Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową

Jan Błaszczak

Rocznik 1987. Na co dzień pracownik działu programowego Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Współpracuje z „Przekrojem” i „Tygodnikiem Powszechnym”. Autor książki „The Dom. Nowojorska bohema na polskim Lower East Side”, która ukazała się w 2018 r. w serii amerykańskiej Wydawnictwa Czarne. Publikował również na łamach m.in. „Polityki”, „Machiny”, „Wprost” i „Gazety Magnetofonowej”, a jako reporter współpracował z Programem II Polskiego Radia.

Czytaj
Nick Cave w Bardo
muzyka

Nick Cave w Bardo

Do czytania / Recenzja
Na swojej muzycznie powściągliwej i emocjonalnie rozdzierającej płycie Nick Cave stara się odnaleźć sens i spokój po tragicznej śmierci syna – płytę „Ghosteen” recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Usłyszeć radioaktywność – rozmowa z Hildur Guðnadóttir

Usłyszeć radioaktywność – rozmowa z Hildur Guðnadóttir

Do czytania / kultura
Dziś i jutro na krakowskim festiwalu Unsound wystąpi Hildur Guðnadóttir. Wiolonczelistka i kompozytorka muzyki filmowej wykona utwory ze ścieżki dźwiękowej do serialu „Czarnobyl”, który przyniósł jej nagrodę Emmy. Artystka opowiada o nagrywaniu elektrowni atomowej, kulisach prac nad „Jokerem” i wieloletniej współpracy z Jóhannem Jóhannssonem. Rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Zawsze wracałam do przeszłości
muzyka

Zawsze wracałam do przeszłości

Do czytania / kultura
W duecie Muka improwizuje do abstrakcyjnej elektroniki, w Coals współtworzy utopiony w nostalgii dream pop, a ponadto nagrywa z raperami i twórcami z kręgu PC Music. Na kilka dni przed występami na festiwalach Avant Art i Unsound Kacha Kowalczyk opowiada „Przekrojowi” o przeskakiwaniu między muzycznymi biegunami, wydawniczych planach obu zespołów i ulepszaniu wspomnień za pomocą piosenek. Rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Własnym językiem
muzyka

Własnym językiem

Do czytania / Recenzja
Coraz bardziej popowy, a przecież wciąż nieźle pokręcony. Błażej Król może i pisze przeboje, ale nie traci swojego języka. Co zresztą eksponuje na zdjęciach. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Efekt milenijnej pluskwy
muzyka

Efekt milenijnej pluskwy

Do czytania / Recenzja
Nowy Tool, nowy Slipknot, nowy Korn i nowy „Matrix”. A wy wciąż wierzycie, że mamy XXI wiek. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Sztandar wyprowadzić!
muzyka

Sztandar wyprowadzić!

Do czytania / Recenzja
Na swojej najlepszej płycie Lana Del Rey tradycyjnie już sięga do amerykańskiej mitologii i przeszłości, ale wyciąga z nich więcej niż kiedykolwiek wcześniej. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 4/2019
Słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 4/2019

Kwartalnik / Recenzja
Big Thief, Purple Mountains, Tuzza Globale, Skepta, Zamilska, Madonna... O nowościach muzycznych pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Za blisko środka
muzyka

Za blisko środka

Do czytania / Recenzja
Do pracy nad swoją najnowszą płytą Sleater-Kinney zaprosiły St. Vincent. Rezultaty są opłakane. O płycie „The Center Won’t Hold”, która przydarzyła się feministkom wyrosłym z punkowej sceny Riot Grrrl, pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Wierzę w młode pokolenie
muzyka

Wierzę w młode pokolenie

Do czytania / kultura
Brytyjski raper, Loyle Carner, opowiada na OFF Festivalu o poszukiwaniu własnej tożsamości, zmaganiach z ADHD i powodach, dla których na Glastonbury wystąpił w koszulce „I hate Boris”. Rozmawiał Jan Błaszczak
Czytaj
Hymny ocalałych
muzyka

Hymny ocalałych

Do czytania / Recenzja
Odnosząc się do żałobnych kompozycji Purcella, biblijnych psalmów i ekstremalnego metalu, Kristin Hayter mierzy się ze swoimi demonami i nagrywa poruszającą, choć niełatwą płytę „Caligula”. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Obiekcje
muzyka

Obiekcje

Do czytania / Recenzja
Choć jeden z utworów krakowskiej grupy nosi tytuł „Wawel”, nastrój albumu „Czarne miasto” przywołuje raczej surowy monumentalizm Szkieletora. Pisze nieco rozczarowany Jan Błaszczak
Czytaj
Król na własnym podwórku

Król na własnym podwórku

Do czytania / kultura
Jeden z najgłośniejszych debiutantów na brytyjskiej scenie – slowthai – opowiada o niechęci do polityków, trasie za 99 pensów i zaletach bycia prowincjuszem. Mówi również o Polakach w swoim rodzinnym Northampton i powodzie, dla którego jest jednym z najbardziej zapracowanych artystów w branży. Z muzykiem na OFF Festivalu rozmawiał Jan Błaszczak
Czytaj
Humor mimo wszystko
muzyka

Humor mimo wszystko

Do czytania / Recenzja
Dziesięć lat po dramatycznym rozwiązaniu grupy Silver Jews David Berman powraca z nowym zespołem i nowym albumem. Z piosenkami przypominającymi, że wciąż należy do grona najbardziej utalentowanych tekściarzy Ameryki. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Piątka z parytetem

Piątka z parytetem

przekrój poleca / Różności
Wybieracie się na OFF Festival? Koniecznie odwiedźcie Kawiarnię Literacką, gdzie „Przekrój” organizuje cztery wydarzenia. Jeśli nie możecie się zdecydować, których koncertów warto wysłuchać, pomocą służy Jan Błaszczak
Czytaj
Zgrany duet na zgranych płytach
muzyka

Zgrany duet na zgranych płytach

Do czytania / Recenzja
Jeden z najbardziej szanowanych producentów hiphopowych i raper, który wystąpił kiedyś w koszulce Legii Warszawa, wracają z bardzo udaną płytą. Chętnie, bo naprawdę wysoko ocenia Jan Błaszczak
Czytaj
Kim, jeśli nie indywidualistą?
muzyka

Kim, jeśli nie indywidualistą?

Do czytania / kultura
Saksofonista Jakub Więcek oraz pianista Kamil Piotrowicz należą do najciekawszych twórców młodej generacji jazzu. W długiej rozmowie z „Przekrojem” opowiadają o: doświadczeniach ze skandynawską edukacją, swoim podejściu do nagród, niezależnych wytwórni i bycia sidemanem. Zastanawiają się również, czym kompozytorzy ery cyfrowej różnią się od tych z czasów analogu. Rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Co umyka
muzyka

Co umyka

Do czytania / Recenzja
Na swoim trzecim solowym albumie Thom Yorke nie mówi nam wiele nowego. Jednak gdy już trafia w odpowiednią strunę, to mnie zaczyna nagle brakować słów. O albumie „Anima” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Pozwól rzece płynąć
muzyka

Pozwól rzece płynąć

Do czytania / Recenzja
Bez Komedy i bez rapowania EABS badają DNA polskiego jazzu, starając się wskrzesić jego lirycznego, melancholijnego ducha. O albumie „Slavic Spirits” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Dream pop i drop
muzyka

Dream pop i drop

Do czytania / Recenzja
Za każdym razem, gdy porównujesz bezbarwną electropopową wokalistkę z północy do Björk, umiera jeden maskonur. O krążku „A Different Kind of Human (Step 2)” Aurory pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Podwójne życie Israela

Podwójne życie Israela

Kwartalnik / kultura
Choć w swoich utworach Israel Kamakawiwo‘ole upominał się o prawa dyskryminowanych rodaków, w powszechnej świadomości zapisał się jedynie jako „delikatny olbrzym” grający amerykańskie standardy. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 3/2019
Słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 3/2019

Kwartalnik / Recenzja
Nowości z rynku muzycznego omawia śpiewająco Jan Błaszczak
Czytaj
Wypalenie
muzyka

Wypalenie

Do czytania / Recenzja
Mglisty temat, tłum gości i odległe echa dawnej świetności – „Flamagra” nawet na moment nie zbliża się poziomem do najlepszych utworów Flying Lotusa. Nowy album artysty recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Tamte dni, tamte noce
muzyka

Tamte dni, tamte noce

Do czytania / Recenzja
Subtelny lirycznie, pełen pięknych refrenów album Tylera, The Creatora to album koncepcyjny o niespełnionej miłości. Niespełnionej, niestety, także od strony produkcyjnej. Żałuje Jan Błaszczak
Czytaj
Her-ndon
muzyka

Her-ndon

Do czytania / Recenzja
Najnowszy album Holly Herndon skłania do licznych refleksji. Jedna z nich jest taka, że w publicystyce kulturalnej zbyt często szafujemy przymiotnikiem „futurystyczny”. Recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Pogłos i rozgłos
muzyka

Pogłos i rozgłos

Do czytania / Recenzja
Debiutancki album Fontaines D.C. ma w sobie punkową przebojowość i postpunkową erudycję. Chociaż głęboko zakorzeniony w lokalnej, dublińskiej tkance, siła jego rażenia jest uniwersalna. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Jazz od kuchni
muzyka

Jazz od kuchni

Do czytania / Recenzja
Na swoim trzecim albumie trójmiejski kwartet zgrabnie wprowadza elektronikę i postproducenckie triki w jazzową tkankę. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Emocjonalne przyłożenie
muzyka

Emocjonalne przyłożenie

Do czytania / Recenzja
Kiedy debiutowali 20 lat temu, American Football nie należeli do najważniejszych czy najwybitniejszych zespołów emo. Dziś w świetnym stylu przypominają, że za tym skrótem kryła się niegdyś wspaniała muzyczna scena. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Kapsuła czasu
muzyka

Kapsuła czasu

Do czytania / Recenzja
Zagadką pozostanie, jakim cudem zespół Duster uchował się przede mną przez te wszystkie lata. Najważniejsze jednak, że za sprawą imponującej reedycji trio z San Jose znów nawiązuje z nami kontakt. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Kłęby dymu nad pustynią
muzyka

Kłęby dymu nad pustynią

przekrój poleca / Artykuł
Dzisiejszy występ kultowej amerykańskiej grupy Sleep w Progresji rozpoczyna wspaniały sezon koncertowy dla wszystkich miłośników stoner rocka i doom metalu. Koncert poleca Jan Błaszczak
Czytaj
Ucieczka od małego człowieka

Ucieczka od małego człowieka

Do czytania / kultura
W dniu premiery swojego debiutanckiego albumu solowego „Esja” Hania Rani tłumaczy, dlaczego zaczęła się oddalać od świata muzyki klasycznej i jaką rolę odegrał w tym Berlin. Wspomina swoją obecność na gali Fryderyków oraz pierwsze spotkanie z komponującym algorytmem. Z artystką, znaną również z zespołu tęskno., rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Niech lśni brąz
muzyka

Niech lśni brąz

Do czytania / Recenzja
Helado Negro podejmuje trudny temat inności z tkliwością i spokojem świadczącymi o tym, że nie tylko potrafi o nich pięknie zaśpiewać, ale też wie, o czym mówi. Do słuchania poleca Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 2/2019
Słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 2/2019

Kwartalnik / Recenzja
Nowości z rynku muzycznego przedstawia niezawodny i świetnie osłuchany Jan Błaszczak
Czytaj
20 lat „Windowlicker”. Czy ta twarz brzmi znajomo?

20 lat „Windowlicker”. Czy ta twarz brzmi znajomo?

Do czytania / kultura
Równo dwie dekady temu ukazał się najpopularniejszy singiel Aphexa Twina, który swoim poziomem ustępował jedynie teledyskowi autorstwa Chrisa Cunninghama. O filmie, który z miejsca usztywniał, opowiadają reżyserzy wideoklipów Sebastian Pańczyk i Kobas Laksa. W rozmowie z twórcami to niezwykłe wydarzenie muzyczne wspomina Jan Błaszczak
Czytaj
Raperów robi na szaro
muzyka

Raperów robi na szaro

Do czytania / Recenzja
To nie tylko najlepszy album w karierze Brytyjki, lecz także płyta, o której trzeba będzie pamiętać w trakcie grudniowych podsumowań. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Solange w wersji lounge
muzyka

Solange w wersji lounge

Do czytania / Recenzja
Najnowszy, poświęcony rodzinnemu Houston album młodszej z sióstr Knowles przypomina, że lenistwo niekoniecznie idzie w parze z nudą. Album „When I Get Home” recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Podkręcane piłki

Podkręcane piłki

Do czytania / kultura
Podczas swoich multimedialnych występów Bartosz Weber i Wiktor Podgórski starają się zanurzyć publiczność w kreacji. Niezależnie od zmysłu, na który ta oddziałuje. Z okazji premiery albumu „A Collection of Tunes to Dance To” o uczłowieczaniu elektroniki, łamaniu konwencji oraz zaszczepionej przez telewizję podejrzliwości z jego twórcami rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Następny!
muzyka

Następny!

Do czytania / Recenzja
„7 Rings” jak siedem nieszczęść, ale poza tym sukces za sukcesem. Ariana Grande dopiero odebrała Grammy za 2018 rok, a już znajduje się w gronie faworytów na przyszłoroczną statuetkę. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Siła spokoju
muzyka

Siła spokoju

przekrój poleca / Artykuł
W jej muzyce jest dziś, co prawda, więcej spokoju, namysłu, wyrafinowania, ale za nowymi metodami stoi ten sam cel – trochę lepszy świat. Już dziś w warszawskim klubie Niebo wystąpi Neneh Cherry. Jan Błaszczak
Czytaj
Motyw za motywem
muzyka

Motyw za motywem

Do czytania / Recenzja
Młody polski multiinstrumentalista znalazł patent, by eksportować amerykańską muzykę Amerykanom. Podziwia Jan Błaszczak
Czytaj
W poszukiwaniu nowej prostoty
muzyka

W poszukiwaniu nowej prostoty

Do czytania / Recenzja
Na swojej debiutanckiej płycie Kwiat Jabłoni oferuje słuchaczom proste piosenki o prostym życiu. Z reguły przyjemne, dobrze poukładane, ale ostatecznie trochę się ze sobą zlewające. Najwidoczniej tak to już jest z tym zwykłym życiem. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Czas budowania szalup

Czas budowania szalup

Do czytania / kultura
Na solowej płycie Misi Furtak „Co przyjdzie?” wspomnienia osobistych rozczarowań przenikają się z niepokojem o przyszłość świata. Nie znając odpowiedzi na postawione w tytule pytanie, artystka wypatruje przyszłości z nadzieją i obawą. Rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Piosenki o miłości
muzyka

Piosenki o miłości

Do czytania / Recenzja
Stylistyczna różnorodność ma pozytywny wpływ na kształt albumu „Assume Form”. Opiewane na nim spełnienie i miłość mają pozytywny wpływ głównie na jego autora. Ostatecznie jednak i słuchacz staje się beneficjentem tej sielankowej historii. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Jadąc do… ?

Jadąc do… ?

Do czytania / Recenzja
Miejscami zachwycające „Šulinys” zespołu Babadag zostawia z poczuciem zdezorientowania wynikającego z przesytu. Recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Mason masom

Mason masom

Do czytania / Recenzja
Przez długie lata miewał znacznie więcej pomysłów, niż był w stanie pomieścić na płycie. Niestety, tamte czasy to już odległa przeszłość. Na „About The Light” Steve Mason tylko okazjonalnie nawiązuje poziomem do chlubnych czasów The Beta Band. Żałuje Jan Błaszczak
Czytaj
Już nie Noname

Już nie Noname

Do czytania / Recenzja
Lekko jazzujący, społecznie zaangażowany hip-hop autorstwa Noname to miód na serce dla sierot po Bilalu, The Roots i całego środowiska Soulquarians. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Rock egzystencjalny

Rock egzystencjalny

Do czytania / Recenzja
Nagrywając solową, autobiograficzną płytę, lider Wilco postanowił być szczery do bólu. Na „WARM” śpiewa m.in. o śmierci najbliższych i swojej walce z uzależnieniem. Unika przy tym moralizatorstwa i taniego ekshibicjonizmu. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Przekrój przez muzykę w 2018

Przekrój przez muzykę w 2018

Do czytania / kultura
Reżyserzy słuchają, Latynosi rządzą, a raperzy skracają. Hip-hop ignoruje #MeToo, a polscy krytycy – scenę niezależną. W tekstach wojna z politycznym establishmentem i lekami, co zabijają. Spektakularny powrót zaliczają Low oraz hip-hopolo. Cieszy nas ten pierwszy. Rok 2018 w muzyce podsumowuje Jan Błaszczak
Czytaj
Rap, kosz i wąs

Rap, kosz i wąs

Do czytania / Recenzja
Sheck Wes to jedna z najgorętszych ksyw w tegorocznym hip-hopie. Raper o koszykarskim zacięciu ma bowiem niezłą technikę, wyrazisty styl i świetne bity. Niestety, na poziomie tekstów „Mudboy” to bardziej Kyle Singler niż LeBron James. Ocenia Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 1/2019
Słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 1/2019

Kwartalnik / Recenzja
Czasami nie wiadomo, które płyty zrobią naszym uszom dobrze, a które sprawią, że będziemy chcieli roztrzaskać słuchawki o ścianę. W dokonaniu tego trudnego wyboru, jakim jest zakup płyty, pomaga nasz nieoceniony recenzent muzyczny Jan Błaszczak
Czytaj
Piaskowiec trwalszy od spiżu

Piaskowiec trwalszy od spiżu

Do czytania / Recenzja
Przez dekady tworzył rzeźby ze wszystkiego, co wpadło mu w ręce. Muzykę traktuje podobnie. „MITH” Lonniego Holleya zbudowane jest z bluesa, gospel, free jazzu, folku i sporej dawki eksperymentu. Przede wszystkim jednak wypełnia je śpiew – daleki od kanonów piękna, a więc bliski historiom, które opowiada. Recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Bierz, co chcesz

Bierz, co chcesz

Do czytania / Recenzja
Nagrywali już grindcore i noise rocka, a teraz grają nie wiadomo co. I dobrze, bo „You Won’t Get What You Want” to nie tylko najlepszy album w karierze Daughters, lecz także czołówka tegorocznych wydawnictw. Poleca Jan Błaszczak
Czytaj
Ja pas!

Ja pas!

Do czytania / Recenzja
Nie oczekiwałem, że „BASTA” będzie jak Busta Rhymes. Nie sądziłem jednak również, że zmagania z hiphopową materią okażą się najmniejszym problemem najnowszej płyty Nosowskiej. Recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Wielka włóczęga

Wielka włóczęga

Do czytania / Recenzja
Mało przebojowe, gubiące pion i wątek utwory Kurta Vile’a mają w sobie urok późnonocnych dyskusji na tematy całkiem nieistotne. Recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Zgrany wzór

Zgrany wzór

Do czytania / Recenzja
Kolejne sezony prawniczej telenoweli z udziałem Lila Wayne’a i jego wydawcy – Birdmana trzymały w napięciu. Niestety, jej finał okazał się rozczarowaniem. Recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Jeno z tego, co mnie boli

Jeno z tego, co mnie boli

Do czytania / Recenzja
Trochę jak faustowski Mefistofeles Eminem jest dobry, gdy jest zły. A tak zły nie był jeszcze nigdy. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Niska wolta

Niska wolta

Do czytania / Recenzja
Po latach – ba, dekadach – grania melancholijnego rocka Low wydali album spowity przez ambientowe szumy, elektroniczny glitch i echa dub techno. Trudno ocenić, czy bardziej niezwykła jest odwaga zespołu, czy kunszt, z jakim wkroczyli na nową drogę. Zastanawia się Jan Błaszczak
Czytaj
Grand(e) Prix

Grand(e) Prix

Do czytania / Recenzja
Walcząc z kolejnymi przeciwnościami losu, Ariana Grande nagrała jeden z najlepszych popowych albumów tego roku. Chwali Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 4/2018
Słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 4/2018

Kwartalnik / Recenzja
Najnowsze płyty recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Wszystko pod kontrolą

Wszystko pod kontrolą

Do czytania / Recenzja
Choć komponowany głównie w pojedynkę, najnowszy album Spiritualized w sferze formalnej imponuje rozmachem. Idąc za ciosem, samemu można machnąć ręką na to, że zespół nie mówi nam tu nic nowego. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Lynch i odrzutowiec

Lynch i odrzutowiec

Do czytania / Recenzja
W niedawno pokazanym trzecim sezonie „Twin Peaks” ich muzyka zwiastowała niebezpieczeństwo. Nic dziwnego, bo czerpiąca z noise rocka i industrialu twórczość Uniform aż kipi intensywnością, a „The Long Walk” to płyta o finezji startującego odrzutowca. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Brud symboliczny

Brud symboliczny

Do czytania / Recenzja
Na najnowszej płycie Daniela Bachmana wirtuozowską grę na gitarze i tradycyjne melodie z Appalachów zakłócają szumy, drone’y i trzaski radioodbiornika. O płycie „The Morning Star” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
W pogoni za Laurel

W pogoni za Laurel

Do czytania / Recenzja
Amerykańska producentka Laurel Halo znów wymyśla się na nowo. Ma szerokie muzyczne horyzonty, tylko że nie widzi zbyt daleko. Dlatego pomysłu wystarcza jej na pół płyty. O „Raw Silk Uncut Wood” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Siedzimy, czekamy

Siedzimy, czekamy

Do czytania / kultura
Tuż przed pierwszym koncertem Grizzly Bear w Polsce, podczas OFF Festivalu 2018, z wokalistą i gitarzystą zespołu Edem Droste’em o życiu w trasie – niewyspaniu, dezorientacji i godzinach czekania, które poprzedzają codzienną dawkę scenicznej euforii – rozmawiał Jan Błaszczak
Czytaj
Energia, która upaja
szafa gra

Energia, która upaja

Do czytania / kultura
Choć …And You Will Know Us by the Trail of Dead pracują obecnie nad nową płytą, na OFF Festivalu zaprezentują w całości swój kultowy album sprzed 16 lat. Jason Reece oraz Autry Fulbright II opowiadają o kulisach powstawania „Source Tags and Codes”, wspominają burzliwe pierwsze lata w Austin oraz mówią o ryzyku, jakie rodzi nagranie wynoszonego na ołtarze albumu. Rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
W walce o życie

W walce o życie

Do czytania / Recenzja
Dramatyczne okoliczności powstawania „Our Raw Heart” nie wpłynęły negatywnie na muzykę amerykańskiego trio YOB. Tegorocznym albumem giganci doom metalu tylko potwierdzają swoją pozycję. Przekonuje Jan Błaszczak
Czytaj
Historia bez historii

Historia bez historii

Do czytania / Recenzja
Poprawiane przez kolejnych krewnych opowieści rodzinne potrafią działać usypiająco. Bazująca na nich muzyka również. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Wszystkie ballady świata

Wszystkie ballady świata

Do czytania / Recenzja
Świetnie zaśpiewana, ciekawie zaaranżowana i wpadająca w ucho – nowa płyta Mateusza Franczaka ma wiele zalet. Zbyt wiele. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Zaskakująco optymistyczny noise-rock

Zaskakująco optymistyczny noise-rock

Do czytania / Recenzja
Na swojej pierwszej płycie Alameda 4 w rewelacyjny sposób wkomponowuje bliskowschodnią melodykę w gatunkowe ramy noise-rocka i metalu. O „Czarnej wodzie” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Przekleństwo supermocy

Przekleństwo supermocy

Do czytania / Recenzja
Swoją najnowszą, krótką płytą Kanye West odpowiada na kilka nurtujących jego fanów pytań, ale brakuje mu pomysłów, by postawić kolejne. Ocenia Jan Błaszczak
Czytaj
Raper, który poszedł na solo

Raper, który poszedł na solo

Do czytania / Recenzja
Najnowsza płyta Terrence’a Thorntona szybko stała się ledwie przypisem do beefu z Drake’em. Szkoda, bo to nie tylko najlepszy album solowy rapera, ale także jedna z najmocniejszych hiphopowych propozycji w tym roku. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Musimy trochę zmoknąć
szafa gra

Musimy trochę zmoknąć

Do czytania / kultura
Syny są na polskiej scenie muzycznej zjawiskiem osobnym. Bitów autorstwa „88” powinno im zazdrościć pół hiphopowego środowiska, tak samo koncertowej scenografii. Ich oryginalny debiut tekstowo sytuował się równie blisko Molesty, co Masłowskiej, a recenzje i frekwencja na promujących tegoroczny „Sen” koncertach pokazują, że Syny poradziły sobie z wysoko zawieszoną poprzeczką. Syny, czyli Piernikowski i „88” mówią o prostych wartościach, sztucznej inteligencji i podejrzliwym stosunku do goretexu (a czasem i do ortografii). Rozmawiał Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 3/2018
Słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 3/2018

Kwartalnik / Recenzja
Krótkie recenzje nowych albumów m.in. zespołów Syny, Amen Dunes czy Sleep przedstawia Jan Błaszczak
Czytaj
Samotność prekariusza

Samotność prekariusza

Do czytania / Recenzja
Wbrew swojej nazwie Wczasy nie proponują nam wcale wakacyjnego eskapizmu. Przeciwnie, „Zawody” to album o zmęczeniu: pracą, samotnością i piosenkami o niczym. Recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Pupil z Chicago

Pupil z Chicago

Do czytania / Recenzja
Na nowym albumie The Sea and Cake unika koturnowości. „Any Day” to zwiewna melodyjność osadzona na wychuchanych popjazzowych rytmach – i gwarant sukcesu. Płyta udowadnia, że trio doskonale zdaje sobie sprawę, w jakiej wadze ma zapewniony mistrzowski pas. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Refleksja punkowca

Refleksja punkowca

Do czytania / Recenzja
Po kilku latach milczenia duński zespół Iceage powraca z najdojrzalszą płytą w swoim repertuarze. O krążku „Beyondless” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Bohaterka naszych czasów

Bohaterka naszych czasów

Do czytania / Recenzja
Jest raperką, celebrytką i gwiazdą popkultury wymykającą się klasyfikacjom. Cardi B i jej pełnoprawny debiut prowokują do tak rozmaitych dyskusji, że łatwo pominąć w nich wątek muzyczny. A właśnie wydała „Invasion of Privacy”. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Jak amen w pacierzu

Jak amen w pacierzu

Do czytania / Recenzja
„Freedom” to nie tylko najlepszy album w dorobku Amen Dunes, ale też mocny kandydat na płytę roku w kategorii folk rock – recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Młodzi grzeczni

Młodzi grzeczni

Do czytania / Recenzja
Udowadniali już, że potrafią łamać rytm i gatunkowe ramy. Zdarzało im się wzbudzać zachwyt i konsternację. Jakub Lemiszewski i Teo Olter znów zaskakują – tym razem udowadniają, że potrafią pisać ładne piosenki. Płytę „Post Refference” recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Ty wciągasz, ona tańczy

Ty wciągasz, ona tańczy

Do czytania / Recenzja
Interesująca muzycznie, ale nudnawa tekstowo płyta Pro8l3m jest dowodem na to, że wulgarność zużywa się szybko, a to, co jeszcze wczoraj było szokujące, staje się groteskowe. Punktuje Jan Błaszczak
Czytaj
Iskra z Afryki

Iskra z Afryki

Do czytania / Recenzja
Zarówno na poziomie muzyki, jak i uprawianej za jej pomocą publicystyki Seun Kuti pozostaje nieodrodnym synem swojego ojca. „Black Times” to ekstatyczny afrobeat o rewolucyjnym przesłaniu. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 2/2018
Słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 2/2018

Kwartalnik / Recenzja
Najnowsze płyty recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Ulga teraźniejszości

Ulga teraźniejszości

Do czytania / Recenzja
Na swojej najnowszej płycie Phil Elverum po raz kolejny śpiewa o przedwcześnie zmarłej żonie. Tym razem to nie bezlitosny zapis żałoby, ale próba pogodzenia się ze śmiercią. O „Now Only” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Widmo sprzedaje się najlepiej

Widmo sprzedaje się najlepiej

Do czytania / Recenzja
Nikt nic nie wie – rozchwytywany nowojorski zespół Zs postarał się o to, aby jego najnowsza płyta nie trafiła do przypadkowego odbiorcy. W efekcie zaskakującego pomysłu „Noth” mogą już słuchać Słowacy, Polacy i Czesi, ale nie Amerykanie. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Tata, co po bitach lata
szafa gra

Tata, co po bitach lata

Do czytania / kultura
Popularni raperzy są świetnymi nośnikami reklamowymi. Dlatego firmy odzieżowe chętnie wysyłają im darmowe ciuchy i buty. Kamil Pivot jest pierwszym, który najchętniej przyjmie… pieluchy. O debiutanckiej płycie rapera i jego początkach, oraz o scenie hip-hopowej pełnej rodziców pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Nie ma o czym gadać

Nie ma o czym gadać

Do czytania / Recenzja
Parafrazując tytuł debiutanckiego albumu Małpy, najnowszy album duetu Rasmentalism to „Kilka numerów o niczym”. Ocenia Jan Błaszczak
Czytaj
Muzyka korzeni wraca do korzeni

Muzyka korzeni wraca do korzeni

Do czytania / Recenzja
Wyobrażam sobie, że są słuchacze, którzy woleliby, aby zespół zachował więcej z surowości i dzikości, ale nawet oni powinni docenić kunszt „Re:akcji mazowieckiej”. O nowym albumie Kapeli ze Wsi Warszawa Jan Błaszczak
Czytaj
Klasyczna przyszłość
muzyka

Klasyczna przyszłość

przekrój poleca / Różności
Kelela, najważniejszy głos nowego R’n’B i autorka wybitnego albumu „Take Me Apart”, wystąpi 20 lutego w warszawskim Teatrze WARSawy. Jan Błaszczak
Czytaj
Przegrzebki na przystawkę

Przegrzebki na przystawkę

Do czytania / Recenzja
Nową, trochę chaotyczną, płytę Scallops Hotel wypełnia beztroski lo-fi hip-hop. Ale czego się spodziewać po projekcie, którego nazwę trzeba by tłumaczyć jako Hotel Przegrzebków. O „Sovereign Nose Of Your Arrogant Face” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Grek na antypodach

Grek na antypodach

Do czytania / Recenzja
Pracujący na najwyższych obrotach duet Xylouris White z zadziwiającą łatwością łączy tradycję kreteńskich pieśni z jazzem, bluesem, rockiem i wszystkim innym, co akurat ma pod ręką. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Najlepsi
szafa gra

Najlepsi

Do czytania / kultura
Wokalistki i raperzy, producenci i producentki: ci, dla których miniony rok był czasem zdobywania szczytów, ugruntowywania swojej pozycji lub spektakularnych powrotów. Kolejność – tym razem – alfabetyczna. Ostatnią część muzycznego rankingu 2017 przedstawia Jan Błaszczak
Czytaj
Wyrzuty sumienia
szafa gra

Wyrzuty sumienia

Do czytania / kultura
Subiektywny ranking muzyczny roku 2017, część druga. Przedstawia – Jan Błaszczak
Czytaj
Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie
szafa gra

Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie

Do czytania / kultura
Subiektywny ranking muzyczny roku 2017, część pierwsza. Przedstawia – Jan Błaszczak
Czytaj
Kto przyjmie jazzmana?

Kto przyjmie jazzmana?

Do czytania / kultura
Przedwojenna kamienica, mieszkanie w nowym budownictwie, jednorodzinny domek – każde miejsce jest dobre, by zorganizować w nim koncert podczas Jazztopadu. Jego trasą ruszył Jan Błaszczak
Czytaj
Piosenki z gwiazdką

Piosenki z gwiazdką

Do czytania / Recenzja
Wymagający, ale też hojnie wynagradzający cierpliwość album Trupy Trupa „Jolly New Songs” eksploruje, traktowaną ostatnio po macoszemu, estetykę rockowej alternatywy – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 1/2018
Słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 1/2018

Kwartalnik / Recenzja
Krótkie recenzje płyt przedstawia Jan Błaszczak
Czytaj
Człowiek z teflonu

Człowiek z teflonu

Do czytania / Recenzja
Budowlaniec po szkole muzycznej, świetny tekściarz, który nie pisze tekstów, i poruszający wokalista, która zjada sylaby. Nie rozumiem, jak działa Kortez, ale działa – przyznaje Jan Błaszczak
Czytaj
Długi marsz DJ-a

Długi marsz DJ-a

Do czytania / Recenzja
Brytyjski producent James Holden nie ogląda się wstecz. Odkąd zrezygnował z pozycji złotego dziecka muzyki klubowej, konsekwentnie poszukuje nowego języka. O płycie „The Animal Spirits” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Krule jest tylko jeden

Krule jest tylko jeden

Do czytania / Recenzja
Na swoim drugim albumie, wydanym pod pseudonimem King Krule, Archy Marschall przeistacza się z wokalisty o intrygującym głosie w charyzmatycznego artystę konsekwentnie rozwijającego swoją autorską, choć przecież nie rewolucyjną, wizję muzyki. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Trzydziestoletnie primitivo

Trzydziestoletnie primitivo

Do czytania / Recenzja
Za sprawą jednej z polskich premier w muzycznej prasie pojawiło się ostatnio nazwisko fascynującego gitarzysty i kompozytora – Robbie’go Basho. Warto wykorzystać tę okazję, by polecić nagranie koncertowe, które w tym roku doczekało się swojej premiery. Pisze – Jan Błaszczak
Czytaj
Rap bez zęba

Rap bez zęba

Do czytania / Recenzja
Solowy debiut Wikiego z RATKING nie spełnia pokładanych w nim oczekiwań. Jan Błaszczak
Czytaj
Bez prądu

Bez prądu

Do czytania / Recenzja
Choć nowej płyty Natalii Przybysz słucha się naprawdę dobrze, trudno spodziewać się, by powtórzyła ona sukces poprzedniczki – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Król Gbur

Król Gbur

Do czytania / Recenzja
To jedna z tych płyt, o których się mówi i którymi się mówi. Wulgarny, obsceniczny, ale też szalenie charyzmatyczny Kaz Bałagane to postać na miarę Tedego z przełomu wieków. Z całym dobrodziejstwem inwentarza. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 4/2017
Słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 4/2017

Kwartalnik / Recenzja
Jesienne płyty recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Naszprycowany

Naszprycowany

Do czytania / Recenzja
„Szprycer” to po prostu zbiór sprawnie napisanych piosenek o życiu bogatej, trochę zblazowanej warszawskiej młodzieży – najnowszą płytę Taco Hemingwaya recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Po co to bogactwo?
szafa gra

Po co to bogactwo?

Do czytania / kultura
W swojej ojczyźnie jest gwiazdą, ale muzyk ten dobrze znany jest też na arenie międzynarodowej. Może dlatego, że pochodząca z Sierra Leone muzyka bubu, podobno podpatrzona u czarownic, stawia przed sobą uniwersalny cel: ulżyć ludziom w cierpieniu. Walczy też o prawa kobiet. „Jeśli ktokolwiek troszczy się jeszcze o ludzkość, to właśnie one” – z Janka Nabay rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Kolejni wielcy z Mali

Kolejni wielcy z Mali

Do czytania / Recenzja
Kwartet tworzą Songhajowie pochodzący z północnego Mali. Gdy islamiści zaczęli wprowadzać w regionie prawo szariatu, zakazując grania bluesa jako muzyki szatana, ruszyli oni do położonego na południu kraju Bamako. Tam poznali się i wpadli na pomysł, by założyć zespół grający muzykę charakterystyczną dla regionu, który musieli opuścić. Ruszyć w świat pomógł im Damon Albarn, wokalista Blur. Dla Malijczyków – tak jak dla pierwszych bluesmanów – granie jest formą ucieczki przed okrucieństwem otaczającego ich świata. O płycie „Resistance” Songhoy Blues pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Chwilo trwaj!

Chwilo trwaj!

Do czytania / Recenzja
Ellen Arkbro sięgnęła po XVII-wieczne instrumenty, w tym organy, puzon i róg, ale twórczości nie można określić mianem renesansowej czy barokowej. „For Organ and Brass” to płyta skomponowana na instrument sprzed stuleci przez kompozytorkę będącą pod wpływem minimalizmu i fluxusu, która – jak sama przyznaje – stara się pisać bluesowe melodie. Pisze – Jan Błaszczak
Czytaj
Wada produkcyjna

Wada produkcyjna

Do czytania / Recenzja
„Summertime ‘06” Vince'a Staplesa jawi się z perspektywy dwóch lat jako arcydzieło. To naszpikowana genialnymi metaforami opowieść o życiu czarnego chłopaka, który mierzy się zarówno z komercyjnym sukcesem, jak i tradycyjnym rasizmem. Mam jednak nieodparte wrażenie, że zły dobór producentów położył tegoroczny album Staplesa. Pisze – Jan Błaszczak
Czytaj
Jak powstają twoje teksty?

Jak powstają twoje teksty?

Do czytania / kultura
Słynną groźbą z piosenki 12 groszy Kazik Staszewski zniechęcił dziennikarzy do rozmawiania z muzykami o słowach ich piosenek. Podejmując pewne ryzyko, spotkaliśmy się z Gabą Kulką i Piotrem Ziołą. Artystka napisała kilka tekstów na debiutancką płytę młodego muzyka. Kulka i Zioła zdradzają kulisy swojej tekściarskiej współpracy przy „Revolving Door” oraz plany na najbliższą przyszłość. Jan Błaszczak
Czytaj
Powolna Amerykanka

Powolna Amerykanka

Do czytania / Recenzja
Jeden seans z „Thin Black Duke” wystarcza, by usprawiedliwić wolne tempo pracy zespołu. Niby to tylko rockowy kwartet, ale Oxbow miesza elementy charakterystyczne dla rocka czy bluesa w sposób doprawdy unikatowy. Oxbow zrobił coś jeszcze, co powinno mnie powstrzymać przed włożeniem płyty do odtwarzacza – orkiestracje. Słyszałem już zbyt wiele takich „wizjonerskich” mariaży, żeby nie wiedzieć, że jest to sprawdzony przepis na spektakularną klęskę. Nie tym razem – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Szarże i aranże

Szarże i aranże

Do czytania / Recenzja
Po całkiem udanym, ale wtórnym w stosunku do debiutu Helplessness Blues miałem obawy, że Fleet Foxes zastygnie w formalinie i do końca kariery będzie występować jako „folkowe Beach Boys” albo „Mumford & Sons z ambicjami”. Aż po sześciu latach milczenia zespół powrócił, by zdystansować swoje dokonania. Będzie o nich głośno – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Szampan, hajs, foczki i drugie dno

Szampan, hajs, foczki i drugie dno

Do czytania / Recenzja
PRO8L3M ma słabość do piętrzenia opisów kolejnych orgii, ale także do political fiction. Tym razem jednak akcja utworów nie rozgrywa się w przyszłości ani w rzeczywistości, w której życie rozmija się z doświadczeniem odbiorcy (jak w mockumencie Pocztówki z Republiki Absurdu z udziałem muzyków). Wizja świata przedstawiona na Hack3d by GH05T 2.0 jest dystopijna, miesza to, co fikcyjne, z tym, co możliwe lub wręcz prawdopodobne. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 3/2017
Słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 3/2017

Kwartalnik / Recenzja
O muzyce pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Nie tylko na chwilę

Nie tylko na chwilę

Do czytania / Recenzja
Przez lata był jednym z tych zespołów, którego płyty zawalają supermarketowe kosze z przecenami. Ale od powrotu na scenę w 2014 r. Slowdive jest przyjmowany z wyjątkowym entuzjazmem. Podobnie jak wydana właśnie płyta. I wcale mnie to nie dziwi – o krążku „Slowdive” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Rap zza krat

Rap zza krat

Do czytania / Recenzja
Freddie Gibbs spędził cztery miesiące w austriackim więzieniu oskarżony o gwałt. Rezultatem tego jest album o klasycznym rysie wynikającym z ciężaru opowiedzianej historii – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Pablopavo daleki od życia

Pablopavo daleki od życia

Do czytania / Recenzja
Pablopavo nie jest dobrym wokalistą. I jego wytwórnia tego nie kryje. Ale muzyk nadrabia samoświadomością. Gorzej, że na nowym albumie nie najlepiej jest z tekstami i brakuje muzyki. Pod dostatkiem jest zaś nostalgii (znowu) – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Common as Light and Love Are Red Valleys of Blood

Common as Light and Love Are Red Valleys of Blood

Do czytania / Recenzja
Wydana w tym roku płyta Marka Kozelka jest jak dziennik, któremu zabrakło redakcji. Jan Błaszczak
Czytaj
Drunk

Drunk

Do czytania / Recenzja
Na swej najnowszej płycie Thundercat przeskakuje pomiędzy stylami, współpracownikami i chwytami na gryfie. Konsekwencję zachowuje jedynie w unikaniu ważkich tematów i wprowadzaniu w dobry nastrój – płytę poleca Jan Błaszczak
Czytaj
Przyszłość nie należy do Future

Przyszłość nie należy do Future

Do czytania / Recenzja
O najnowszej płycie trapowego zespołu Future i rosnących wpływach kulturowych Atlanty pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 2/2017
Słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 2/2017

Kwartalnik / Recenzja
O muzyce pisze Jan Błaszczak
Czytaj
III

III
Innercity Ensemble

Do czytania / Recenzja
Zbite w pulsującą masę utwory przypominają Mazzollowy „zlew” – zderzanie odległych elementów i porządkowanie ich w ogniu kolektywnej improwizacji. Jan Błaszczak
Czytaj
Słuchać albo nie słuchać – 1/2017
Słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 1/2017

Kwartalnik / Recenzja
Płyty Bon Iver, Leonarda Cohena i Gaby Kulki recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Atrocity Exhibition

Atrocity Exhibition

Do czytania / Recenzja
Danny Brown z 2016 r. nie jest już Panem Kleksem organizującym dyskotekę na kwasie. Jego „Atrocity Exhibition” okazuje się dantejską podróżą, gdzie w rolę Wergiliusza wcielają się kokaina i MDMA. Jan Błaszczak
Czytaj
Ape in Pink Marble

Ape in Pink Marble

Do czytania / Recenzja
Jest słodko, melodyjnie, ale monotonnie – recenzuje Jan Błaszczak