Page 1 8FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Ciesz się latem!

Letni „Przekrój” dostępny w sprzedaży! W nowym numerze piszemy o szacunku dla wszystkich istot – ludzkich i pozaludzkich. Ponadto zastanawiamy się nad zmierzchem antropocenu, poznajemy południe Afryki i zgłębiamy temat ego: czym tak naprawdę ono jest i jak je poskromić?

Kup letni „Przekrój”

188 stron do czytania przez trzy miesiące. „Przekrój” w nowym formacie jest wygodniejszy do przeglądania. Zamów i ciesz się lekturą – tylko tutaj w niższej cenie. Sprawdź!

Jan Błaszczak

Rocznik 1987. Na co dzień pracownik działu programowego Ursynowskiego
Centrum Kultury „Alternatywy”. Współpracuje z „Przekrojem” i
„Tygodnikiem Powszechnym”. Autor książki „The Dom. Nowojorska bohema
na polskim Lower East Side”, która ukazała się w 2018 r. w serii
amerykańskiej Wydawnictwa Czarne. Publikował również na łamach m.in.
„Polityki”, „Machiny”, „Wprost” i „Gazety Magnetofonowej”, a jako
reporter współpracował z Programem II Polskiego Radia.

Czytaj
Bogaty dół, jasna góra
muzyka

Bogaty dół, jasna góra
Tomasz Dąbrowski, trębacz jazzowy o Tomaszu Stańce, trąbce i pasji

Do czytania / kultura
Na płycie „Individual Beings” Tomasz Dąbrowski nie odżegnuje się od porównań do Stańki, które towarzyszą mu od lat. Przeciwnie – sięga po podobne sposoby instrumentacji, a nawet po sam instrument wybitnego jazzmana. Jan Błaszczak
Czytaj
Depresja songwritera
Lekcja muzyki

Depresja songwritera

Do czytania / kultura
Muzyczny geniusz, akustyczne brzmienie, depresja, tragiczny koniec – to tylko niektóre słowa, którymi można by opisać kariery Nicka Drake’a i Elliotta Smitha. O paralelnych losach songwriterów pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Pasażer na gapę

Pasażer na gapę
Życie w drodze Woody'ego Guthrie'ego

Do czytania / kultura
„To jest wasz kraj, to jest mój kraj” to autobiografia fabularyzowana. Zbyt wiele w niej dziur i pominięć, by traktować ją jako obiektywne źródło wiedzy na temat Woody’ego Guthrie'ego. Pokazuje natomiast narodziny symbolu. Wykuwanie mitu wędrownego pieśniarza, geniusza i włóczęgi, z którego nieustająco czerpie scena folkowa. Jan Błaszczak
Czytaj
Jazzowa historia Stanów
muzyka

Jazzowa historia Stanów
Rozmowa z Piotrem Jagielskim

Do czytania / kultura
Czy jazz się skończył? A może stał się klasyką, którą należy odgrywać nuta po nucie? O tym, co zostało z muzycznej rewolucji, z Piotrem Jagielskim, autorem książki „Święta tradycja, własny głos. Opowieści o amerykańskim jazzie” (wyd. Czarne), rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Powrót na Marsa

Powrót na Marsa
Rozmowa z Patrykiem Zakrockim

Do czytania / kultura
Serial science-fiction dla dzieci może być i zabawny, i mądry – czego dowodem jest polska produkcja „NASZA – czerwona planeta”. Jej twórca, kompozytor i muzyk, opowiada o wieloletniej fascynacji Marsem i tworzeniu dla najmłodszego odbiorcy. Pyta Jan Błaszczak
Czytaj
Bębny w Malawi przywołują duchy
Lekcja muzyki

Bębny w Malawi przywołują duchy

Do czytania / kultura
Jest w Malawi muzyczny rytuał, który leczy choroby i przepędza demony. I jest w Polsce mała wytwórnia, która wydaje poświęcone mu płyty – zarówno dokumentalne, jak i eksperymentalne. O ceremonii vimbuzy i procesie jej nagrywania opowiada warszawski etnograf i szef oficyny 1000Hz Piotr Cichocki. Jan Błaszczak
Czytaj
Przestrojenia ucha
Lekcja muzyki

Przestrojenia ucha

Do czytania / kultura
Od 20 lat podróżuje po świecie i nasłuchuje. Słucha odgłosów przyrody i akustyki miast, wzburzonego morza i szumu wiatru. Marcin Dymiter, producent muzyki elektronicznej, a wcześniej lider rockowego zespołu Ewa Braun, jest jednym z pionierów polskich nagrań terenowych. Właśnie ukazała się jego książka „Notatki z terenu”. W rozmowie z „Przekrojem” opowiada o pandemicznej ciszy, dźwiękowej archiwistyce i słuchaniu w służbie krytycznego myślenia. Jan Błaszczak
Czytaj
Kręgi w pogo
Lekcja muzyki

Kręgi w pogo

Do czytania / kultura
​​​​​​​O adrenalinie towarzyszącej rosyjskiej trasie 19 Wiosen, wpływie kultury gopników na osiedlowy rap i rosnącej modzie na tatarskość opowiada Konstanty Usenko, autor książki „Wykresy fal środkowej Wołgi”. Znawca wschodnioeuropejskiej pop- i kontrkultury mówi też o niebezpiecznej aurze italo disco i tureckiej piosence covidowej. Rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Sprzedam fiata, kupię syntezator
Lekcja muzyki

Sprzedam fiata, kupię syntezator

Do czytania / kultura
Od disco-funku po elektryczne boogie, od ambientu po wizjonerską zapowiedź electro – kompilacja „Echo wielkiej płyty” pokazuje mniej znane nagrania pionierów polskiej el-muzyki. Pisze o niej Jan Błaszczak
Czytaj
Pokój i niepokój Marvina
Lekcja muzyki

Pokój i niepokój Marvina

Do czytania / kultura
„What’s Going On” to zarówno lament nad zepsuciem świata, jak i głębokie świadectwo wiary w człowieka. Może dlatego pół wieku po premierze słynny album Marvina Gaye’a wciąż emanuje wyzwalającą energią. O jednej z najsłynniejszych płyt w historii muzyki rozrywkowej pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Fado ABC
Lekcja muzyki

Fado ABC
Rozmowa z João de Sousą oraz Pawłem Szamburskim

Do czytania / kultura
Wokalista i gitarzysta João de Sousa oraz klarnecista Paweł Szamburski opowiadają o ich nowoczesnym, świeżym, a jednocześnie czerpiącym z tradycji, spojrzeniu na portugalską muzykę fado. Rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Habibi Funk i odkryty skarb Libanu
Lekcja muzyki

Habibi Funk i odkryty skarb Libanu

Do czytania / kultura
Sudański jazz, algierska elektronika, libańskie reggae, a przede wszystkim soul i funk nagrywany z reguły w języku arabskim dobre pół wieku temu – to wszystko znajdziemy w katalogu niemieckiej wytwórni Habibi Funk, o której pisze i którą się zachwyca Jan Błaszczak
Czytaj
Jan
Błaszczak

Za mgłą wzruszenia

Do czytania / kultura
„Always Look on the Bright Side of Life” – radzili śmieszkowie z Monty'ego Pythona. Niepomny na to ostatnie tygodnie spędziłem, obserwując Darkside’a.
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 2/2021
słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 2/2021

Kwartalnik / Recenzja
Nowe albumy wydali ostatnio: Siksa, Lotto, Gorillaz, Sault, Ariana Grande i Oliver Coates. Czy warto po nie sięgnąć, sprawdza nasz recenzent muzyczny Jan Błaszczak
Czytaj
W nieustannym zdziwieniu – wywiad z Raphaelem Rogińskim

W nieustannym zdziwieniu – wywiad z Raphaelem Rogińskim

Do czytania / kultura
Przy okazji premiery albumu „Right Before It Started” zespołu Shofar gitarzysta Raphael Rogiński opowiada o dźwiękowej medytacji w cieniu pandemii. Artysta tłumaczy też, czym są niguny i dlaczego kultura nie istnieje bez podróżowania. Rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Jan
Błaszczak

Toxic

Do czytania / Felieton
Ubezwłasnowolniona Britney Spears walczy na sali sądowej, by odzyskać choć częściową kontrolę nad własnym życiem. Nie jestem prawnikiem, a tym bardziej psychiatrą, więc pozostaje mi ferować wyroki w sprawie mediów, które doprowadziły jedną z największych gwiazd popu do tego smutnego miejsca.
Czytaj
Trudno być bandytą
muzyka

Trudno być bandytą

Do czytania / Recenzja
Muzycznie bardziej dojrzała i wielowątkowa, lirycznie bardziej wycofana i ostrożna – druga płyta Slowthaia ukazuje się w dniu, który artysta zapamiętał na długo. Recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Jan
Błaszczak

Paszporty i polityki

Do czytania / Felieton
Kryzys wywołany pandemią koronawirusa trwa w najlepsze, a na brytyjskich muzyków spada kolejny cios: brexit i związany z nim koniec swobodnego przepływu osób w Europie. Jak to odbije się na artystach i naszych planach (marzeniach) koncertowych?
Czytaj
Kosmiczna miłość
muzyka

Kosmiczna miłość

Do czytania / Recenzja
Na trzeciej płycie The Avalanches zrzucają z siebie wreszcie paraliżujący ciężar oczekiwań i w rezultacie odlatują aż w kosmos. Towarzyszą im liczni goście oraz spoglądająca z okładki Ann Druyan uzbrojona we wszechogarniającą miłość – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Poważnie traktuję świat swojej wyobraźni
muzyka

Poważnie traktuję świat swojej wyobraźni
Rozmowa ze Stefanem Wesołowskim

Do czytania / kultura
Z kompozytorem Stefanem Wesołowskim o muzyce filmowej, pomyśle na nową płytę i rodzinnych tradycjach muzycznych rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Jan
Błaszczak

Rok za szybą

Do czytania / Felieton
W minionych latach można się było zorientować co do gustów rozmówcy, pytając, czy jedzie na Woodstock, Open’er, czy OFF Festival. W 2020 r. trzeba było innej strategii, bo po muzykę na żywo wybieraliśmy się na YouTube’a, Facebooka czy Instagrama.
Czytaj
Na wyspie poza czasem
film

Na wyspie poza czasem
O Tadeuszu Nalepie

Do czytania / kultura
Na ekrany kin lada moment trafi wyczekiwany pełnometrażowy film Mariusza Wilczyńskiego „Zabij to i wyjedź z tego miasta”. Światowej sławy reżyser animacji opowiada o jednym z bohaterów swojego dzieła, Tadeuszu Nalepie, i o niezwykłej przyjaźni, jaka połączyła go z liderem Breakoutu na ponad ćwierć wieku. Rozmawiał Jan Błaszczak
Czytaj
Słodko-gorzkie
muzyka

Słodko-gorzkie

Do czytania / Recenzja
Zanurzony w tradycji soulu, funku i R&B przebojowy album brytyjskiego zespołu Sault porusza temat przemocy i nierówności rasowych, sięgając zarówno po patos, jak i bezwzględną ironię. W rezultacie „Untitled (Rise)” jest jednym z najbardziej imponujących wydawnictw mijającego roku. Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 1/2021
słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 1/2021

Kwartalnik / Recenzja
Nie kupujcie nowych płyt, dopóki nie przeczytacie poniższych recenzji. Przegląd nowości muzycznych przygotował tradycyjnie Jan Błaszczak
Czytaj
Jan
Błaszczak

SIKSA, czyli rzecz o pomyłce

Do czytania / Felieton
Zwykle jest tak, że to muzyka pozwala nam lepiej zrozumieć świat. Ci najbardziej przenikliwi twórcy nierzadko potrafią przewidzieć bieg wydarzeń i zapowiedzieć nadchodzącą zmianę.
Czytaj
Sam sobie przesterem
muzyka

Sam sobie przesterem

Do czytania / Recenzja
Kompozytor i wiolonczelista Oliver Coates tworzy piękne liryczne melodie, by dekonstruować je przy udziale inwazyjnych efektów. W rezultacie oscylujące pomiędzy kameralistyką a ambientem „skins n slime” ucieka od naiwnego sentymentalizmu w stronę awangardowego rocka. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Jan
Błaszczak

Czemu tak nierychło, Panie?

Do czytania / Felieton
Twórcy albumu „Requiem ludowe” Adam Strug i Kwadrofonik sięgnęli po pieśni z niewznawianego od ponad wieku „Śpiewnika Pelplińskiego”. Paradoks polega na tym, że księgę wznowiono. Album natomiast przepadł.
Czytaj
Olga i trzech muszkieterów
muzyka

Olga i trzech muszkieterów

Do czytania / kultura
Rozmowę z Olgą Kozieł i Sebastianem Beliahem przeprowadził Jan Błaszczak
Czytaj
Jazda po basie
muzyka

Jazda po basie

Do czytania / Recenzja
Wuja nawiedzał Wrocław dwa razy. W obu przypadkach niósł miastu bas – płytę „Kwiatostan” zespołu Błoto recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Koniec procesu
kultura fizyczna

Koniec procesu

Do czytania / społeczeństwo
Wraz z porażką w pierwszej rundzie koszykarskich playoffów i zwolnieniem trenera Bretta Browna ostatecznie upadła jedna z najdziwniejszych – i najbardziej brawurowych – strategii w historii zawodowego sportu, „The Process”. Koncepcja zakładała, że zespół Philadelphia 76ers zdobędzie mistrzostwo, przegrywając – Jan Błaszczak
Czytaj
Jan
Błaszczak

Zawartość Chopina w Chopinie

Do czytania / Felieton
Z nową płytą Natalii Kukulskiej i Sinfonii Varsovii jest jak z „Synekdochą, Nowy Jork” Charliego Kaufmana. Tyle że na odwrót.
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 4/2020
słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 4/2020

Kwartalnik / Recenzja
Jesienny przegląd nowości muzycznych. Która płyta to hit, a która kit? Przeczytajcie recenzje, które przygotował Jan Błaszczak
Czytaj
Przestój
muzyka

Przestój

Do czytania / kultura
Gosia Płysa i Mat Schulz nie mają złudzeń, że prezentacja muzyki online w czasie pandemii to jak dotąd odpowiednik produkcji braci Lumière. Dyrektorzy festiwali Unsound i Ephemera mówią o rachunku prawdopodobieństwa, dylematach DJ-ów oraz najbezpieczniejszym koncercie świata. Rozmawiał Jan Błaszczak
Czytaj
Taylor Swift w mniejszych dawkach
muzyka

Taylor Swift w mniejszych dawkach

Do czytania / Recenzja
Swoją najnowszą płytą Taylor Swift zaskakuje nas niczym zima drogowców – recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Ewolucja i konsekwencja
muzyka

Ewolucja i konsekwencja

Do czytania / kultura
Pierwszy ledwo zaczął rapować, a już został klasykiem gatunku. Drugi przez długie lata działał w drugim obiegu, by stać się jednym z najbardziej rozchwytywanych producentów. Włodi i 1988 opowiadają o płycie „W/88”, pracy w czasie pandemii i raperskim zobowiązaniu. A także o hip-hopowym Ursynowie, filmie „Proceder” oraz dokumencie poświęconym kultowemu debiutowi Molesty. Rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Żar tropików
muzyka

Żar tropików

Do czytania / Recenzja
Sekstet Tropical Soldiers in Paradise z gracją porusza się pomiędzy muzyką karaibską, jazzem, calypso, hip-hopem i kilkoma jeszcze stylistykami. Tym bardziej imponujące, że to wszystko ze stoickim spokojem i w nieśpiesznym tempie. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Ryzykowna zmiana
muzyka

Ryzykowna zmiana

Do czytania / Recenzja
Muzycy Fontaines D.C. musieli mieć świadomość, jak trudno będzie im dobić do poziomu ich spektakularnego debiutu. Nagrywając drugi album zrobili więc wiele, by trudno było te płyty ze sobą porównać. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Jan
Błaszczak

Paragraf 2020

Do czytania / Felieton
Problemy Michała Szpaka z wykonywaniem piosenek, które przez lata stanowiły trzon jego repertuaru, mogą wydawać się prawnym kuriozum. Niewykluczone jednak, że wobec trwającego kryzysu podobne tarcia staną się niebawem chlebem powszednim.
Czytaj
Cud z odzysku
muzyka

Cud z odzysku

Do czytania / Recenzja
Nową płytę Julianny Barwick recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Sutari. Na trzy głosy o rzeczywistości
muzyka

Sutari. Na trzy głosy o rzeczywistości

Do czytania / kultura
Przy okazji premiery albumu „Siostry Rzeki” Kasia Kapela, Basia Songin i Zosia Zembrzuska z zespołu Sutari opowiadają o metaforyce ludowych tekstów i rzekach spoza głównych szlaków. Dowiadujemy się również, którędy płynie Szeszupa, czym są złóbce i skąd wzięła się sowa. Rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Jan
Błaszczak

Dobry, zły i brzydki

Do czytania / Felieton
Zmarłego w wieku 91 lat Ennia Morriconego zapamiętamy jako twórcę niezliczonych pięknych tematów filmowych. Warto przypomnieć, że inspiracje do swoich kinowych przebojów Włoch czerpał m.in. z doświadczeń na polu awangardowym. Bez utworów, które szeroka publiczność uznałaby za złe i brzydkie, nie ma kompozytora, którego wielbił cały świat.
Czytaj
Pan i pani Smith
muzyka

Pan i pani Smith

Do czytania / Recenzja
W okolicach Juneteenth na półki trafiły nowe płyty Boba Dylana, Neila Younga i – poprzedzająca ich – folkpopowej artystki Phoebe Bridgers. Bo jeśli bić się z gigantami o uwagę, to właśnie taką płytą. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Słodko-gorzki półkownik
muzyka

Słodko-gorzki półkownik

Do czytania / Recenzja
Nagrane przez Younga w szczytowym okresie twórczości „Homegrown” jest opowieścią o bólu i wdzięczności, żalu i nadziei, która przez 45 lat nie straciła nic ze swojej siły. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Mój ból jest inny niż twój
muzyka

Mój ból jest inny niż twój

Do czytania / Recenzja
Pod czujnym okiem narodu, który po raz pierwszy od dziesięcioleci, żył premierą jego nowej płyty, Kazik Staszewski bohatersko walczy o zachowanie światopoglądowej niezależności. Od strony muzycznej natomiast najlepiej jest wtedy, gdy jest ciężko. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 3/2020
słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 3/2020

Kwartalnik / Recenzja
Nowości płytowe, na które warto zwrócić uwagę, omawia Jan Błaszczak
Czytaj
Jan
Błaszczak

Ja też śpiewam, Ameryko

Do czytania / Felieton
Już trzy tygodnie trwają masowe protesty przeciwko systemowemu rasizmowi w USA. Wśród rzeczników tłumów, które wyszły na ulice miast i miasteczek, nie mogło zabraknąć raperów. W końcu muzyka nieprzerwanie towarzyszy afroamerykańskiej walce o równość praw, służąc jej jako inspiracja, oręż i spoiwo.
Czytaj
Kiedy rozmawiamy, cały czas lutuję
muzyka

Kiedy rozmawiamy, cały czas lutuję

Do czytania / kultura
Produkuje nie tylko acid house, trance i techno, ale także instrumenty, na których gra. Kiedy nie składa modularów, bada filtry rezonansowe w kultowych syntezatorach. Ewa Justka przyznaje, że musi zajmować się wieloma tematami jednocześnie, by nie popaść w stan pustki i nihilizmu. W kwietniu nakładem Editions Mego – jednej z najważniejszych wytwórni zajmujących się eksperymentalną elektroniką – ukazała się jej płyta „Upside Down Smile”. Rozmawiał Jan Błaszczak
Czytaj
Piosenki nieuczesane
muzyka

Piosenki nieuczesane

Do czytania / Recenzja
Tegoroczny album The Magnetic Fields „Quickies” składa się z piosenek o krótkim metrażu: od 17 sekund po dwie minuty z hakiem. To dobra formuła dla błyskotliwego twórcy. Chyba że efektem jest chaotyczna mieszanka piosenek wspaniałych, sympatycznych i zbędnych. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Barwy kampanii
muzyka

Barwy kampanii

Do czytania / Recenzja
W muzyce The Weeknd nie zmieniło się dość wiele, by uzasadnić olbrzymi komercyjny sukces, jaki stał się udziałem Kanadyjczyka w ostatnich latach. Od czasu „House of Balloons” zmienili się trochę słuchacze, ale przede wszystkim zmienił się sztab – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Jan
Błaszczak

Zerwani z łańcuszka – Hot16Challenge2

Do czytania / Felieton
Czyli o tym, jak hip-hopowa akcja charytatywna otworzyła przed nami nowy krąg piekła, pisze
Czytaj
Pewnym krokiem w pop
muzyka

Pewnym krokiem w pop

Do czytania / Recenzja
Quebonafide zaskoczył mnie tą płytą, zrobioną z rozmachem i znajomością współczesnych trendów, ale i oldschoolu – „Romantic Psycho” recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Jan
Błaszczak

Pokolenie MJ

Do czytania / Felieton
Co wspólnego ma Michael Jordan z powodzią tysiąclecia? Czyli kilka słów o nowym serialu Netflixa „Ostatni taniec”.
Czytaj
Raper z pretensjami
muzyka

Raper z pretensjami

Do czytania / Recenzja
Ekspresyjna i momentami dowcipna „Patologya” najbardziej przypomina jednak kserówki z kulturoznawstwa zostawione niby przez przypadek na środku pokoju na moment przed przyjściem kumpli – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Po(p)wściągliwi
muzyka

Po(p)wściągliwi

Do czytania / Recenzja
„Docusoap” to chłodne R&B, dream pop ze świata, w którym magię zastąpiła technologia. Szara i powszednia. O drugiej płycie Coals pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Niepojęte czyny
muzyka

Niepojęte czyny

Do czytania / kultura
Na swoim koncie ma kultowe hiphopowe płyty, abstrakcyjną elektronikę i minimalistyczną kameralistykę. Wśród jego współpracowników można wymienić Pezeta, Adama Struga i rockowy zespół Psychocukier – z Mikołajem „NOON-em” Bugajakiem rozmawiał Jan Błaszczak
Czytaj
Esencja
muzyka

Esencja

Do czytania / Recenzja
O tym, dlaczego nową płytę 1988 chciałoby się zabrać ze sobą na nocny spacer po mieście, pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Wszystkie te influencje
muzyka

Wszystkie te influencje

Do czytania / kultura
Łona i Webber opowiadają o swojej nowej płycie „Śpiewnik domowy”, o potrzebie zachowania ciekawości świata, o Szczecinie rzeczywistym i wyobrażonym, o tkaniu tożsamości, i o pracy zdalnej, czyli prawdziwym polu bitwy. Rozmawia – na odległość – Jan Błaszczak
Czytaj
Akcja-transformacja
muzyka

Akcja-transformacja

Do czytania / Recenzja
Popularny hip-hopowy duet powraca do formuły, która niegdyś przyniosła mu popularność a wraz z nią do bardzo wysokiej formy. Nową płytę zespołu PRO8L3M recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 2/2020
słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 2/2020

Kwartalnik / Recenzja
Muzykę na wiosnę poleca Jan Błaszczak
Czytaj
Jan
Błaszczak

Kup pan płytę, czyli samopomoc

Do czytania / Felieton
„Kupujcie polskie rap płyty” – nawoływał Grammatik na swoim klasycznym debiucie. W obecnej sytuacji paraliżu rynku koncertowego warto to zawołanie znacząco rozszerzyć.
Czytaj
Przemoc rodzi przemoc
muzyka

Przemoc rodzi przemoc

Do czytania / Recenzja
Fiński producent Vladislav Delay znany raczej z wysublimowanej muzyki klubowej nagrał album o bezwzględnej sile przyrody, którego ciężar kojarzy się raczej z noise’em czy metalem. „Rakka” to opowieść pełna brutalności, w której tkwi niepokojący magnetyzm. Rewers eleganckiej muzyki klubowej, którą artysta żegnał XX wiek. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
King Krule na zmule
muzyka

King Krule na zmule

Do czytania / Recenzja
Nagrywanie trzeciego albumu zbiegło się u Archy’ego Marshalla z narodzinami córki. W rezultacie „Man Alive!” ma w sobie tyle energii, co młody rodzic po kolejnej nieprzespanej nocy. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Czas na parkiet
muzyka

Czas na parkiet

Do czytania / Recenzja
„The Slow Rush” nie jest bynajmniej hołdem dla kanadyjskiego trio. Na swoim najnowszym albumie Tame Impala schodzi z rockowej ścieżki, by eksplorować disco, house i syntezatorowy pop – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Na przekór – rozmowa z Matą
muzyka

Na przekór – rozmowa z Matą

Do czytania / kultura
Kiedyś myślał, że w hip-hopie nie ma dla niego miejsca, teraz jest najgłośniejszym debiutantem na tej scenie. Mata opowiada nam o swoim muzycznym „pamiętniku z liceum”, tłumaczy, w jakim celu nagrał „Patointeligencję” i dzieli się swoimi refleksami na temat polskiej sceny. Zauważa też, że „batoracka” duma jest bardzo hip-hopowa. Rozmawiał Jan Błaszczak
Czytaj
Uncreative Commons
muzyka

Uncreative Commons

Do czytania / Recenzja
Ostatni album Gila Scotta-Herona doczekał się kolejnej reinterpretacji. I jest ona o tyle niezwykła, że brzmi bardziej zachowawczo niż przetwarzany oryginał. Płytę „We’re New Again” recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Jan
Błaszczak

Sierpień 2011

Do czytania / Felieton
Czy wiecie, kim był Andy Gill? Jeśli nie wiecie, to dowiedzcie się dlaczego.
Czytaj
Zabijanie słowem
muzyka

Zabijanie słowem

Do czytania / Recenzja
Na swojej najnowszej płycie miotający się pomiędzy pomysłami i usilnie zabiegający o uwagę Eminem nagrywa wiele niepotrzebnych utworów i jeden, który rzeczywiście na nią zasługuje. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Patointeligencja słucha Maty
muzyka

Patointeligencja słucha Maty

Do czytania / Recenzja
Bawiący się językiem i hip-hopową konwencją, ale przy tym nieunikający wątków osobistych debiut Maty jest albumem bardzo nierównym. Daje jednak nadzieję, że młody raper w przyszłości zaoferuje nam więcej niż w wiadomym klipie. Płytę „100 dni do matury” recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Wciąż więcej drzew
muzyka

Wciąż więcej drzew

Do czytania / kultura
Albumem „Hipokamp” gitarzysta Marek Napiórkowski świętuje trzydziestolecie twórczości. Przy okazji tej premiery muzyk opowiada o tym, jak zmieniła się dola polskiego jazzmana, o pożytkach z bycia sidemanem, graniu Bowiego, słowiańskiej tęsknicy i alternatywie, która stała się nagle mainstreamem. Rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
IDM – Intimate Dance Music
muzyka

IDM – Intimate Dance Music

Do czytania / Recenzja
Entuzjastycznie przyjęty debiut młodej brytyjskiej producentki wzbogaca glitchową elektronikę i IDM o osobistą, queerową perspektywę. Płytę „For You And I” Loraine James recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Jan
Błaszczak

Efekt Macia

Do czytania / Felieton
Świeżo upieczony juror Paszportów Polityki zdradza swoje typy w kategorii „Muzyka popularna”. Zastanawia się też, czy bezkompromisowy sznyt tej nagrody mówi więcej o polskich mediach czy rynku muzycznym ostatniej dekady.
Czytaj
Muzyka – przekrój przez dekadę
muzyka

Muzyka – przekrój przez dekadę

Do czytania / kultura
Retromania i festiwalizacja. Hologramy i streaming. Inwazja K-popu i renesans winyla. A także listy najważniejszych płyt z Polski i ze świata. Oto zbiór muzycznych migawek z lat „-nastych”. Zebrał i opisał Jan Błaszczak
Czytaj
Zmysłowość niechciana
muzyka

Zmysłowość niechciana

Do czytania / Recenzja
Erotyzm dawno nie był tak przygnębiający. Opowiadając o złamanym sercu, FKA Twigs śpiewa o niezrealizowanych pragnieniach i spełnionych żądzach. O nowej płycie amerykańskiej artystki pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Pożegnanie z Midwestem
muzyka

Pożegnanie z Midwestem

Do czytania / Recenzja
Najnowsza kompilacja niepublikowanych utworów Arthura Russella wyciąga na światło dzienne jego mniej znane folkowe korzenie. O „Iowa Dream” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 1/2020
słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 1/2020

Kwartalnik / Recenzja
Muzyka potrafi poprawić nastrój lub go skutecznie zepsuć. O tym, po jakie płyty sięgnąć tej zimy, a jakich raczej unikać, pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Bukiet róż do Westminsteru
muzyka

Bukiet róż do Westminsteru

Do czytania / Recenzja
Nowy album brytyjskiego pieśniarza to pełne empatii i wnikliwości studium życia na brytyjskiej prowincji doby brexitu. O „2020” Richarda Dawsona pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Fun
muzyka

Fun

Do czytania / Recenzja
Tytuł najnowszego albumu Roberta Piernikowskiego sugeruje składankę i rzeczywiście „The best of moje getto” przypomina charakterem luźny zbiór różnorodnych, zazwyczaj udanych pomysłów. Niespecjalnie mnie to cieszy, ale daleki jestem od dogmatyzmu, wedle którego wraz z przenosinami do większej wytwórni (Asfalt) i otworzeniem się na artystów z innych środowisk Piernikowski oficjalnie się skończył. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Nieważne co, ważne z Kim
muzyka

Nieważne co, ważne z Kim

Do czytania / Recenzja
Na swojej solowej płycie Kim Gordon czerpie z gatunków odległych dokonaniom Sonic Youth. Porusza się po nich z zadziwiającą lekkością. O „No Home Record” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Niezwyczajny kolor chmur
muzyka

Niezwyczajny kolor chmur

Do czytania / Recenzja
Ascetyczny, ale jakże melodyjny. Czytelny w inspiracjach, ale tak autentyczny, że aż przejmujący. Debiut zespołu Dłonie jest jednym z najprzyjemniejszych muzycznych zaskoczeń jesieni. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Nick Cave w Bardo
muzyka

Nick Cave w Bardo

Do czytania / Recenzja
Na swojej muzycznie powściągliwej i emocjonalnie rozdzierającej płycie Nick Cave stara się odnaleźć sens i spokój po tragicznej śmierci syna – płytę „Ghosteen” recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Usłyszeć radioaktywność – rozmowa z Hildur Guðnadóttir

Usłyszeć radioaktywność – rozmowa z Hildur Guðnadóttir

Do czytania / kultura
Dziś i jutro na krakowskim festiwalu Unsound wystąpi Hildur Guðnadóttir. Wiolonczelistka i kompozytorka muzyki filmowej wykona utwory ze ścieżki dźwiękowej do serialu „Czarnobyl”, który przyniósł jej nagrodę Emmy. Artystka opowiada o nagrywaniu elektrowni atomowej, kulisach prac nad „Jokerem” i wieloletniej współpracy z Jóhannem Jóhannssonem. Rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Zawsze wracałam do przeszłości
muzyka

Zawsze wracałam do przeszłości

Do czytania / kultura
W duecie Muka improwizuje do abstrakcyjnej elektroniki, w Coals współtworzy utopiony w nostalgii dream pop, a ponadto nagrywa z raperami i twórcami z kręgu PC Music. Na kilka dni przed występami na festiwalach Avant Art i Unsound Kacha Kowalczyk opowiada „Przekrojowi” o przeskakiwaniu między muzycznymi biegunami, wydawniczych planach obu zespołów i ulepszaniu wspomnień za pomocą piosenek. Rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Własnym językiem
muzyka

Własnym językiem

Do czytania / Recenzja
Coraz bardziej popowy, a przecież wciąż nieźle pokręcony. Błażej Król może i pisze przeboje, ale nie traci swojego języka. Co zresztą eksponuje na zdjęciach. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Efekt milenijnej pluskwy
muzyka

Efekt milenijnej pluskwy

Do czytania / Recenzja
Nowy Tool, nowy Slipknot, nowy Korn i nowy „Matrix”. A wy wciąż wierzycie, że mamy XXI wiek. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Sztandar wyprowadzić!
muzyka

Sztandar wyprowadzić!

Do czytania / Recenzja
Na swojej najlepszej płycie Lana Del Rey tradycyjnie już sięga do amerykańskiej mitologii i przeszłości, ale wyciąga z nich więcej niż kiedykolwiek wcześniej. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 4/2019
słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 4/2019

Kwartalnik / Recenzja
Big Thief, Purple Mountains, Tuzza Globale, Skepta, Zamilska, Madonna... O nowościach muzycznych pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Za blisko środka
muzyka

Za blisko środka

Do czytania / Recenzja
Do pracy nad swoją najnowszą płytą Sleater-Kinney zaprosiły St. Vincent. Rezultaty są opłakane. O płycie „The Center Won’t Hold”, która przydarzyła się feministkom wyrosłym z punkowej sceny Riot Grrrl, pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Wierzę w młode pokolenie
muzyka

Wierzę w młode pokolenie

Do czytania / kultura
Brytyjski raper, Loyle Carner, opowiada na OFF Festivalu o poszukiwaniu własnej tożsamości, zmaganiach z ADHD i powodach, dla których na Glastonbury wystąpił w koszulce „I hate Boris”. Rozmawiał Jan Błaszczak
Czytaj
Hymny ocalałych
muzyka

Hymny ocalałych

Do czytania / Recenzja
Odnosząc się do żałobnych kompozycji Purcella, biblijnych psalmów i ekstremalnego metalu, Kristin Hayter mierzy się ze swoimi demonami i nagrywa poruszającą, choć niełatwą płytę „Caligula”. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Obiekcje
muzyka

Obiekcje

Do czytania / Recenzja
Choć jeden z utworów krakowskiej grupy nosi tytuł „Wawel”, nastrój albumu „Czarne miasto” przywołuje raczej surowy monumentalizm Szkieletora. Pisze nieco rozczarowany Jan Błaszczak
Czytaj
Król na własnym podwórku

Król na własnym podwórku

Do czytania / kultura
Jeden z najgłośniejszych debiutantów na brytyjskiej scenie – slowthai – opowiada o niechęci do polityków, trasie za 99 pensów i zaletach bycia prowincjuszem. Mówi również o Polakach w swoim rodzinnym Northampton i powodzie, dla którego jest jednym z najbardziej zapracowanych artystów w branży. Z muzykiem na OFF Festivalu rozmawiał Jan Błaszczak
Czytaj
Humor mimo wszystko
muzyka

Humor mimo wszystko

Do czytania / Recenzja
Dziesięć lat po dramatycznym rozwiązaniu grupy Silver Jews David Berman powraca z nowym zespołem i nowym albumem. Z piosenkami przypominającymi, że wciąż należy do grona najbardziej utalentowanych tekściarzy Ameryki. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Piątka z parytetem

Piątka z parytetem

przekrój poleca / Różności
Wybieracie się na OFF Festival? Koniecznie odwiedźcie Kawiarnię Literacką, gdzie „Przekrój” organizuje cztery wydarzenia. Jeśli nie możecie się zdecydować, których koncertów warto wysłuchać, pomocą służy Jan Błaszczak
Czytaj
Zgrany duet na zgranych płytach
muzyka

Zgrany duet na zgranych płytach

Do czytania / Recenzja
Jeden z najbardziej szanowanych producentów hiphopowych i raper, który wystąpił kiedyś w koszulce Legii Warszawa, wracają z bardzo udaną płytą. Chętnie, bo naprawdę wysoko ocenia Jan Błaszczak
Czytaj
Kim, jeśli nie indywidualistą?
muzyka

Kim, jeśli nie indywidualistą?

Do czytania / kultura
Saksofonista Jakub Więcek oraz pianista Kamil Piotrowicz należą do najciekawszych twórców młodej generacji jazzu. W długiej rozmowie z „Przekrojem” opowiadają o: doświadczeniach ze skandynawską edukacją, swoim podejściu do nagród, niezależnych wytwórni i bycia sidemanem. Zastanawiają się również, czym kompozytorzy ery cyfrowej różnią się od tych z czasów analogu. Rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Co umyka
muzyka

Co umyka

Do czytania / Recenzja
Na swoim trzecim solowym albumie Thom Yorke nie mówi nam wiele nowego. Jednak gdy już trafia w odpowiednią strunę, to mnie zaczyna nagle brakować słów. O albumie „Anima” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Pozwól rzece płynąć
muzyka

Pozwól rzece płynąć

Do czytania / Recenzja
Bez Komedy i bez rapowania EABS badają DNA polskiego jazzu, starając się wskrzesić jego lirycznego, melancholijnego ducha. O albumie „Slavic Spirits” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Dream pop i drop
muzyka

Dream pop i drop

Do czytania / Recenzja
Za każdym razem, gdy porównujesz bezbarwną electropopową wokalistkę z północy do Björk, umiera jeden maskonur. O krążku „A Different Kind of Human (Step 2)” Aurory pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Podwójne życie Israela

Podwójne życie Israela

Kwartalnik / kultura
Choć w swoich utworach Israel Kamakawiwo‘ole upominał się o prawa dyskryminowanych rodaków, w powszechnej świadomości zapisał się jedynie jako „delikatny olbrzym” grający amerykańskie standardy. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 3/2019
słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 3/2019

Kwartalnik / Recenzja
Nowości z rynku muzycznego omawia śpiewająco Jan Błaszczak
Czytaj
Wypalenie
muzyka

Wypalenie

Do czytania / Recenzja
Mglisty temat, tłum gości i odległe echa dawnej świetności – „Flamagra” nawet na moment nie zbliża się poziomem do najlepszych utworów Flying Lotusa. Nowy album artysty recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Tamte dni, tamte noce
muzyka

Tamte dni, tamte noce

Do czytania / Recenzja
Subtelny lirycznie, pełen pięknych refrenów album Tylera, The Creatora to album koncepcyjny o niespełnionej miłości. Niespełnionej, niestety, także od strony produkcyjnej. Żałuje Jan Błaszczak
Czytaj
Her-ndon
muzyka

Her-ndon

Do czytania / Recenzja
Najnowszy album Holly Herndon skłania do licznych refleksji. Jedna z nich jest taka, że w publicystyce kulturalnej zbyt często szafujemy przymiotnikiem „futurystyczny”. Recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Pogłos i rozgłos
muzyka

Pogłos i rozgłos

Do czytania / Recenzja
Debiutancki album Fontaines D.C. ma w sobie punkową przebojowość i postpunkową erudycję. Chociaż głęboko zakorzeniony w lokalnej, dublińskiej tkance, siła jego rażenia jest uniwersalna. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Jazz od kuchni
muzyka

Jazz od kuchni

Do czytania / Recenzja
Na swoim trzecim albumie trójmiejski kwartet zgrabnie wprowadza elektronikę i postproducenckie triki w jazzową tkankę. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Emocjonalne przyłożenie
muzyka

Emocjonalne przyłożenie

Do czytania / Recenzja
Kiedy debiutowali 20 lat temu, American Football nie należeli do najważniejszych czy najwybitniejszych zespołów emo. Dziś w świetnym stylu przypominają, że za tym skrótem kryła się niegdyś wspaniała muzyczna scena. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Kapsuła czasu
muzyka

Kapsuła czasu

Do czytania / Recenzja
Zagadką pozostanie, jakim cudem zespół Duster uchował się przede mną przez te wszystkie lata. Najważniejsze jednak, że za sprawą imponującej reedycji trio z San Jose znów nawiązuje z nami kontakt. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Kłęby dymu nad pustynią
muzyka

Kłęby dymu nad pustynią

przekrój poleca / Artykuł
Dzisiejszy występ kultowej amerykańskiej grupy Sleep w Progresji rozpoczyna wspaniały sezon koncertowy dla wszystkich miłośników stoner rocka i doom metalu. Koncert poleca Jan Błaszczak
Czytaj
Ucieczka od małego człowieka

Ucieczka od małego człowieka

Do czytania / kultura
W dniu premiery swojego debiutanckiego albumu solowego „Esja” Hania Rani tłumaczy, dlaczego zaczęła się oddalać od świata muzyki klasycznej i jaką rolę odegrał w tym Berlin. Wspomina swoją obecność na gali Fryderyków oraz pierwsze spotkanie z komponującym algorytmem. Z artystką, znaną również z zespołu tęskno., rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Niech lśni brąz
muzyka

Niech lśni brąz

Do czytania / Recenzja
Helado Negro podejmuje trudny temat inności z tkliwością i spokojem świadczącymi o tym, że nie tylko potrafi o nich pięknie zaśpiewać, ale też wie, o czym mówi. Do słuchania poleca Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 2/2019
słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 2/2019

Kwartalnik / Recenzja
Nowości z rynku muzycznego przedstawia niezawodny i świetnie osłuchany Jan Błaszczak
Czytaj
20 lat „Windowlicker”. Czy ta twarz brzmi znajomo?

20 lat „Windowlicker”. Czy ta twarz brzmi znajomo?

Do czytania / kultura
Równo dwie dekady temu ukazał się najpopularniejszy singiel Aphexa Twina, który swoim poziomem ustępował jedynie teledyskowi autorstwa Chrisa Cunninghama. O filmie, który z miejsca usztywniał, opowiadają reżyserzy wideoklipów Sebastian Pańczyk i Kobas Laksa. W rozmowie z twórcami to niezwykłe wydarzenie muzyczne wspomina Jan Błaszczak
Czytaj
Raperów robi na szaro
muzyka

Raperów robi na szaro

Do czytania / Recenzja
To nie tylko najlepszy album w karierze Brytyjki, lecz także płyta, o której trzeba będzie pamiętać w trakcie grudniowych podsumowań. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Solange w wersji lounge
muzyka

Solange w wersji lounge

Do czytania / Recenzja
Najnowszy, poświęcony rodzinnemu Houston album młodszej z sióstr Knowles przypomina, że lenistwo niekoniecznie idzie w parze z nudą. Album „When I Get Home” recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Podkręcane piłki

Podkręcane piłki

Do czytania / kultura
Podczas swoich multimedialnych występów Bartosz Weber i Wiktor Podgórski starają się zanurzyć publiczność w kreacji. Niezależnie od zmysłu, na który ta oddziałuje. Z okazji premiery albumu „A Collection of Tunes to Dance To” o uczłowieczaniu elektroniki, łamaniu konwencji oraz zaszczepionej przez telewizję podejrzliwości z jego twórcami rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Następny!
muzyka

Następny!

Do czytania / Recenzja
„7 Rings” jak siedem nieszczęść, ale poza tym sukces za sukcesem. Ariana Grande dopiero odebrała Grammy za 2018 rok, a już znajduje się w gronie faworytów na przyszłoroczną statuetkę. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Siła spokoju
muzyka

Siła spokoju

przekrój poleca / Artykuł
W jej muzyce jest dziś, co prawda, więcej spokoju, namysłu, wyrafinowania, ale za nowymi metodami stoi ten sam cel – trochę lepszy świat. Już dziś w warszawskim klubie Niebo wystąpi Neneh Cherry. Jan Błaszczak
Czytaj
Motyw za motywem
muzyka

Motyw za motywem

Do czytania / Recenzja
Młody polski multiinstrumentalista znalazł patent, by eksportować amerykańską muzykę Amerykanom. Podziwia Jan Błaszczak
Czytaj
W poszukiwaniu nowej prostoty
muzyka

W poszukiwaniu nowej prostoty

Do czytania / Recenzja
Na swojej debiutanckiej płycie Kwiat Jabłoni oferuje słuchaczom proste piosenki o prostym życiu. Z reguły przyjemne, dobrze poukładane, ale ostatecznie trochę się ze sobą zlewające. Najwidoczniej tak to już jest z tym zwykłym życiem. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Czas budowania szalup

Czas budowania szalup

Do czytania / kultura
Na solowej płycie Misi Furtak „Co przyjdzie?” wspomnienia osobistych rozczarowań przenikają się z niepokojem o przyszłość świata. Nie znając odpowiedzi na postawione w tytule pytanie, artystka wypatruje przyszłości z nadzieją i obawą. Rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Piosenki o miłości
muzyka

Piosenki o miłości

Do czytania / Recenzja
Stylistyczna różnorodność ma pozytywny wpływ na kształt albumu „Assume Form”. Opiewane na nim spełnienie i miłość mają pozytywny wpływ głównie na jego autora. Ostatecznie jednak i słuchacz staje się beneficjentem tej sielankowej historii. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Jadąc do… ?

Jadąc do… ?

Do czytania / Recenzja
Miejscami zachwycające „Šulinys” zespołu Babadag zostawia z poczuciem zdezorientowania wynikającego z przesytu. Recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Mason masom

Mason masom

Do czytania / Recenzja
Przez długie lata miewał znacznie więcej pomysłów, niż był w stanie pomieścić na płycie. Niestety, tamte czasy to już odległa przeszłość. Na „About The Light” Steve Mason tylko okazjonalnie nawiązuje poziomem do chlubnych czasów The Beta Band. Żałuje Jan Błaszczak
Czytaj
Już nie Noname

Już nie Noname

Do czytania / Recenzja
Lekko jazzujący, społecznie zaangażowany hip-hop autorstwa Noname to miód na serce dla sierot po Bilalu, The Roots i całego środowiska Soulquarians. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Rock egzystencjalny

Rock egzystencjalny

Do czytania / Recenzja
Nagrywając solową, autobiograficzną płytę, lider Wilco postanowił być szczery do bólu. Na „WARM” śpiewa m.in. o śmierci najbliższych i swojej walce z uzależnieniem. Unika przy tym moralizatorstwa i taniego ekshibicjonizmu. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Przekrój przez muzykę w 2018

Przekrój przez muzykę w 2018

Do czytania / kultura
Reżyserzy słuchają, Latynosi rządzą, a raperzy skracają. Hip-hop ignoruje #MeToo, a polscy krytycy – scenę niezależną. W tekstach wojna z politycznym establishmentem i lekami, co zabijają. Spektakularny powrót zaliczają Low oraz hip-hopolo. Cieszy nas ten pierwszy. Rok 2018 w muzyce podsumowuje Jan Błaszczak
Czytaj
Rap, kosz i wąs

Rap, kosz i wąs

Do czytania / Recenzja
Sheck Wes to jedna z najgorętszych ksyw w tegorocznym hip-hopie. Raper o koszykarskim zacięciu ma bowiem niezłą technikę, wyrazisty styl i świetne bity. Niestety, na poziomie tekstów „Mudboy” to bardziej Kyle Singler niż LeBron James. Ocenia Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 1/2019
słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 1/2019

Kwartalnik / Recenzja
Czasami nie wiadomo, które płyty zrobią naszym uszom dobrze, a które sprawią, że będziemy chcieli roztrzaskać słuchawki o ścianę. W dokonaniu tego trudnego wyboru, jakim jest zakup płyty, pomaga nasz nieoceniony recenzent muzyczny Jan Błaszczak
Czytaj
Piaskowiec trwalszy od spiżu

Piaskowiec trwalszy od spiżu

Do czytania / Recenzja
Przez dekady tworzył rzeźby ze wszystkiego, co wpadło mu w ręce. Muzykę traktuje podobnie. „MITH” Lonniego Holleya zbudowane jest z bluesa, gospel, free jazzu, folku i sporej dawki eksperymentu. Przede wszystkim jednak wypełnia je śpiew – daleki od kanonów piękna, a więc bliski historiom, które opowiada. Recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Bierz, co chcesz

Bierz, co chcesz

Do czytania / Recenzja
Nagrywali już grindcore i noise rocka, a teraz grają nie wiadomo co. I dobrze, bo „You Won’t Get What You Want” to nie tylko najlepszy album w karierze Daughters, lecz także czołówka tegorocznych wydawnictw. Poleca Jan Błaszczak
Czytaj
Ja pas!

Ja pas!

Do czytania / Recenzja
Nie oczekiwałem, że „BASTA” będzie jak Busta Rhymes. Nie sądziłem jednak również, że zmagania z hiphopową materią okażą się najmniejszym problemem najnowszej płyty Nosowskiej. Recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Wielka włóczęga

Wielka włóczęga

Do czytania / Recenzja
Mało przebojowe, gubiące pion i wątek utwory Kurta Vile’a mają w sobie urok późnonocnych dyskusji na tematy całkiem nieistotne. Recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Zgrany wzór

Zgrany wzór

Do czytania / Recenzja
Kolejne sezony prawniczej telenoweli z udziałem Lila Wayne’a i jego wydawcy – Birdmana trzymały w napięciu. Niestety, jej finał okazał się rozczarowaniem. Recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Jeno z tego, co mnie boli

Jeno z tego, co mnie boli

Do czytania / Recenzja
Trochę jak faustowski Mefistofeles Eminem jest dobry, gdy jest zły. A tak zły nie był jeszcze nigdy. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Niska wolta

Niska wolta

Do czytania / Recenzja
Po latach – ba, dekadach – grania melancholijnego rocka Low wydali album spowity przez ambientowe szumy, elektroniczny glitch i echa dub techno. Trudno ocenić, czy bardziej niezwykła jest odwaga zespołu, czy kunszt, z jakim wkroczyli na nową drogę. Zastanawia się Jan Błaszczak
Czytaj
Grand(e) Prix

Grand(e) Prix

Do czytania / Recenzja
Walcząc z kolejnymi przeciwnościami losu, Ariana Grande nagrała jeden z najlepszych popowych albumów tego roku. Chwali Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 4/2018
słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 4/2018

Kwartalnik / Recenzja
Najnowsze płyty recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Wszystko pod kontrolą

Wszystko pod kontrolą

Do czytania / Recenzja
Choć komponowany głównie w pojedynkę, najnowszy album Spiritualized w sferze formalnej imponuje rozmachem. Idąc za ciosem, samemu można machnąć ręką na to, że zespół nie mówi nam tu nic nowego. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Lynch i odrzutowiec

Lynch i odrzutowiec

Do czytania / Recenzja
W niedawno pokazanym trzecim sezonie „Twin Peaks” ich muzyka zwiastowała niebezpieczeństwo. Nic dziwnego, bo czerpiąca z noise rocka i industrialu twórczość Uniform aż kipi intensywnością, a „The Long Walk” to płyta o finezji startującego odrzutowca. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Brud symboliczny

Brud symboliczny

Do czytania / Recenzja
Na najnowszej płycie Daniela Bachmana wirtuozowską grę na gitarze i tradycyjne melodie z Appalachów zakłócają szumy, drone’y i trzaski radioodbiornika. O płycie „The Morning Star” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
W pogoni za Laurel

W pogoni za Laurel

Do czytania / Recenzja
Amerykańska producentka Laurel Halo znów wymyśla się na nowo. Ma szerokie muzyczne horyzonty, tylko że nie widzi zbyt daleko. Dlatego pomysłu wystarcza jej na pół płyty. O „Raw Silk Uncut Wood” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Siedzimy, czekamy

Siedzimy, czekamy

Do czytania / kultura
Tuż przed pierwszym koncertem Grizzly Bear w Polsce, podczas OFF Festivalu 2018, z wokalistą i gitarzystą zespołu Edem Droste’em o życiu w trasie – niewyspaniu, dezorientacji i godzinach czekania, które poprzedzają codzienną dawkę scenicznej euforii – rozmawiał Jan Błaszczak
Czytaj
Energia, która upaja
szafa gra

Energia, która upaja

Do czytania / kultura
Choć …And You Will Know Us by the Trail of Dead pracują obecnie nad nową płytą, na OFF Festivalu zaprezentują w całości swój kultowy album sprzed 16 lat. Jason Reece oraz Autry Fulbright II opowiadają o kulisach powstawania „Source Tags and Codes”, wspominają burzliwe pierwsze lata w Austin oraz mówią o ryzyku, jakie rodzi nagranie wynoszonego na ołtarze albumu. Rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
W walce o życie

W walce o życie

Do czytania / Recenzja
Dramatyczne okoliczności powstawania „Our Raw Heart” nie wpłynęły negatywnie na muzykę amerykańskiego trio YOB. Tegorocznym albumem giganci doom metalu tylko potwierdzają swoją pozycję. Przekonuje Jan Błaszczak
Czytaj
Historia bez historii

Historia bez historii

Do czytania / Recenzja
Poprawiane przez kolejnych krewnych opowieści rodzinne potrafią działać usypiająco. Bazująca na nich muzyka również. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Wszystkie ballady świata

Wszystkie ballady świata

Do czytania / Recenzja
Świetnie zaśpiewana, ciekawie zaaranżowana i wpadająca w ucho – nowa płyta Mateusza Franczaka ma wiele zalet. Zbyt wiele. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Zaskakująco optymistyczny noise-rock

Zaskakująco optymistyczny noise-rock

Do czytania / Recenzja
Na swojej pierwszej płycie Alameda 4 w rewelacyjny sposób wkomponowuje bliskowschodnią melodykę w gatunkowe ramy noise-rocka i metalu. O „Czarnej wodzie” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Przekleństwo supermocy

Przekleństwo supermocy

Do czytania / Recenzja
Swoją najnowszą, krótką płytą Kanye West odpowiada na kilka nurtujących jego fanów pytań, ale brakuje mu pomysłów, by postawić kolejne. Ocenia Jan Błaszczak
Czytaj
Raper, który poszedł na solo

Raper, który poszedł na solo

Do czytania / Recenzja
Najnowsza płyta Terrence’a Thorntona szybko stała się ledwie przypisem do beefu z Drake’em. Szkoda, bo to nie tylko najlepszy album solowy rapera, ale także jedna z najmocniejszych hiphopowych propozycji w tym roku. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Musimy trochę zmoknąć
szafa gra

Musimy trochę zmoknąć

Do czytania / kultura
Syny są na polskiej scenie muzycznej zjawiskiem osobnym. Bitów autorstwa „88” powinno im zazdrościć pół hiphopowego środowiska, tak samo koncertowej scenografii. Ich oryginalny debiut tekstowo sytuował się równie blisko Molesty, co Masłowskiej, a recenzje i frekwencja na promujących tegoroczny „Sen” koncertach pokazują, że Syny poradziły sobie z wysoko zawieszoną poprzeczką. Syny, czyli Piernikowski i „88” mówią o prostych wartościach, sztucznej inteligencji i podejrzliwym stosunku do goretexu (a czasem i do ortografii). Rozmawiał Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 3/2018
słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 3/2018

Kwartalnik / Recenzja
Krótkie recenzje nowych albumów m.in. zespołów Syny, Amen Dunes czy Sleep przedstawia Jan Błaszczak
Czytaj
Samotność prekariusza

Samotność prekariusza

Do czytania / Recenzja
Wbrew swojej nazwie Wczasy nie proponują nam wcale wakacyjnego eskapizmu. Przeciwnie, „Zawody” to album o zmęczeniu: pracą, samotnością i piosenkami o niczym. Recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Pupil z Chicago

Pupil z Chicago

Do czytania / Recenzja
Na nowym albumie The Sea and Cake unika koturnowości. „Any Day” to zwiewna melodyjność osadzona na wychuchanych popjazzowych rytmach – i gwarant sukcesu. Płyta udowadnia, że trio doskonale zdaje sobie sprawę, w jakiej wadze ma zapewniony mistrzowski pas. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Refleksja punkowca

Refleksja punkowca

Do czytania / Recenzja
Po kilku latach milczenia duński zespół Iceage powraca z najdojrzalszą płytą w swoim repertuarze. O krążku „Beyondless” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Bohaterka naszych czasów

Bohaterka naszych czasów

Do czytania / Recenzja
Jest raperką, celebrytką i gwiazdą popkultury wymykającą się klasyfikacjom. Cardi B i jej pełnoprawny debiut prowokują do tak rozmaitych dyskusji, że łatwo pominąć w nich wątek muzyczny. A właśnie wydała „Invasion of Privacy”. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Jak amen w pacierzu

Jak amen w pacierzu

Do czytania / Recenzja
„Freedom” to nie tylko najlepszy album w dorobku Amen Dunes, ale też mocny kandydat na płytę roku w kategorii folk rock – recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Młodzi grzeczni

Młodzi grzeczni

Do czytania / Recenzja
Udowadniali już, że potrafią łamać rytm i gatunkowe ramy. Zdarzało im się wzbudzać zachwyt i konsternację. Jakub Lemiszewski i Teo Olter znów zaskakują – tym razem udowadniają, że potrafią pisać ładne piosenki. Płytę „Post Refference” recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Ty wciągasz, ona tańczy

Ty wciągasz, ona tańczy

Do czytania / Recenzja
Interesująca muzycznie, ale nudnawa tekstowo płyta Pro8l3m jest dowodem na to, że wulgarność zużywa się szybko, a to, co jeszcze wczoraj było szokujące, staje się groteskowe. Punktuje Jan Błaszczak
Czytaj
Iskra z Afryki

Iskra z Afryki

Do czytania / Recenzja
Zarówno na poziomie muzyki, jak i uprawianej za jej pomocą publicystyki Seun Kuti pozostaje nieodrodnym synem swojego ojca. „Black Times” to ekstatyczny afrobeat o rewolucyjnym przesłaniu. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 2/2018
słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 2/2018

Kwartalnik / Recenzja
Najnowsze płyty recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Ulga teraźniejszości

Ulga teraźniejszości

Do czytania / Recenzja
Na swojej najnowszej płycie Phil Elverum po raz kolejny śpiewa o przedwcześnie zmarłej żonie. Tym razem to nie bezlitosny zapis żałoby, ale próba pogodzenia się ze śmiercią. O „Now Only” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Widmo sprzedaje się najlepiej

Widmo sprzedaje się najlepiej

Do czytania / Recenzja
Nikt nic nie wie – rozchwytywany nowojorski zespół Zs postarał się o to, aby jego najnowsza płyta nie trafiła do przypadkowego odbiorcy. W efekcie zaskakującego pomysłu „Noth” mogą już słuchać Słowacy, Polacy i Czesi, ale nie Amerykanie. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Tata, co po bitach lata
szafa gra

Tata, co po bitach lata

Do czytania / kultura
Popularni raperzy są świetnymi nośnikami reklamowymi. Dlatego firmy odzieżowe chętnie wysyłają im darmowe ciuchy i buty. Kamil Pivot jest pierwszym, który najchętniej przyjmie… pieluchy. O debiutanckiej płycie rapera i jego początkach, oraz o scenie hip-hopowej pełnej rodziców pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Nie ma o czym gadać

Nie ma o czym gadać

Do czytania / Recenzja
Parafrazując tytuł debiutanckiego albumu Małpy, najnowszy album duetu Rasmentalism to „Kilka numerów o niczym”. Ocenia Jan Błaszczak
Czytaj
Muzyka korzeni wraca do korzeni

Muzyka korzeni wraca do korzeni

Do czytania / Recenzja
Wyobrażam sobie, że są słuchacze, którzy woleliby, aby zespół zachował więcej z surowości i dzikości, ale nawet oni powinni docenić kunszt „Re:akcji mazowieckiej”. O nowym albumie Kapeli ze Wsi Warszawa Jan Błaszczak
Czytaj
Klasyczna przyszłość
muzyka

Klasyczna przyszłość

przekrój poleca / Różności
Kelela, najważniejszy głos nowego R’n’B i autorka wybitnego albumu „Take Me Apart”, wystąpi 20 lutego w warszawskim Teatrze WARSawy. Jan Błaszczak
Czytaj
Przegrzebki na przystawkę

Przegrzebki na przystawkę

Do czytania / Recenzja
Nową, trochę chaotyczną, płytę Scallops Hotel wypełnia beztroski lo-fi hip-hop. Ale czego się spodziewać po projekcie, którego nazwę trzeba by tłumaczyć jako Hotel Przegrzebków. O „Sovereign Nose Of Your Arrogant Face” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Grek na antypodach

Grek na antypodach

Do czytania / Recenzja
Pracujący na najwyższych obrotach duet Xylouris White z zadziwiającą łatwością łączy tradycję kreteńskich pieśni z jazzem, bluesem, rockiem i wszystkim innym, co akurat ma pod ręką. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Najlepsi
szafa gra

Najlepsi

Do czytania / kultura
Wokalistki i raperzy, producenci i producentki: ci, dla których miniony rok był czasem zdobywania szczytów, ugruntowywania swojej pozycji lub spektakularnych powrotów. Kolejność – tym razem – alfabetyczna. Ostatnią część muzycznego rankingu 2017 przedstawia Jan Błaszczak
Czytaj
Wyrzuty sumienia
szafa gra

Wyrzuty sumienia

Do czytania / kultura
Subiektywny ranking muzyczny roku 2017, część druga. Przedstawia – Jan Błaszczak
Czytaj
Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie
szafa gra

Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie

Do czytania / kultura
Subiektywny ranking muzyczny roku 2017, część pierwsza. Przedstawia – Jan Błaszczak
Czytaj
Kto przyjmie jazzmana?

Kto przyjmie jazzmana?

Do czytania / kultura
Przedwojenna kamienica, mieszkanie w nowym budownictwie, jednorodzinny domek – każde miejsce jest dobre, by zorganizować w nim koncert podczas Jazztopadu. Jego trasą ruszył Jan Błaszczak
Czytaj
Piosenki z gwiazdką

Piosenki z gwiazdką

Do czytania / Recenzja
Wymagający, ale też hojnie wynagradzający cierpliwość album Trupy Trupa „Jolly New Songs” eksploruje, traktowaną ostatnio po macoszemu, estetykę rockowej alternatywy – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 1/2018
słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 1/2018

Kwartalnik / Recenzja
Krótkie recenzje płyt przedstawia Jan Błaszczak
Czytaj
Człowiek z teflonu

Człowiek z teflonu

Do czytania / Recenzja
Budowlaniec po szkole muzycznej, świetny tekściarz, który nie pisze tekstów, i poruszający wokalista, która zjada sylaby. Nie rozumiem, jak działa Kortez, ale działa – przyznaje Jan Błaszczak
Czytaj
Długi marsz DJ-a

Długi marsz DJ-a

Do czytania / Recenzja
Brytyjski producent James Holden nie ogląda się wstecz. Odkąd zrezygnował z pozycji złotego dziecka muzyki klubowej, konsekwentnie poszukuje nowego języka. O płycie „The Animal Spirits” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Krule jest tylko jeden

Krule jest tylko jeden

Do czytania / Recenzja
Na swoim drugim albumie, wydanym pod pseudonimem King Krule, Archy Marschall przeistacza się z wokalisty o intrygującym głosie w charyzmatycznego artystę konsekwentnie rozwijającego swoją autorską, choć przecież nie rewolucyjną, wizję muzyki. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Trzydziestoletnie primitivo

Trzydziestoletnie primitivo

Do czytania / Recenzja
Za sprawą jednej z polskich premier w muzycznej prasie pojawiło się ostatnio nazwisko fascynującego gitarzysty i kompozytora – Robbie’go Basho. Warto wykorzystać tę okazję, by polecić nagranie koncertowe, które w tym roku doczekało się swojej premiery. Pisze – Jan Błaszczak
Czytaj
Rap bez zęba

Rap bez zęba

Do czytania / Recenzja
Solowy debiut Wikiego z RATKING nie spełnia pokładanych w nim oczekiwań. Jan Błaszczak
Czytaj
Bez prądu

Bez prądu

Do czytania / Recenzja
Choć nowej płyty Natalii Przybysz słucha się naprawdę dobrze, trudno spodziewać się, by powtórzyła ona sukces poprzedniczki – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Król Gbur

Król Gbur

Do czytania / Recenzja
To jedna z tych płyt, o których się mówi i którymi się mówi. Wulgarny, obsceniczny, ale też szalenie charyzmatyczny Kaz Bałagane to postać na miarę Tedego z przełomu wieków. Z całym dobrodziejstwem inwentarza. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 4/2017
słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 4/2017

Kwartalnik / Recenzja
Jesienne płyty recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Naszprycowany

Naszprycowany

Do czytania / Recenzja
„Szprycer” to po prostu zbiór sprawnie napisanych piosenek o życiu bogatej, trochę zblazowanej warszawskiej młodzieży – najnowszą płytę Taco Hemingwaya recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Po co to bogactwo?
szafa gra

Po co to bogactwo?

Do czytania / kultura
W swojej ojczyźnie jest gwiazdą, ale muzyk ten dobrze znany jest też na arenie międzynarodowej. Może dlatego, że pochodząca z Sierra Leone muzyka bubu, podobno podpatrzona u czarownic, stawia przed sobą uniwersalny cel: ulżyć ludziom w cierpieniu. Walczy też o prawa kobiet. „Jeśli ktokolwiek troszczy się jeszcze o ludzkość, to właśnie one” – z Janka Nabay rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Kolejni wielcy z Mali

Kolejni wielcy z Mali

Do czytania / Recenzja
Kwartet tworzą Songhajowie pochodzący z północnego Mali. Gdy islamiści zaczęli wprowadzać w regionie prawo szariatu, zakazując grania bluesa jako muzyki szatana, ruszyli oni do położonego na południu kraju Bamako. Tam poznali się i wpadli na pomysł, by założyć zespół grający muzykę charakterystyczną dla regionu, który musieli opuścić. Ruszyć w świat pomógł im Damon Albarn, wokalista Blur. Dla Malijczyków – tak jak dla pierwszych bluesmanów – granie jest formą ucieczki przed okrucieństwem otaczającego ich świata. O płycie „Resistance” Songhoy Blues pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Chwilo trwaj!

Chwilo trwaj!

Do czytania / Recenzja
Ellen Arkbro sięgnęła po XVII-wieczne instrumenty, w tym organy, puzon i róg, ale twórczości nie można określić mianem renesansowej czy barokowej. „For Organ and Brass” to płyta skomponowana na instrument sprzed stuleci przez kompozytorkę będącą pod wpływem minimalizmu i fluxusu, która – jak sama przyznaje – stara się pisać bluesowe melodie. Pisze – Jan Błaszczak
Czytaj
Wada produkcyjna

Wada produkcyjna

Do czytania / Recenzja
„Summertime ‘06” Vince'a Staplesa jawi się z perspektywy dwóch lat jako arcydzieło. To naszpikowana genialnymi metaforami opowieść o życiu czarnego chłopaka, który mierzy się zarówno z komercyjnym sukcesem, jak i tradycyjnym rasizmem. Mam jednak nieodparte wrażenie, że zły dobór producentów położył tegoroczny album Staplesa. Pisze – Jan Błaszczak
Czytaj
Jak powstają twoje teksty?

Jak powstają twoje teksty?

Do czytania / kultura
Słynną groźbą z piosenki 12 groszy Kazik Staszewski zniechęcił dziennikarzy do rozmawiania z muzykami o słowach ich piosenek. Podejmując pewne ryzyko, spotkaliśmy się z Gabą Kulką i Piotrem Ziołą. Artystka napisała kilka tekstów na debiutancką płytę młodego muzyka. Kulka i Zioła zdradzają kulisy swojej tekściarskiej współpracy przy „Revolving Door” oraz plany na najbliższą przyszłość. Jan Błaszczak
Czytaj
Powolna Amerykanka

Powolna Amerykanka

Do czytania / Recenzja
Jeden seans z „Thin Black Duke” wystarcza, by usprawiedliwić wolne tempo pracy zespołu. Niby to tylko rockowy kwartet, ale Oxbow miesza elementy charakterystyczne dla rocka czy bluesa w sposób doprawdy unikatowy. Oxbow zrobił coś jeszcze, co powinno mnie powstrzymać przed włożeniem płyty do odtwarzacza – orkiestracje. Słyszałem już zbyt wiele takich „wizjonerskich” mariaży, żeby nie wiedzieć, że jest to sprawdzony przepis na spektakularną klęskę. Nie tym razem – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Szarże i aranże

Szarże i aranże

Do czytania / Recenzja
Po całkiem udanym, ale wtórnym w stosunku do debiutu Helplessness Blues miałem obawy, że Fleet Foxes zastygnie w formalinie i do końca kariery będzie występować jako „folkowe Beach Boys” albo „Mumford & Sons z ambicjami”. Aż po sześciu latach milczenia zespół powrócił, by zdystansować swoje dokonania. Będzie o nich głośno – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Szampan, hajs, foczki i drugie dno

Szampan, hajs, foczki i drugie dno

Do czytania / Recenzja
PRO8L3M ma słabość do piętrzenia opisów kolejnych orgii, ale także do political fiction. Tym razem jednak akcja utworów nie rozgrywa się w przyszłości ani w rzeczywistości, w której życie rozmija się z doświadczeniem odbiorcy (jak w mockumencie Pocztówki z Republiki Absurdu z udziałem muzyków). Wizja świata przedstawiona na Hack3d by GH05T 2.0 jest dystopijna, miesza to, co fikcyjne, z tym, co możliwe lub wręcz prawdopodobne. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 3/2017
słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 3/2017

Kwartalnik / Recenzja
O muzyce pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Nie tylko na chwilę

Nie tylko na chwilę

Do czytania / Recenzja
Przez lata był jednym z tych zespołów, którego płyty zawalają supermarketowe kosze z przecenami. Ale od powrotu na scenę w 2014 r. Slowdive jest przyjmowany z wyjątkowym entuzjazmem. Podobnie jak wydana właśnie płyta. I wcale mnie to nie dziwi – o krążku „Slowdive” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Rap zza krat

Rap zza krat

Do czytania / Recenzja
Freddie Gibbs spędził cztery miesiące w austriackim więzieniu oskarżony o gwałt. Rezultatem tego jest album o klasycznym rysie wynikającym z ciężaru opowiedzianej historii – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Pablopavo daleki od życia

Pablopavo daleki od życia

Do czytania / Recenzja
Pablopavo nie jest dobrym wokalistą. I jego wytwórnia tego nie kryje. Ale muzyk nadrabia samoświadomością. Gorzej, że na nowym albumie nie najlepiej jest z tekstami i brakuje muzyki. Pod dostatkiem jest zaś nostalgii (znowu) – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Common as Light and Love Are Red Valleys of Blood

Common as Light and Love Are Red Valleys of Blood

Do czytania / Recenzja
Wydana w tym roku płyta Marka Kozelka jest jak dziennik, któremu zabrakło redakcji. Jan Błaszczak
Czytaj
Drunk

Drunk

Do czytania / Recenzja
Na swej najnowszej płycie Thundercat przeskakuje pomiędzy stylami, współpracownikami i chwytami na gryfie. Konsekwencję zachowuje jedynie w unikaniu ważkich tematów i wprowadzaniu w dobry nastrój – płytę poleca Jan Błaszczak
Czytaj
Przyszłość nie należy do Future

Przyszłość nie należy do Future

Do czytania / Recenzja
O najnowszej płycie trapowego zespołu Future i rosnących wpływach kulturowych Atlanty pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 2/2017
słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 2/2017

Kwartalnik / Recenzja
O muzyce pisze Jan Błaszczak
Czytaj
III

III
Innercity Ensemble

Do czytania / Recenzja
Zbite w pulsującą masę utwory przypominają Mazzollowy „zlew” – zderzanie odległych elementów i porządkowanie ich w ogniu kolektywnej improwizacji. Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 1/2017
słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 1/2017

Kwartalnik / Recenzja
Płyty Bon Iver, Leonarda Cohena i Gaby Kulki recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Atrocity Exhibition

Atrocity Exhibition

Do czytania / Recenzja
Danny Brown z 2016 r. nie jest już Panem Kleksem organizującym dyskotekę na kwasie. Jego „Atrocity Exhibition” okazuje się dantejską podróżą, gdzie w rolę Wergiliusza wcielają się kokaina i MDMA. Jan Błaszczak
Czytaj
Ape in Pink Marble

Ape in Pink Marble

Do czytania / Recenzja
Jest słodko, melodyjnie, ale monotonnie – recenzuje Jan Błaszczak