. Właśnie ukazała się jego książka „Notatki z terenu”. W rozmowie z „Przekrojem” opowiada o pandemicznej ciszy, dźwiękowej archiwistyce i słuchaniu w służbie krytycznego myślenia.
Jan Błaszczak
CzytajLekcja muzyki
Kręgi w pogo
Do czytania / kultura
O adrenalinie towarzyszącej rosyjskiej trasie 19 Wiosen, wpływie kultury gopników na osiedlowy rap i rosnącej modzie na tatarskość opowiada Konstanty Usenko, autor książki „Wykresy fal środkowej Wołgi”. Znawca wschodnioeuropejskiej pop- i kontrkultury mówi też o niebezpiecznej aurze italo disco i tureckiej piosence covidowej. Rozmawia
Jan Błaszczak
CzytajLekcja muzyki
Sprzedam fiata, kupię syntezator
Do czytania / kultura
Od disco-funku po elektryczne boogie, od ambientu po wizjonerską zapowiedź electro – kompilacja „Echo wielkiej płyty” pokazuje mniej znane nagrania pionierów polskiej el-muzyki. Pisze o niej
Jan Błaszczak
CzytajLekcja muzyki
Pokój i niepokój Marvina
Do czytania / kultura
„What’s Going On” to zarówno lament nad zepsuciem świata, jak i głębokie świadectwo wiary w człowieka. Może dlatego pół wieku po premierze słynny album Marvina Gaye’a wciąż emanuje wyzwalającą energią. O jednej z najsłynniejszych płyt w historii muzyki rozrywkowej pisze
Jan Błaszczak
CzytajLekcja muzyki
Fado ABC
Rozmowa z João de Sousą oraz Pawłem Szamburskim
Do czytania / kultura
Wokalista i gitarzysta João de Sousa oraz klarnecista Paweł Szamburski opowiadają o ich nowoczesnym, świeżym, a jednocześnie czerpiącym z tradycji, spojrzeniu na portugalską muzykę fado. Rozmawia
Jan Błaszczak
CzytajLekcja muzyki
Habibi Funk i odkryty skarb Libanu
Do czytania / kultura
Sudański jazz, algierska elektronika, libańskie reggae, a przede wszystkim soul i funk nagrywany z reguły w języku arabskim dobre pół wieku temu – to wszystko znajdziemy w katalogu niemieckiej wytwórni Habibi Funk, o której pisze i którą się zachwyca
Jan Błaszczak
CzytajZa mgłą wzruszenia
Do czytania / kultura
„Always Look on the Bright Side of Life” – radzili śmieszkowie z Monty'ego Pythona. Niepomny na to ostatnie tygodnie spędziłem, obserwując Darkside’a.
Czytajsłuchać albo nie słuchać
Słuchać albo nie słuchać – 2/2021
Kwartalnik / Recenzja
Nowe albumy wydali ostatnio: Siksa, Lotto, Gorillaz, Sault, Ariana Grande i Oliver Coates. Czy warto po nie sięgnąć, sprawdza nasz recenzent muzyczny
Jan Błaszczak
CzytajW nieustannym zdziwieniu – wywiad z Raphaelem Rogińskim
Do czytania / kultura
Przy okazji premiery albumu „Right Before It Started” zespołu Shofar gitarzysta Raphael Rogiński opowiada o dźwiękowej medytacji w cieniu pandemii. Artysta tłumaczy też, czym są niguny i dlaczego kultura nie istnieje bez podróżowania. Rozmawia
Jan Błaszczak
CzytajToxic
Do czytania / Felieton
Ubezwłasnowolniona Britney Spears walczy na sali sądowej, by odzyskać choć częściową kontrolę nad własnym życiem. Nie jestem prawnikiem, a tym bardziej psychiatrą, więc pozostaje mi ferować wyroki w sprawie mediów, które doprowadziły jedną z największych gwiazd popu do tego smutnego miejsca.
Czytajmuzyka
Trudno być bandytą
Do czytania / Recenzja
Muzycznie bardziej dojrzała i wielowątkowa, lirycznie bardziej wycofana i ostrożna – druga płyta Slowthaia ukazuje się w dniu, który artysta zapamiętał na długo. Recenzuje
Jan Błaszczak
CzytajPaszporty i polityki
Do czytania / Felieton
Kryzys wywołany pandemią koronawirusa trwa w najlepsze, a na brytyjskich muzyków spada kolejny cios: brexit i związany z nim koniec swobodnego przepływu osób w Europie. Jak to odbije się na artystach i naszych planach (marzeniach) koncertowych?
Czytajmuzyka
Kosmiczna miłość
Do czytania / Recenzja
Na trzeciej płycie The Avalanches zrzucają z siebie wreszcie paraliżujący ciężar oczekiwań i w rezultacie odlatują aż w kosmos. Towarzyszą im liczni goście oraz spoglądająca z okładki Ann Druyan uzbrojona we wszechogarniającą miłość – pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Poważnie traktuję świat swojej wyobraźni
Rozmowa ze Stefanem Wesołowskim
Do czytania / kultura
Z kompozytorem Stefanem Wesołowskim o muzyce filmowej, pomyśle na nową płytę i rodzinnych tradycjach muzycznych rozmawia
Jan Błaszczak
CzytajRok za szybą
Do czytania / Felieton
W minionych latach można się było zorientować co do gustów rozmówcy, pytając, czy jedzie na Woodstock, Open’er, czy OFF Festival. W 2020 r. trzeba było innej strategii, bo po muzykę na żywo wybieraliśmy się na YouTube’a, Facebooka czy Instagrama.
Czytajfilm
Na wyspie poza czasem
O Tadeuszu Nalepie
Do czytania / kultura
Na ekrany kin lada moment trafi wyczekiwany pełnometrażowy film Mariusza Wilczyńskiego „Zabij to i wyjedź z tego miasta”. Światowej sławy reżyser animacji opowiada o jednym z bohaterów swojego dzieła, Tadeuszu Nalepie, i o niezwykłej przyjaźni, jaka połączyła go z liderem Breakoutu na ponad ćwierć wieku. Rozmawiał
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Słodko-gorzkie
Do czytania / Recenzja
Zanurzony w tradycji soulu, funku i R&B przebojowy album brytyjskiego zespołu Sault porusza temat przemocy i nierówności rasowych, sięgając zarówno po patos, jak i bezwzględną ironię. W rezultacie „Untitled (Rise)” jest jednym z najbardziej imponujących wydawnictw mijającego roku.
Jan Błaszczak
Czytajsłuchać albo nie słuchać
Słuchać albo nie słuchać – 1/2021
Kwartalnik / Recenzja
Nie kupujcie nowych płyt, dopóki nie przeczytacie poniższych recenzji. Przegląd nowości muzycznych przygotował tradycyjnie
Jan Błaszczak
CzytajSIKSA, czyli rzecz o pomyłce
Do czytania / Felieton
Zwykle jest tak, że to muzyka pozwala nam lepiej zrozumieć świat. Ci najbardziej przenikliwi twórcy nierzadko potrafią przewidzieć bieg wydarzeń i zapowiedzieć nadchodzącą zmianę.
Czytajmuzyka
Sam sobie przesterem
Do czytania / Recenzja
Kompozytor i wiolonczelista Oliver Coates tworzy piękne liryczne melodie, by dekonstruować je przy udziale inwazyjnych efektów. W rezultacie oscylujące pomiędzy kameralistyką a ambientem „skins n slime” ucieka od naiwnego sentymentalizmu w stronę awangardowego rocka. Pisze
Jan Błaszczak
CzytajCzemu tak nierychło, Panie?
Do czytania / Felieton
Twórcy albumu „Requiem ludowe” Adam Strug i Kwadrofonik sięgnęli po pieśni z niewznawianego od ponad wieku „Śpiewnika Pelplińskiego”. Paradoks polega na tym, że księgę wznowiono. Album natomiast przepadł.
Czytajmuzyka
Olga i trzech muszkieterów
Do czytania / kultura
Rozmowę z Olgą Kozieł i Sebastianem Beliahem przeprowadził
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Jazda po basie
Do czytania / Recenzja
Wuja nawiedzał Wrocław dwa razy. W obu przypadkach niósł miastu bas – płytę „Kwiatostan” zespołu Błoto recenzuje
Jan Błaszczak
Czytajkultura fizyczna
Koniec procesu
Do czytania / społeczeństwo
Wraz z porażką w pierwszej rundzie koszykarskich playoffów i zwolnieniem trenera Bretta Browna ostatecznie upadła jedna z najdziwniejszych – i najbardziej brawurowych – strategii w historii zawodowego sportu, „The Process”. Koncepcja zakładała, że zespół Philadelphia 76ers zdobędzie mistrzostwo, przegrywając –
Jan Błaszczak
CzytajZawartość Chopina w Chopinie
Do czytania / Felieton
Z nową płytą Natalii Kukulskiej i Sinfonii Varsovii jest jak z „Synekdochą, Nowy Jork” Charliego Kaufmana. Tyle że na odwrót.
Czytajsłuchać albo nie słuchać
Słuchać albo nie słuchać – 4/2020
Kwartalnik / Recenzja
Jesienny przegląd nowości muzycznych. Która płyta to hit, a która kit? Przeczytajcie recenzje, które przygotował
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Przestój
Do czytania / kultura
Gosia Płysa i Mat Schulz nie mają złudzeń, że prezentacja muzyki online w czasie pandemii to jak dotąd odpowiednik produkcji braci Lumière. Dyrektorzy festiwali Unsound i Ephemera mówią o rachunku prawdopodobieństwa, dylematach DJ-ów oraz najbezpieczniejszym koncercie świata. Rozmawiał
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Taylor Swift w mniejszych dawkach
Do czytania / Recenzja
Swoją najnowszą płytą Taylor Swift zaskakuje nas niczym zima drogowców – recenzuje
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Ewolucja i konsekwencja
Do czytania / kultura
Pierwszy ledwo zaczął rapować, a już został klasykiem gatunku. Drugi przez długie lata działał w drugim obiegu, by stać się jednym z najbardziej rozchwytywanych producentów. Włodi i 1988 opowiadają o płycie „W/88”, pracy w czasie pandemii i raperskim zobowiązaniu. A także o hip-hopowym Ursynowie, filmie „Proceder” oraz dokumencie poświęconym kultowemu debiutowi Molesty. Rozmawia
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Żar tropików
Do czytania / Recenzja
Sekstet Tropical Soldiers in Paradise z gracją porusza się pomiędzy muzyką karaibską, jazzem, calypso, hip-hopem i kilkoma jeszcze stylistykami. Tym bardziej imponujące, że to wszystko ze stoickim spokojem i w nieśpiesznym tempie. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Ryzykowna zmiana
Do czytania / Recenzja
Muzycy Fontaines D.C. musieli mieć świadomość, jak trudno będzie im dobić do poziomu ich spektakularnego debiutu. Nagrywając drugi album zrobili więc wiele, by trudno było te płyty ze sobą porównać. Pisze
Jan Błaszczak
CzytajParagraf 2020
Do czytania / Felieton
Problemy Michała Szpaka z wykonywaniem piosenek, które przez lata stanowiły trzon jego repertuaru, mogą wydawać się prawnym kuriozum. Niewykluczone jednak, że wobec trwającego kryzysu podobne tarcia staną się niebawem chlebem powszednim.
Czytajmuzyka
Cud z odzysku
Do czytania / Recenzja
Nową płytę Julianny Barwick recenzuje
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Sutari. Na trzy głosy o rzeczywistości
Do czytania / kultura
Przy okazji premiery albumu „Siostry Rzeki” Kasia Kapela, Basia Songin i Zosia Zembrzuska z zespołu Sutari opowiadają o metaforyce ludowych tekstów i rzekach spoza głównych szlaków. Dowiadujemy się również, którędy płynie Szeszupa, czym są złóbce i skąd wzięła się sowa. Rozmawia
Jan Błaszczak
CzytajDobry, zły i brzydki
Do czytania / Felieton
Zmarłego w wieku 91 lat Ennia Morriconego zapamiętamy jako twórcę niezliczonych pięknych tematów filmowych. Warto przypomnieć, że inspiracje do swoich kinowych przebojów Włoch czerpał m.in. z doświadczeń na polu awangardowym. Bez utworów, które szeroka publiczność uznałaby za złe i brzydkie, nie ma kompozytora, którego wielbił cały świat.
Czytajmuzyka
Pan i pani Smith
Do czytania / Recenzja
W okolicach Juneteenth na półki trafiły nowe płyty Boba Dylana, Neila Younga i – poprzedzająca ich – folkpopowej artystki Phoebe Bridgers. Bo jeśli bić się z gigantami o uwagę, to właśnie taką płytą. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Słodko-gorzki półkownik
Do czytania / Recenzja
Nagrane przez Younga w szczytowym okresie twórczości „Homegrown” jest opowieścią o bólu i wdzięczności, żalu i nadziei, która przez 45 lat nie straciła nic ze swojej siły. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Mój ból jest inny niż twój
Do czytania / Recenzja
Pod czujnym okiem narodu, który po raz pierwszy od dziesięcioleci, żył premierą jego nowej płyty, Kazik Staszewski bohatersko walczy o zachowanie światopoglądowej niezależności. Od strony muzycznej natomiast najlepiej jest wtedy, gdy jest ciężko. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajsłuchać albo nie słuchać
Słuchać albo nie słuchać – 3/2020
Kwartalnik / Recenzja
Nowości płytowe, na które warto zwrócić uwagę, omawia
Jan Błaszczak
CzytajJa też śpiewam, Ameryko
Do czytania / Felieton
Już trzy tygodnie trwają masowe protesty przeciwko systemowemu rasizmowi w USA. Wśród rzeczników tłumów, które wyszły na ulice miast i miasteczek, nie mogło zabraknąć raperów. W końcu muzyka nieprzerwanie towarzyszy afroamerykańskiej walce o równość praw, służąc jej jako inspiracja, oręż i spoiwo.
Czytajmuzyka
Kiedy rozmawiamy, cały czas lutuję
Do czytania / kultura
Produkuje nie tylko acid house, trance i techno, ale także instrumenty, na których gra. Kiedy nie składa modularów, bada filtry rezonansowe w kultowych syntezatorach. Ewa Justka przyznaje, że musi zajmować się wieloma tematami jednocześnie, by nie popaść w stan pustki i nihilizmu. W kwietniu nakładem Editions Mego – jednej z najważniejszych wytwórni zajmujących się eksperymentalną elektroniką – ukazała się jej płyta „Upside Down Smile”. Rozmawiał
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Piosenki nieuczesane
Do czytania / Recenzja
Tegoroczny album The Magnetic Fields „Quickies” składa się z piosenek o krótkim metrażu: od 17 sekund po dwie minuty z hakiem. To dobra formuła dla błyskotliwego twórcy. Chyba że efektem jest chaotyczna mieszanka piosenek wspaniałych, sympatycznych i zbędnych. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Barwy kampanii
Do czytania / Recenzja
W muzyce The Weeknd nie zmieniło się dość wiele, by uzasadnić olbrzymi komercyjny sukces, jaki stał się udziałem Kanadyjczyka w ostatnich latach. Od czasu „House of Balloons” zmienili się trochę słuchacze, ale przede wszystkim zmienił się sztab – pisze
Jan Błaszczak
CzytajZerwani z łańcuszka – Hot16Challenge2
Do czytania / Felieton
Czyli o tym, jak hip-hopowa akcja charytatywna otworzyła przed nami nowy krąg piekła, pisze
Czytajmuzyka
Pewnym krokiem w pop
Do czytania / Recenzja
Quebonafide zaskoczył mnie tą płytą, zrobioną z rozmachem i znajomością współczesnych trendów, ale i oldschoolu – „Romantic Psycho” recenzuje
Jan Błaszczak
CzytajPokolenie MJ
Do czytania / Felieton
Co wspólnego ma Michael Jordan z powodzią tysiąclecia? Czyli kilka słów o nowym serialu Netflixa „Ostatni taniec”.
Czytajmuzyka
Raper z pretensjami
Do czytania / Recenzja
Ekspresyjna i momentami dowcipna „Patologya” najbardziej przypomina jednak kserówki z kulturoznawstwa zostawione niby przez przypadek na środku pokoju na moment przed przyjściem kumpli – pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Po(p)wściągliwi
Do czytania / Recenzja
„Docusoap” to chłodne R&B, dream pop ze świata, w którym magię zastąpiła technologia. Szara i powszednia. O drugiej płycie Coals pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Niepojęte czyny
Do czytania / kultura
Na swoim koncie ma kultowe hiphopowe płyty, abstrakcyjną elektronikę i minimalistyczną kameralistykę. Wśród jego współpracowników można wymienić Pezeta, Adama Struga i rockowy zespół Psychocukier – z Mikołajem „NOON-em” Bugajakiem rozmawiał
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Esencja
Do czytania / Recenzja
O tym, dlaczego nową płytę 1988 chciałoby się zabrać ze sobą na nocny spacer po mieście, pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Wszystkie te influencje
Do czytania / kultura
Łona i Webber opowiadają o swojej nowej płycie „Śpiewnik domowy”, o potrzebie zachowania ciekawości świata, o Szczecinie rzeczywistym i wyobrażonym, o tkaniu tożsamości, i o pracy zdalnej, czyli prawdziwym polu bitwy. Rozmawia – na odległość –
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Akcja-transformacja
Do czytania / Recenzja
Popularny hip-hopowy duet powraca do formuły, która niegdyś przyniosła mu popularność a wraz z nią do bardzo wysokiej formy. Nową płytę zespołu PRO8L3M recenzuje
Jan Błaszczak
Czytajsłuchać albo nie słuchać
Słuchać albo nie słuchać – 2/2020
Kwartalnik / Recenzja
Muzykę na wiosnę poleca
Jan Błaszczak
CzytajKup pan płytę, czyli samopomoc
Do czytania / Felieton
„Kupujcie polskie rap płyty” – nawoływał Grammatik na swoim klasycznym debiucie. W obecnej sytuacji paraliżu rynku koncertowego warto to zawołanie znacząco rozszerzyć.
Czytajmuzyka
Przemoc rodzi przemoc
Do czytania / Recenzja
Fiński producent Vladislav Delay znany raczej z wysublimowanej muzyki klubowej nagrał album o bezwzględnej sile przyrody, którego ciężar kojarzy się raczej z noise’em czy metalem. „Rakka” to opowieść pełna brutalności, w której tkwi niepokojący magnetyzm. Rewers eleganckiej muzyki klubowej, którą artysta żegnał XX wiek. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
King Krule na zmule
Do czytania / Recenzja
Nagrywanie trzeciego albumu zbiegło się u Archy’ego Marshalla z narodzinami córki. W rezultacie „Man Alive!” ma w sobie tyle energii, co młody rodzic po kolejnej nieprzespanej nocy. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Czas na parkiet
Do czytania / Recenzja
„The Slow Rush” nie jest bynajmniej hołdem dla kanadyjskiego trio. Na swoim najnowszym albumie Tame Impala schodzi z rockowej ścieżki, by eksplorować disco, house i syntezatorowy pop – pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Na przekór – rozmowa z Matą
Do czytania / kultura
Kiedyś myślał, że w hip-hopie nie ma dla niego miejsca, teraz jest najgłośniejszym debiutantem na tej scenie. Mata opowiada nam o swoim muzycznym „pamiętniku z liceum”, tłumaczy, w jakim celu nagrał „Patointeligencję” i dzieli się swoimi refleksami na temat polskiej sceny. Zauważa też, że „batoracka” duma jest bardzo hip-hopowa. Rozmawiał
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Uncreative Commons
Do czytania / Recenzja
Ostatni album Gila Scotta-Herona doczekał się kolejnej reinterpretacji. I jest ona o tyle niezwykła, że brzmi bardziej zachowawczo niż przetwarzany oryginał. Płytę „We’re New Again” recenzuje
Jan Błaszczak
CzytajSierpień 2011
Do czytania / Felieton
Czy wiecie, kim był Andy Gill? Jeśli nie wiecie, to dowiedzcie się dlaczego.
Czytajmuzyka
Zabijanie słowem
Do czytania / Recenzja
Na swojej najnowszej płycie miotający się pomiędzy pomysłami i usilnie zabiegający o uwagę Eminem nagrywa wiele niepotrzebnych utworów i jeden, który rzeczywiście na nią zasługuje. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Patointeligencja słucha Maty
Do czytania / Recenzja
Bawiący się językiem i hip-hopową konwencją, ale przy tym nieunikający wątków osobistych debiut Maty jest albumem bardzo nierównym. Daje jednak nadzieję, że młody raper w przyszłości zaoferuje nam więcej niż w wiadomym klipie. Płytę „100 dni do matury” recenzuje
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Wciąż więcej drzew
Do czytania / kultura
Albumem „Hipokamp” gitarzysta Marek Napiórkowski świętuje trzydziestolecie twórczości. Przy okazji tej premiery muzyk opowiada o tym, jak zmieniła się dola polskiego jazzmana, o pożytkach z bycia sidemanem, graniu Bowiego, słowiańskiej tęsknicy i alternatywie, która stała się nagle mainstreamem. Rozmawia
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
IDM – Intimate Dance Music
Do czytania / Recenzja
Entuzjastycznie przyjęty debiut młodej brytyjskiej producentki wzbogaca glitchową elektronikę i IDM o osobistą, queerową perspektywę. Płytę „For You And I” Loraine James recenzuje
Jan Błaszczak
CzytajEfekt Macia
Do czytania / Felieton
Świeżo upieczony juror Paszportów Polityki zdradza swoje typy w kategorii „Muzyka popularna”. Zastanawia się też, czy bezkompromisowy sznyt tej nagrody mówi więcej o polskich mediach czy rynku muzycznym ostatniej dekady.
Czytajmuzyka
Muzyka – przekrój przez dekadę
Do czytania / kultura
Retromania i festiwalizacja. Hologramy i streaming. Inwazja K-popu i renesans winyla. A także listy najważniejszych płyt z Polski i ze świata. Oto zbiór muzycznych migawek z lat „-nastych”. Zebrał i opisał
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Zmysłowość niechciana
Do czytania / Recenzja
Erotyzm dawno nie był tak przygnębiający. Opowiadając o złamanym sercu, FKA Twigs śpiewa o niezrealizowanych pragnieniach i spełnionych żądzach. O nowej płycie amerykańskiej artystki pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Pożegnanie z Midwestem
Do czytania / Recenzja
Najnowsza kompilacja niepublikowanych utworów Arthura Russella wyciąga na światło dzienne jego mniej znane folkowe korzenie. O „Iowa Dream” pisze
Jan Błaszczak
Czytajsłuchać albo nie słuchać
Słuchać albo nie słuchać – 1/2020
Kwartalnik / Recenzja
Muzyka potrafi poprawić nastrój lub go skutecznie zepsuć. O tym, po jakie płyty sięgnąć tej zimy, a jakich raczej unikać, pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Bukiet róż do Westminsteru
Do czytania / Recenzja
Nowy album brytyjskiego pieśniarza to pełne empatii i wnikliwości studium życia na brytyjskiej prowincji doby brexitu. O „2020” Richarda Dawsona pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Fun
Do czytania / Recenzja
Tytuł najnowszego albumu Roberta Piernikowskiego sugeruje składankę i rzeczywiście „The best of moje getto” przypomina charakterem luźny zbiór różnorodnych, zazwyczaj udanych pomysłów. Niespecjalnie mnie to cieszy, ale daleki jestem od dogmatyzmu, wedle którego wraz z przenosinami do większej wytwórni (Asfalt) i otworzeniem się na artystów z innych środowisk Piernikowski oficjalnie się skończył. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Nieważne co, ważne z Kim
Do czytania / Recenzja
Na swojej solowej płycie Kim Gordon czerpie z gatunków odległych dokonaniom Sonic Youth. Porusza się po nich z zadziwiającą lekkością. O „No Home Record” pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Niezwyczajny kolor chmur
Do czytania / Recenzja
Ascetyczny, ale jakże melodyjny. Czytelny w inspiracjach, ale tak autentyczny, że aż przejmujący. Debiut zespołu Dłonie jest jednym z najprzyjemniejszych muzycznych zaskoczeń jesieni. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Nick Cave w Bardo
Do czytania / Recenzja
Na swojej muzycznie powściągliwej i emocjonalnie rozdzierającej płycie Nick Cave stara się odnaleźć sens i spokój po tragicznej śmierci syna – płytę „Ghosteen” recenzuje
Jan Błaszczak
CzytajUsłyszeć radioaktywność – rozmowa z Hildur Guðnadóttir
Do czytania / kultura
Dziś i jutro na krakowskim festiwalu Unsound wystąpi Hildur Guðnadóttir. Wiolonczelistka i kompozytorka muzyki filmowej wykona utwory ze ścieżki dźwiękowej do serialu „Czarnobyl”, który przyniósł jej nagrodę Emmy. Artystka opowiada o nagrywaniu elektrowni atomowej, kulisach prac nad „Jokerem” i wieloletniej współpracy z Jóhannem Jóhannssonem. Rozmawia
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Zawsze wracałam do przeszłości
Do czytania / kultura
W duecie Muka improwizuje do abstrakcyjnej elektroniki, w Coals współtworzy utopiony w nostalgii dream pop, a ponadto nagrywa z raperami i twórcami z kręgu PC Music. Na kilka dni przed występami na festiwalach Avant Art i Unsound Kacha Kowalczyk opowiada „Przekrojowi” o przeskakiwaniu między muzycznymi biegunami, wydawniczych planach obu zespołów i ulepszaniu wspomnień za pomocą piosenek. Rozmawia
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Własnym językiem
Do czytania / Recenzja
Coraz bardziej popowy, a przecież wciąż nieźle pokręcony. Błażej Król może i pisze przeboje, ale nie traci swojego języka. Co zresztą eksponuje na zdjęciach. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Efekt milenijnej pluskwy
Do czytania / Recenzja
Nowy Tool, nowy Slipknot, nowy Korn i nowy „Matrix”. A wy wciąż wierzycie, że mamy XXI wiek. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Sztandar wyprowadzić!
Do czytania / Recenzja
Na swojej najlepszej płycie Lana Del Rey tradycyjnie już sięga do amerykańskiej mitologii i przeszłości, ale wyciąga z nich więcej niż kiedykolwiek wcześniej. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajsłuchać albo nie słuchać
Słuchać albo nie słuchać – 4/2019
Kwartalnik / Recenzja
Big Thief, Purple Mountains, Tuzza Globale, Skepta, Zamilska, Madonna... O nowościach muzycznych pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Za blisko środka
Do czytania / Recenzja
Do pracy nad swoją najnowszą płytą Sleater-Kinney zaprosiły St. Vincent. Rezultaty są opłakane. O płycie „The Center Won’t Hold”, która przydarzyła się feministkom wyrosłym z punkowej sceny Riot Grrrl, pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Wierzę w młode pokolenie
Do czytania / kultura
Brytyjski raper, Loyle Carner, opowiada na OFF Festivalu o poszukiwaniu własnej tożsamości, zmaganiach z ADHD i powodach, dla których na Glastonbury wystąpił w koszulce „I hate Boris”. Rozmawiał
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Hymny ocalałych
Do czytania / Recenzja
Odnosząc się do żałobnych kompozycji Purcella, biblijnych psalmów i ekstremalnego metalu, Kristin Hayter mierzy się ze swoimi demonami i nagrywa poruszającą, choć niełatwą płytę „Caligula”. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Obiekcje
Do czytania / Recenzja
Choć jeden z utworów krakowskiej grupy nosi tytuł „Wawel”, nastrój albumu „Czarne miasto” przywołuje raczej surowy monumentalizm Szkieletora. Pisze nieco rozczarowany
Jan Błaszczak
CzytajKról na własnym podwórku
Do czytania / kultura
Jeden z najgłośniejszych debiutantów na brytyjskiej scenie – slowthai – opowiada o niechęci do polityków, trasie za 99 pensów i zaletach bycia prowincjuszem. Mówi również o Polakach w swoim rodzinnym Northampton i powodzie, dla którego jest jednym z najbardziej zapracowanych artystów w branży. Z muzykiem na OFF Festivalu rozmawiał
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Humor mimo wszystko
Do czytania / Recenzja
Dziesięć lat po dramatycznym rozwiązaniu grupy Silver Jews David Berman powraca z nowym zespołem i nowym albumem. Z piosenkami przypominającymi, że wciąż należy do grona najbardziej utalentowanych tekściarzy Ameryki. Pisze
Jan Błaszczak
CzytajPiątka z parytetem
przekrój poleca / Różności
Wybieracie się na OFF Festival? Koniecznie odwiedźcie Kawiarnię Literacką, gdzie „Przekrój” organizuje cztery wydarzenia. Jeśli nie możecie się zdecydować, których koncertów warto wysłuchać, pomocą służy
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Zgrany duet na zgranych płytach
Do czytania / Recenzja
Jeden z najbardziej szanowanych producentów hiphopowych i raper, który wystąpił kiedyś w koszulce Legii Warszawa, wracają z bardzo udaną płytą. Chętnie, bo naprawdę wysoko ocenia
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Kim, jeśli nie indywidualistą?
Do czytania / kultura
Saksofonista Jakub Więcek oraz pianista Kamil Piotrowicz należą do najciekawszych twórców młodej generacji jazzu. W długiej rozmowie z „Przekrojem” opowiadają o: doświadczeniach ze skandynawską edukacją, swoim podejściu do nagród, niezależnych wytwórni i bycia sidemanem. Zastanawiają się również, czym kompozytorzy ery cyfrowej różnią się od tych z czasów analogu. Rozmawia
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Co umyka
Do czytania / Recenzja
Na swoim trzecim solowym albumie Thom Yorke nie mówi nam wiele nowego. Jednak gdy już trafia w odpowiednią strunę, to mnie zaczyna nagle brakować słów. O albumie „Anima” pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Pozwól rzece płynąć
Do czytania / Recenzja
Bez Komedy i bez rapowania EABS badają DNA polskiego jazzu, starając się wskrzesić jego lirycznego, melancholijnego ducha. O albumie „Slavic Spirits” pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Dream pop i drop
Do czytania / Recenzja
Za każdym razem, gdy porównujesz bezbarwną electropopową wokalistkę z północy do Björk, umiera jeden maskonur. O krążku „A Different Kind of Human (Step 2)” Aurory pisze
Jan Błaszczak
CzytajPodwójne życie Israela
Kwartalnik / kultura
Choć w swoich utworach Israel Kamakawiwo‘ole upominał się o prawa dyskryminowanych rodaków, w powszechnej świadomości zapisał się jedynie jako „delikatny olbrzym” grający amerykańskie standardy. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajsłuchać albo nie słuchać
Słuchać albo nie słuchać – 3/2019
Kwartalnik / Recenzja
Nowości z rynku muzycznego omawia śpiewająco
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Wypalenie
Do czytania / Recenzja
Mglisty temat, tłum gości i odległe echa dawnej świetności – „Flamagra” nawet na moment nie zbliża się poziomem do najlepszych utworów Flying Lotusa. Nowy album artysty recenzuje
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Tamte dni, tamte noce
Do czytania / Recenzja
Subtelny lirycznie, pełen pięknych refrenów album Tylera, The Creatora to album koncepcyjny o niespełnionej miłości. Niespełnionej, niestety, także od strony produkcyjnej. Żałuje
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Her-ndon
Do czytania / Recenzja
Najnowszy album Holly Herndon skłania do licznych refleksji. Jedna z nich jest taka, że w publicystyce kulturalnej zbyt często szafujemy przymiotnikiem „futurystyczny”. Recenzuje
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Pogłos i rozgłos
Do czytania / Recenzja
Debiutancki album Fontaines D.C. ma w sobie punkową przebojowość i postpunkową erudycję. Chociaż głęboko zakorzeniony w lokalnej, dublińskiej tkance, siła jego rażenia jest uniwersalna. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Jazz od kuchni
Do czytania / Recenzja
Na swoim trzecim albumie trójmiejski kwartet zgrabnie wprowadza elektronikę i postproducenckie triki w jazzową tkankę. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Emocjonalne przyłożenie
Do czytania / Recenzja
Kiedy debiutowali 20 lat temu, American Football nie należeli do najważniejszych czy najwybitniejszych zespołów emo. Dziś w świetnym stylu przypominają, że za tym skrótem kryła się niegdyś wspaniała muzyczna scena. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Kapsuła czasu
Do czytania / Recenzja
Zagadką pozostanie, jakim cudem zespół Duster uchował się przede mną przez te wszystkie lata. Najważniejsze jednak, że za sprawą imponującej reedycji trio z San Jose znów nawiązuje z nami kontakt. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Kłęby dymu nad pustynią
przekrój poleca / Artykuł
Dzisiejszy występ kultowej amerykańskiej grupy Sleep w Progresji rozpoczyna wspaniały sezon koncertowy dla wszystkich miłośników stoner rocka i doom metalu. Koncert poleca
Jan Błaszczak
CzytajUcieczka od małego człowieka
Do czytania / kultura
W dniu premiery swojego debiutanckiego albumu solowego „Esja” Hania Rani tłumaczy, dlaczego zaczęła się oddalać od świata muzyki klasycznej i jaką rolę odegrał w tym Berlin. Wspomina swoją obecność na gali Fryderyków oraz pierwsze spotkanie z komponującym algorytmem. Z artystką, znaną również z zespołu tęskno., rozmawia
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Niech lśni brąz
Do czytania / Recenzja
Helado Negro podejmuje trudny temat inności z tkliwością i spokojem świadczącymi o tym, że nie tylko potrafi o nich pięknie zaśpiewać, ale też wie, o czym mówi. Do słuchania poleca
Jan Błaszczak
Czytajsłuchać albo nie słuchać
Słuchać albo nie słuchać – 2/2019
Kwartalnik / Recenzja
Nowości z rynku muzycznego przedstawia niezawodny i świetnie osłuchany
Jan Błaszczak
Czytaj20 lat „Windowlicker”. Czy ta twarz brzmi znajomo?
Do czytania / kultura
Równo dwie dekady temu ukazał się najpopularniejszy singiel Aphexa Twina, który swoim poziomem ustępował jedynie teledyskowi autorstwa Chrisa Cunninghama. O filmie, który z miejsca usztywniał, opowiadają reżyserzy wideoklipów Sebastian Pańczyk i Kobas Laksa. W rozmowie z twórcami to niezwykłe wydarzenie muzyczne wspomina
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Raperów robi na szaro
Do czytania / Recenzja
To nie tylko najlepszy album w karierze Brytyjki, lecz także płyta, o której trzeba będzie pamiętać w trakcie grudniowych podsumowań. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Solange w wersji lounge
Do czytania / Recenzja
Najnowszy, poświęcony rodzinnemu Houston album młodszej z sióstr Knowles przypomina, że lenistwo niekoniecznie idzie w parze z nudą. Album „When I Get Home” recenzuje
Jan Błaszczak
CzytajPodkręcane piłki
Do czytania / kultura
Podczas swoich multimedialnych występów Bartosz Weber i Wiktor Podgórski starają się zanurzyć publiczność w kreacji. Niezależnie od zmysłu, na który ta oddziałuje. Z okazji premiery albumu „A Collection of Tunes to Dance To” o uczłowieczaniu elektroniki, łamaniu konwencji oraz zaszczepionej przez telewizję podejrzliwości z jego twórcami rozmawia
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Następny!
Do czytania / Recenzja
„7 Rings” jak siedem nieszczęść, ale poza tym sukces za sukcesem. Ariana Grande dopiero odebrała Grammy za 2018 rok, a już znajduje się w gronie faworytów na przyszłoroczną statuetkę. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Siła spokoju
przekrój poleca / Artykuł
W jej muzyce jest dziś, co prawda, więcej spokoju, namysłu, wyrafinowania, ale za nowymi metodami stoi ten sam cel – trochę lepszy świat. Już dziś w warszawskim klubie Niebo wystąpi Neneh Cherry.
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Motyw za motywem
Do czytania / Recenzja
Młody polski multiinstrumentalista znalazł patent, by eksportować amerykańską muzykę Amerykanom. Podziwia
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
W poszukiwaniu nowej prostoty
Do czytania / Recenzja
Na swojej debiutanckiej płycie Kwiat Jabłoni oferuje słuchaczom proste piosenki o prostym życiu. Z reguły przyjemne, dobrze poukładane, ale ostatecznie trochę się ze sobą zlewające. Najwidoczniej tak to już jest z tym zwykłym życiem. Pisze
Jan Błaszczak
CzytajCzas budowania szalup
Do czytania / kultura
Na solowej płycie Misi Furtak „Co przyjdzie?” wspomnienia osobistych rozczarowań przenikają się z niepokojem o przyszłość świata. Nie znając odpowiedzi na postawione w tytule pytanie, artystka wypatruje przyszłości z nadzieją i obawą. Rozmawia
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Piosenki o miłości
Do czytania / Recenzja
Stylistyczna różnorodność ma pozytywny wpływ na kształt albumu „Assume Form”. Opiewane na nim spełnienie i miłość mają pozytywny wpływ głównie na jego autora. Ostatecznie jednak i słuchacz staje się beneficjentem tej sielankowej historii. Pisze
Jan Błaszczak
CzytajJadąc do… ?
Do czytania / Recenzja
Miejscami zachwycające „Šulinys” zespołu Babadag zostawia z poczuciem zdezorientowania wynikającego z przesytu. Recenzuje
Jan Błaszczak
CzytajMason masom
Do czytania / Recenzja
Przez długie lata miewał znacznie więcej pomysłów, niż był w stanie pomieścić na płycie. Niestety, tamte czasy to już odległa przeszłość. Na „About The Light” Steve Mason tylko okazjonalnie nawiązuje poziomem do chlubnych czasów The Beta Band. Żałuje
Jan Błaszczak
CzytajJuż nie Noname
Do czytania / Recenzja
Lekko jazzujący, społecznie zaangażowany hip-hop autorstwa Noname to miód na serce dla sierot po Bilalu, The Roots i całego środowiska Soulquarians. Pisze
Jan Błaszczak
CzytajRock egzystencjalny
Do czytania / Recenzja
Nagrywając solową, autobiograficzną płytę, lider Wilco postanowił być szczery do bólu. Na „WARM” śpiewa m.in. o śmierci najbliższych i swojej walce z uzależnieniem. Unika przy tym moralizatorstwa i taniego ekshibicjonizmu. Pisze
Jan Błaszczak
CzytajPrzekrój przez muzykę w 2018
Do czytania / kultura
Reżyserzy słuchają, Latynosi rządzą, a raperzy skracają. Hip-hop ignoruje #MeToo, a polscy krytycy – scenę niezależną. W tekstach wojna z politycznym establishmentem i lekami, co zabijają. Spektakularny powrót zaliczają Low oraz hip-hopolo. Cieszy nas ten pierwszy. Rok 2018 w muzyce podsumowuje
Jan Błaszczak
CzytajRap, kosz i wąs
Do czytania / Recenzja
Sheck Wes to jedna z najgorętszych ksyw w tegorocznym hip-hopie. Raper o koszykarskim zacięciu ma bowiem niezłą technikę, wyrazisty styl i świetne bity. Niestety, na poziomie tekstów „Mudboy” to bardziej Kyle Singler niż LeBron James. Ocenia
Jan Błaszczak
Czytajsłuchać albo nie słuchać
Słuchać albo nie słuchać – 1/2019
Kwartalnik / Recenzja
Czasami nie wiadomo, które płyty zrobią naszym uszom dobrze, a które sprawią, że będziemy chcieli roztrzaskać słuchawki o ścianę. W dokonaniu tego trudnego wyboru, jakim jest zakup płyty, pomaga nasz nieoceniony recenzent muzyczny
Jan Błaszczak
CzytajPiaskowiec trwalszy od spiżu
Do czytania / Recenzja
Przez dekady tworzył rzeźby ze wszystkiego, co wpadło mu w ręce. Muzykę traktuje podobnie. „MITH” Lonniego Holleya zbudowane jest z bluesa, gospel, free jazzu, folku i sporej dawki eksperymentu. Przede wszystkim jednak wypełnia je śpiew – daleki od kanonów piękna, a więc bliski historiom, które opowiada. Recenzuje
Jan Błaszczak
CzytajBierz, co chcesz
Do czytania / Recenzja
Nagrywali już grindcore i noise rocka, a teraz grają nie wiadomo co. I dobrze, bo „You Won’t Get What You Want” to nie tylko najlepszy album w karierze Daughters, lecz także czołówka tegorocznych wydawnictw. Poleca
Jan Błaszczak
CzytajJa pas!
Do czytania / Recenzja
Nie oczekiwałem, że „BASTA” będzie jak Busta Rhymes. Nie sądziłem jednak również, że zmagania z hiphopową materią okażą się najmniejszym problemem najnowszej płyty Nosowskiej. Recenzuje
Jan Błaszczak
CzytajWielka włóczęga
Do czytania / Recenzja
Mało przebojowe, gubiące pion i wątek utwory Kurta Vile’a mają w sobie urok późnonocnych dyskusji na tematy całkiem nieistotne. Recenzuje
Jan Błaszczak
CzytajZgrany wzór
Do czytania / Recenzja
Kolejne sezony prawniczej telenoweli z udziałem Lila Wayne’a i jego wydawcy – Birdmana trzymały w napięciu. Niestety, jej finał okazał się rozczarowaniem. Recenzuje
Jan Błaszczak
CzytajJeno z tego, co mnie boli
Do czytania / Recenzja
Trochę jak faustowski Mefistofeles Eminem jest dobry, gdy jest zły. A tak zły nie był jeszcze nigdy. Pisze
Jan Błaszczak
CzytajNiska wolta
Do czytania / Recenzja
Po latach – ba, dekadach – grania melancholijnego rocka Low wydali album spowity przez ambientowe szumy, elektroniczny glitch i echa dub techno. Trudno ocenić, czy bardziej niezwykła jest odwaga zespołu, czy kunszt, z jakim wkroczyli na nową drogę. Zastanawia się
Jan Błaszczak
CzytajGrand(e) Prix
Do czytania / Recenzja
Walcząc z kolejnymi przeciwnościami losu, Ariana Grande nagrała jeden z najlepszych popowych albumów tego roku. Chwali
Jan Błaszczak
Czytajsłuchać albo nie słuchać
Słuchać albo nie słuchać – 4/2018
Kwartalnik / Recenzja
Najnowsze płyty recenzuje
Jan Błaszczak
CzytajWszystko pod kontrolą
Do czytania / Recenzja
Choć komponowany głównie w pojedynkę, najnowszy album Spiritualized w sferze formalnej imponuje rozmachem. Idąc za ciosem, samemu można machnąć ręką na to, że zespół nie mówi nam tu nic nowego. Pisze
Jan Błaszczak
CzytajLynch i odrzutowiec
Do czytania / Recenzja
W niedawno pokazanym trzecim sezonie „Twin Peaks” ich muzyka zwiastowała niebezpieczeństwo. Nic dziwnego, bo czerpiąca z noise rocka i industrialu twórczość Uniform aż kipi intensywnością, a „The Long Walk” to płyta o finezji startującego odrzutowca. Pisze
Jan Błaszczak
CzytajBrud symboliczny
Do czytania / Recenzja
Na najnowszej płycie Daniela Bachmana wirtuozowską grę na gitarze i tradycyjne melodie z Appalachów zakłócają szumy, drone’y i trzaski radioodbiornika. O płycie „The Morning Star” pisze
Jan Błaszczak
CzytajW pogoni za Laurel
Do czytania / Recenzja
Amerykańska producentka Laurel Halo znów wymyśla się na nowo. Ma szerokie muzyczne horyzonty, tylko że nie widzi zbyt daleko. Dlatego pomysłu wystarcza jej na pół płyty. O „Raw Silk Uncut Wood” pisze
Jan Błaszczak
CzytajSiedzimy, czekamy
Do czytania / kultura
Tuż przed pierwszym koncertem Grizzly Bear w Polsce, podczas OFF Festivalu 2018, z wokalistą i gitarzystą zespołu Edem Droste’em o życiu w trasie – niewyspaniu, dezorientacji i godzinach czekania, które poprzedzają codzienną dawkę scenicznej euforii – rozmawiał
Jan Błaszczak
Czytajszafa gra
Energia, która upaja
Do czytania / kultura
Choć …And You Will Know Us by the Trail of Dead pracują obecnie nad nową płytą, na OFF Festivalu zaprezentują w całości swój kultowy album sprzed 16 lat. Jason Reece oraz Autry Fulbright II opowiadają o kulisach powstawania „Source Tags and Codes”, wspominają burzliwe pierwsze lata w Austin oraz mówią o ryzyku, jakie rodzi nagranie wynoszonego na ołtarze albumu. Rozmawia
Jan Błaszczak
CzytajW walce o życie
Do czytania / Recenzja
Dramatyczne okoliczności powstawania „Our Raw Heart” nie wpłynęły negatywnie na muzykę amerykańskiego trio YOB. Tegorocznym albumem giganci doom metalu tylko potwierdzają swoją pozycję. Przekonuje
Jan Błaszczak
CzytajHistoria bez historii
Do czytania / Recenzja
Poprawiane przez kolejnych krewnych opowieści rodzinne potrafią działać usypiająco. Bazująca na nich muzyka również. Pisze
Jan Błaszczak
CzytajWszystkie ballady świata
Do czytania / Recenzja
Świetnie zaśpiewana, ciekawie zaaranżowana i wpadająca w ucho – nowa płyta Mateusza Franczaka ma wiele zalet. Zbyt wiele. Pisze
Jan Błaszczak
CzytajZaskakująco optymistyczny noise-rock
Do czytania / Recenzja
Na swojej pierwszej płycie Alameda 4 w rewelacyjny sposób wkomponowuje bliskowschodnią melodykę w gatunkowe ramy noise-rocka i metalu. O „Czarnej wodzie” pisze
Jan Błaszczak
CzytajPrzekleństwo supermocy
Do czytania / Recenzja
Swoją najnowszą, krótką płytą Kanye West odpowiada na kilka nurtujących jego fanów pytań, ale brakuje mu pomysłów, by postawić kolejne. Ocenia
Jan Błaszczak
CzytajRaper, który poszedł na solo
Do czytania / Recenzja
Najnowsza płyta Terrence’a Thorntona szybko stała się ledwie przypisem do beefu z Drake’em. Szkoda, bo to nie tylko najlepszy album solowy rapera, ale także jedna z najmocniejszych hiphopowych propozycji w tym roku. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajszafa gra
Musimy trochę zmoknąć
Do czytania / kultura
Syny są na polskiej scenie muzycznej zjawiskiem osobnym. Bitów autorstwa „88” powinno im zazdrościć pół hiphopowego środowiska, tak samo koncertowej scenografii. Ich oryginalny debiut tekstowo sytuował się równie blisko Molesty, co Masłowskiej, a recenzje i frekwencja na promujących tegoroczny „Sen” koncertach pokazują, że Syny poradziły sobie z wysoko zawieszoną poprzeczką. Syny, czyli Piernikowski i „88” mówią o prostych wartościach, sztucznej inteligencji i podejrzliwym stosunku do goretexu (a czasem i do ortografii). Rozmawiał
Jan Błaszczak
Czytajsłuchać albo nie słuchać
Słuchać albo nie słuchać – 3/2018
Kwartalnik / Recenzja
Krótkie recenzje nowych albumów m.in. zespołów Syny, Amen Dunes czy Sleep przedstawia
Jan Błaszczak
CzytajSamotność prekariusza
Do czytania / Recenzja
Wbrew swojej nazwie Wczasy nie proponują nam wcale wakacyjnego eskapizmu. Przeciwnie, „Zawody” to album o zmęczeniu: pracą, samotnością i piosenkami o niczym. Recenzuje
Jan Błaszczak
CzytajPupil z Chicago
Do czytania / Recenzja
Na nowym albumie The Sea and Cake unika koturnowości. „Any Day” to zwiewna melodyjność osadzona na wychuchanych popjazzowych rytmach – i gwarant sukcesu. Płyta udowadnia, że trio doskonale zdaje sobie sprawę, w jakiej wadze ma zapewniony mistrzowski pas. Pisze
Jan Błaszczak
CzytajRefleksja punkowca
Do czytania / Recenzja
Po kilku latach milczenia duński zespół Iceage powraca z najdojrzalszą płytą w swoim repertuarze. O krążku „Beyondless” pisze
Jan Błaszczak
CzytajBohaterka naszych czasów
Do czytania / Recenzja
Jest raperką, celebrytką i gwiazdą popkultury wymykającą się klasyfikacjom. Cardi B i jej pełnoprawny debiut prowokują do tak rozmaitych dyskusji, że łatwo pominąć w nich wątek muzyczny. A właśnie wydała „Invasion of Privacy”. Pisze
Jan Błaszczak
CzytajJak amen w pacierzu
Do czytania / Recenzja
„Freedom” to nie tylko najlepszy album w dorobku Amen Dunes, ale też mocny kandydat na płytę roku w kategorii folk rock – recenzuje
Jan Błaszczak
CzytajMłodzi grzeczni
Do czytania / Recenzja
Udowadniali już, że potrafią łamać rytm i gatunkowe ramy. Zdarzało im się wzbudzać zachwyt i konsternację. Jakub Lemiszewski i Teo Olter znów zaskakują – tym razem udowadniają, że potrafią pisać ładne piosenki. Płytę „Post Refference” recenzuje
Jan Błaszczak
CzytajTy wciągasz, ona tańczy
Do czytania / Recenzja
Interesująca muzycznie, ale nudnawa tekstowo płyta Pro8l3m jest dowodem na to, że wulgarność zużywa się szybko, a to, co jeszcze wczoraj było szokujące, staje się groteskowe. Punktuje
Jan Błaszczak
CzytajIskra z Afryki
Do czytania / Recenzja
Zarówno na poziomie muzyki, jak i uprawianej za jej pomocą publicystyki Seun Kuti pozostaje nieodrodnym synem swojego ojca. „Black Times” to ekstatyczny afrobeat o rewolucyjnym przesłaniu. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajsłuchać albo nie słuchać
Słuchać albo nie słuchać – 2/2018
Kwartalnik / Recenzja
Najnowsze płyty recenzuje
Jan Błaszczak
CzytajUlga teraźniejszości
Do czytania / Recenzja
Na swojej najnowszej płycie Phil Elverum po raz kolejny śpiewa o przedwcześnie zmarłej żonie. Tym razem to nie bezlitosny zapis żałoby, ale próba pogodzenia się ze śmiercią. O „Now Only” pisze
Jan Błaszczak
CzytajWidmo sprzedaje się najlepiej
Do czytania / Recenzja
Nikt nic nie wie – rozchwytywany nowojorski zespół Zs postarał się o to, aby jego najnowsza płyta nie trafiła do przypadkowego odbiorcy. W efekcie zaskakującego pomysłu „Noth” mogą już słuchać Słowacy, Polacy i Czesi, ale nie Amerykanie. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajszafa gra
Tata, co po bitach lata
Do czytania / kultura
Popularni raperzy są świetnymi nośnikami reklamowymi. Dlatego firmy odzieżowe chętnie wysyłają im darmowe ciuchy i buty. Kamil Pivot jest pierwszym, który najchętniej przyjmie… pieluchy. O debiutanckiej płycie rapera i jego początkach, oraz o scenie hip-hopowej pełnej rodziców pisze
Jan Błaszczak
CzytajNie ma o czym gadać
Do czytania / Recenzja
Parafrazując tytuł debiutanckiego albumu Małpy, najnowszy album duetu Rasmentalism to „Kilka numerów o niczym”. Ocenia
Jan Błaszczak
CzytajMuzyka korzeni wraca do korzeni
Do czytania / Recenzja
Wyobrażam sobie, że są słuchacze, którzy woleliby, aby zespół zachował więcej z surowości i dzikości, ale nawet oni powinni docenić kunszt „Re:akcji mazowieckiej”. O nowym albumie Kapeli ze Wsi Warszawa
Jan Błaszczak
Czytajmuzyka
Klasyczna przyszłość
przekrój poleca / Różności
Kelela, najważniejszy głos nowego R’n’B i autorka wybitnego albumu „Take Me Apart”, wystąpi 20 lutego w warszawskim Teatrze WARSawy.
Jan Błaszczak
CzytajPrzegrzebki na przystawkę
Do czytania / Recenzja
Nową, trochę chaotyczną, płytę Scallops Hotel wypełnia beztroski lo-fi hip-hop. Ale czego się spodziewać po projekcie, którego nazwę trzeba by tłumaczyć jako Hotel Przegrzebków. O „Sovereign Nose Of Your Arrogant Face” pisze
Jan Błaszczak
CzytajGrek na antypodach
Do czytania / Recenzja
Pracujący na najwyższych obrotach duet Xylouris White z zadziwiającą łatwością łączy tradycję kreteńskich pieśni z jazzem, bluesem, rockiem i wszystkim innym, co akurat ma pod ręką. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajszafa gra
Najlepsi
Do czytania / kultura
Wokalistki i raperzy, producenci i producentki: ci, dla których miniony rok był czasem zdobywania szczytów, ugruntowywania swojej pozycji lub spektakularnych powrotów. Kolejność – tym razem – alfabetyczna. Ostatnią część muzycznego rankingu 2017 przedstawia
Jan Błaszczak
Czytajszafa gra
Wyrzuty sumienia
Do czytania / kultura
Subiektywny ranking muzyczny roku 2017, część druga. Przedstawia –
Jan Błaszczak
Czytajszafa gra
Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie
Do czytania / kultura
Subiektywny ranking muzyczny roku 2017, część pierwsza. Przedstawia –
Jan Błaszczak
CzytajKto przyjmie jazzmana?
Do czytania / kultura
Przedwojenna kamienica, mieszkanie w nowym budownictwie, jednorodzinny domek – każde miejsce jest dobre, by zorganizować w nim koncert podczas Jazztopadu. Jego trasą ruszył
Jan Błaszczak
CzytajPiosenki z gwiazdką
Do czytania / Recenzja
Wymagający, ale też hojnie wynagradzający cierpliwość album Trupy Trupa „Jolly New Songs” eksploruje, traktowaną ostatnio po macoszemu, estetykę rockowej alternatywy – pisze
Jan Błaszczak
Czytajsłuchać albo nie słuchać
Słuchać albo nie słuchać – 1/2018
Kwartalnik / Recenzja
Krótkie recenzje płyt przedstawia
Jan Błaszczak
CzytajCzłowiek z teflonu
Do czytania / Recenzja
Budowlaniec po szkole muzycznej, świetny tekściarz, który nie pisze tekstów, i poruszający wokalista, która zjada sylaby. Nie rozumiem, jak działa Kortez, ale działa – przyznaje
Jan Błaszczak
CzytajDługi marsz DJ-a
Do czytania / Recenzja
Brytyjski producent James Holden nie ogląda się wstecz. Odkąd zrezygnował z pozycji złotego dziecka muzyki klubowej, konsekwentnie poszukuje nowego języka. O płycie „The Animal Spirits” pisze
Jan Błaszczak
CzytajKrule jest tylko jeden
Do czytania / Recenzja
Na swoim drugim albumie, wydanym pod pseudonimem King Krule, Archy Marschall przeistacza się z wokalisty o intrygującym głosie w charyzmatycznego artystę konsekwentnie rozwijającego swoją autorską, choć przecież nie rewolucyjną, wizję muzyki. Pisze
Jan Błaszczak
CzytajTrzydziestoletnie primitivo
Do czytania / Recenzja
Za sprawą jednej z polskich premier w muzycznej prasie pojawiło się ostatnio nazwisko fascynującego gitarzysty i kompozytora – Robbie’go Basho. Warto wykorzystać tę okazję, by polecić nagranie koncertowe, które w tym roku doczekało się swojej premiery. Pisze –
Jan Błaszczak
CzytajRap bez zęba
Do czytania / Recenzja
Solowy debiut Wikiego z RATKING nie spełnia pokładanych w nim oczekiwań.
Jan Błaszczak
CzytajBez prądu
Do czytania / Recenzja
Choć nowej płyty Natalii Przybysz słucha się naprawdę dobrze, trudno spodziewać się, by powtórzyła ona sukces poprzedniczki – pisze
Jan Błaszczak
CzytajKról Gbur
Do czytania / Recenzja
To jedna z tych płyt, o których się mówi i którymi się mówi. Wulgarny, obsceniczny, ale też szalenie charyzmatyczny Kaz Bałagane to postać na miarę Tedego z przełomu wieków. Z całym dobrodziejstwem inwentarza. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajsłuchać albo nie słuchać
Słuchać albo nie słuchać – 4/2017
Kwartalnik / Recenzja
Jesienne płyty recenzuje
Jan Błaszczak
CzytajNaszprycowany
Do czytania / Recenzja
„Szprycer” to po prostu zbiór sprawnie napisanych piosenek o życiu bogatej, trochę zblazowanej warszawskiej młodzieży – najnowszą płytę Taco Hemingwaya recenzuje
Jan Błaszczak
Czytajszafa gra
Po co to bogactwo?
Do czytania / kultura
W swojej ojczyźnie jest gwiazdą, ale muzyk ten dobrze znany jest też na arenie międzynarodowej. Może dlatego, że pochodząca z Sierra Leone muzyka bubu, podobno podpatrzona u czarownic, stawia przed sobą uniwersalny cel: ulżyć ludziom w cierpieniu. Walczy też o prawa kobiet. „Jeśli ktokolwiek troszczy się jeszcze o ludzkość, to właśnie one” – z Janka Nabay rozmawia
Jan Błaszczak
CzytajKolejni wielcy z Mali
Do czytania / Recenzja
Kwartet tworzą Songhajowie pochodzący z północnego Mali. Gdy islamiści zaczęli wprowadzać w regionie prawo szariatu, zakazując grania bluesa jako muzyki szatana, ruszyli oni do położonego na południu kraju Bamako. Tam poznali się i wpadli na pomysł, by założyć zespół grający muzykę charakterystyczną dla regionu, który musieli opuścić. Ruszyć w świat pomógł im Damon Albarn, wokalista Blur. Dla Malijczyków – tak jak dla pierwszych bluesmanów – granie jest formą ucieczki przed okrucieństwem otaczającego ich świata. O płycie „Resistance” Songhoy Blues pisze
Jan Błaszczak
CzytajChwilo trwaj!
Do czytania / Recenzja
Ellen Arkbro sięgnęła po XVII-wieczne instrumenty, w tym organy, puzon i róg, ale twórczości nie można określić mianem renesansowej czy barokowej. „For Organ and Brass” to płyta skomponowana na instrument sprzed stuleci przez kompozytorkę będącą pod wpływem minimalizmu i fluxusu, która – jak sama przyznaje – stara się pisać bluesowe melodie. Pisze –
Jan Błaszczak
CzytajWada produkcyjna
Do czytania / Recenzja
„Summertime ‘06” Vince'a Staplesa jawi się z perspektywy dwóch lat jako arcydzieło. To naszpikowana genialnymi metaforami opowieść o życiu czarnego chłopaka, który mierzy się zarówno z komercyjnym sukcesem, jak i tradycyjnym rasizmem. Mam jednak nieodparte wrażenie, że zły dobór producentów położył tegoroczny album Staplesa. Pisze –
Jan Błaszczak
CzytajJak powstają twoje teksty?
Do czytania / kultura
Słynną groźbą z piosenki 12 groszy Kazik Staszewski zniechęcił dziennikarzy do rozmawiania z muzykami o słowach ich piosenek. Podejmując pewne ryzyko, spotkaliśmy się z Gabą Kulką i Piotrem Ziołą. Artystka napisała kilka tekstów na debiutancką płytę młodego muzyka. Kulka i Zioła zdradzają kulisy swojej tekściarskiej współpracy przy „Revolving Door” oraz plany na najbliższą przyszłość.
Jan Błaszczak
CzytajPowolna Amerykanka
Do czytania / Recenzja
Jeden seans z „Thin Black Duke” wystarcza, by usprawiedliwić wolne tempo pracy zespołu. Niby to tylko rockowy kwartet, ale Oxbow miesza elementy charakterystyczne dla rocka czy bluesa w sposób doprawdy unikatowy. Oxbow zrobił coś jeszcze, co powinno mnie powstrzymać przed włożeniem płyty do odtwarzacza – orkiestracje. Słyszałem już zbyt wiele takich „wizjonerskich” mariaży, żeby nie wiedzieć, że jest to sprawdzony przepis na spektakularną klęskę. Nie tym razem – pisze
Jan Błaszczak
CzytajSzarże i aranże
Do czytania / Recenzja
Po całkiem udanym, ale wtórnym w stosunku do debiutu Helplessness Blues miałem obawy, że Fleet Foxes zastygnie w formalinie i do końca kariery będzie występować jako „folkowe Beach Boys” albo „Mumford & Sons z ambicjami”. Aż po sześciu latach milczenia zespół powrócił, by zdystansować swoje dokonania. Będzie o nich głośno – pisze
Jan Błaszczak
CzytajSzampan, hajs, foczki i drugie dno
Do czytania / Recenzja
PRO8L3M ma słabość do piętrzenia opisów kolejnych orgii, ale także do political fiction. Tym razem jednak akcja utworów nie rozgrywa się w przyszłości ani w rzeczywistości, w której życie rozmija się z doświadczeniem odbiorcy (jak w mockumencie Pocztówki z Republiki Absurdu z udziałem muzyków). Wizja świata przedstawiona na Hack3d by GH05T 2.0 jest dystopijna, miesza to, co fikcyjne, z tym, co możliwe lub wręcz prawdopodobne. Pisze
Jan Błaszczak
Czytajsłuchać albo nie słuchać
Słuchać albo nie słuchać – 3/2017
Kwartalnik / Recenzja
O muzyce pisze
Jan Błaszczak
CzytajNie tylko na chwilę
Do czytania / Recenzja
Przez lata był jednym z tych zespołów, którego płyty zawalają supermarketowe kosze z przecenami. Ale od powrotu na scenę w 2014 r. Slowdive jest przyjmowany z wyjątkowym entuzjazmem. Podobnie jak wydana właśnie płyta. I wcale mnie to nie dziwi – o krążku „Slowdive” pisze
Jan Błaszczak
CzytajRap zza krat
Do czytania / Recenzja
Freddie Gibbs spędził cztery miesiące w austriackim więzieniu oskarżony o gwałt. Rezultatem tego jest album o klasycznym rysie wynikającym z ciężaru opowiedzianej historii – pisze
Jan Błaszczak
CzytajPablopavo daleki od życia
Do czytania / Recenzja
Pablopavo nie jest dobrym wokalistą. I jego wytwórnia tego nie kryje. Ale muzyk nadrabia samoświadomością. Gorzej, że na nowym albumie nie najlepiej jest z tekstami i brakuje muzyki. Pod dostatkiem jest zaś nostalgii (znowu) – pisze
Jan Błaszczak
CzytajCommon as Light and Love Are Red Valleys of Blood
Do czytania / Recenzja
Wydana w tym roku płyta Marka Kozelka jest jak dziennik, któremu zabrakło redakcji.
Jan Błaszczak
CzytajDrunk
Do czytania / Recenzja
Na swej najnowszej płycie Thundercat przeskakuje pomiędzy stylami, współpracownikami i chwytami na gryfie. Konsekwencję zachowuje jedynie w unikaniu ważkich tematów i wprowadzaniu w dobry nastrój – płytę poleca
Jan Błaszczak
CzytajPrzyszłość nie należy do Future
Do czytania / Recenzja
O najnowszej płycie trapowego zespołu Future i rosnących wpływach kulturowych Atlanty pisze
Jan Błaszczak
Czytajsłuchać albo nie słuchać
Słuchać albo nie słuchać – 2/2017
Kwartalnik / Recenzja
O muzyce pisze
Jan Błaszczak
CzytajIII
Innercity Ensemble
Do czytania / Recenzja
Zbite w pulsującą masę utwory przypominają Mazzollowy „zlew” – zderzanie odległych elementów i porządkowanie ich w ogniu kolektywnej improwizacji.
Jan Błaszczak
Czytajsłuchać albo nie słuchać
Słuchać albo nie słuchać – 1/2017
Kwartalnik / Recenzja
Płyty Bon Iver, Leonarda Cohena i Gaby Kulki recenzuje
Jan Błaszczak
CzytajAtrocity Exhibition
Do czytania / Recenzja
Danny Brown z 2016 r. nie jest już Panem Kleksem organizującym dyskotekę na kwasie. Jego „Atrocity Exhibition” okazuje się dantejską podróżą, gdzie w rolę Wergiliusza wcielają się kokaina i MDMA.
Jan Błaszczak
CzytajApe in Pink Marble
Do czytania / Recenzja
Jest słodko, melodyjnie, ale monotonnie – recenzuje
Jan Błaszczak