Page 1Rectangle 52 Przejdź do treści

Jan Błaszczak

Czytaj
Grand(e) Prix

Grand(e) Prix

opinie / Recenzja
Walcząc z kolejnymi przeciwnościami losu, Ariana Grande nagrała jeden z najlepszych popowych albumów tego roku. Chwali Jan Błaszczak
Czytaj
Wszystko pod kontrolą

Wszystko pod kontrolą

opinie / Recenzja
Choć komponowany głównie w pojedynkę, najnowszy album Spiritualized w sferze formalnej imponuje rozmachem. Idąc za ciosem, samemu można machnąć ręką na to, że zespół nie mówi nam tu nic nowego. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Lynch i odrzutowiec

Lynch i odrzutowiec

opinie / Recenzja
W niedawno pokazanym trzecim sezonie „Twin Peaks” ich muzyka zwiastowała niebezpieczeństwo. Nic dziwnego, bo czerpiąca z noise rocka i industrialu twórczość Uniform aż kipi intensywnością, a „The Long Walk” to płyta o finezji startującego odrzutowca. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Brud symboliczny

Brud symboliczny

opinie / Recenzja
Na najnowszej płycie Daniela Bachmana wirtuozowską grę na gitarze i tradycyjne melodie z Appalachów zakłócają szumy, drone’y i trzaski radioodbiornika. O płycie „The Morning Star” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
W pogoni za Laurel

W pogoni za Laurel

opinie / Recenzja
Amerykańska producentka Laurel Halo znów wymyśla się na nowo. Ma szerokie muzyczne horyzonty, tylko że nie widzi zbyt daleko. Dlatego pomysłu wystarcza jej na pół płyty. O „Raw Silk Uncut Wood” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Siedzimy, czekamy

Siedzimy, czekamy

kultura / Wywiad
Tuż przed pierwszym koncertem Grizzly Bear w Polsce, podczas OFF Festivalu 2018, z wokalistą i gitarzystą zespołu Edem Droste’em o życiu w trasie – niewyspaniu, dezorientacji i godzinach czekania, które poprzedzają codzienną dawkę scenicznej euforii – rozmawiał Jan Błaszczak
Czytaj
Energia, która upaja
szafa gra

Energia, która upaja

kultura / Wywiad
Choć …And You Will Know Us by the Trail of Dead pracują obecnie nad nową płytą, na OFF Festivalu zaprezentują w całości swój kultowy album sprzed 16 lat. Jason Reece oraz Autry Fulbright II opowiadają o kulisach powstawania „Source Tags and Codes”, wspominają burzliwe pierwsze lata w Austin oraz mówią o ryzyku, jakie rodzi nagranie wynoszonego na ołtarze albumu. Rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
W walce o życie

W walce o życie

opinie / Recenzja
Dramatyczne okoliczności powstawania „Our Raw Heart” nie wpłynęły negatywnie na muzykę amerykańskiego trio YOB. Tegorocznym albumem giganci doom metalu tylko potwierdzają swoją pozycję. Przekonuje Jan Błaszczak
Czytaj
Historia bez historii

Historia bez historii

opinie / Recenzja
Poprawiane przez kolejnych krewnych opowieści rodzinne potrafią działać usypiająco. Bazująca na nich muzyka również. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Wszystkie ballady świata

Wszystkie ballady świata

opinie / Recenzja
Świetnie zaśpiewana, ciekawie zaaranżowana i wpadająca w ucho – nowa płyta Mateusza Franczaka ma wiele zalet. Zbyt wiele. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Zaskakująco optymistyczny noise-rock

Zaskakująco optymistyczny noise-rock

opinie / Recenzja
Na swojej pierwszej płycie Alameda 4 w rewelacyjny sposób wkomponowuje bliskowschodnią melodykę w gatunkowe ramy noise-rocka i metalu. O „Czarnej wodzie” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Przekleństwo supermocy

Przekleństwo supermocy

opinie / Recenzja
Swoją najnowszą, krótką płytą Kanye West odpowiada na kilka nurtujących jego fanów pytań, ale brakuje mu pomysłów, by postawić kolejne. Ocenia Jan Błaszczak
Czytaj
Raper, który poszedł na solo

Raper, który poszedł na solo

opinie / Recenzja
Najnowsza płyta Terrence’a Thorntona szybko stała się ledwie przypisem do beefu z Drake’em. Szkoda, bo to nie tylko najlepszy album solowy rapera, ale także jedna z najmocniejszych hiphopowych propozycji w tym roku. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Musimy trochę zmoknąć
szafa gra

Musimy trochę zmoknąć

kultura / Wywiad
Syny są na polskiej scenie muzycznej zjawiskiem osobnym. Bitów autorstwa „88” powinno im zazdrościć pół hiphopowego środowiska, tak samo koncertowej scenografii. Ich oryginalny debiut tekstowo sytuował się równie blisko Molesty, co Masłowskiej, a recenzje i frekwencja na promujących tegoroczny „Sen” koncertach pokazują, że Syny poradziły sobie z wysoko zawieszoną poprzeczką. Syny, czyli Piernikowski i „88” mówią o prostych wartościach, sztucznej inteligencji i podejrzliwym stosunku do goretexu (a czasem i do ortografii). Rozmawiał Jan Błaszczak
Czytaj
Samotność prekariusza

Samotność prekariusza

opinie / Recenzja
Wbrew swojej nazwie Wczasy nie proponują nam wcale wakacyjnego eskapizmu. Przeciwnie, „Zawody” to album o zmęczeniu: pracą, samotnością i piosenkami o niczym. Recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Pupil z Chicago

Pupil z Chicago

opinie / Recenzja
Na nowym albumie The Sea and Cake unika koturnowości. „Any Day” to zwiewna melodyjność osadzona na wychuchanych popjazzowych rytmach – i gwarant sukcesu. Płyta udowadnia, że trio doskonale zdaje sobie sprawę, w jakiej wadze ma zapewniony mistrzowski pas. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Refleksja punkowca

Refleksja punkowca

opinie / Recenzja
Po kilku latach milczenia duński zespół Iceage powraca z najdojrzalszą płytą w swoim repertuarze. O krążku „Beyondless” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Bohaterka naszych czasów

Bohaterka naszych czasów

opinie / Recenzja
Jest raperką, celebrytką i gwiazdą popkultury wymykającą się klasyfikacjom. Cardi B i jej pełnoprawny debiut prowokują do tak rozmaitych dyskusji, że łatwo pominąć w nich wątek muzyczny. A właśnie wydała „Invasion of Privacy”. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Jak amen w pacierzu

Jak amen w pacierzu

opinie / Recenzja
„Freedom” to nie tylko najlepszy album w dorobku Amen Dunes, ale też mocny kandydat na płytę roku w kategorii folk rock – recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Młodzi grzeczni

Młodzi grzeczni

opinie / Recenzja
Udowadniali już, że potrafią łamać rytm i gatunkowe ramy. Zdarzało im się wzbudzać zachwyt i konsternację. Jakub Lemiszewski i Teo Olter znów zaskakują – tym razem udowadniają, że potrafią pisać ładne piosenki. Płytę „Post Refference” recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Ty wciągasz, ona tańczy

Ty wciągasz, ona tańczy

opinie / Recenzja
Interesująca muzycznie, ale nudnawa tekstowo płyta Pro8l3m jest dowodem na to, że wulgarność zużywa się szybko, a to, co jeszcze wczoraj było szokujące, staje się groteskowe. Punktuje Jan Błaszczak
Czytaj
Iskra z Afryki

Iskra z Afryki

opinie / Recenzja
Zarówno na poziomie muzyki, jak i uprawianej za jej pomocą publicystyki Seun Kuti pozostaje nieodrodnym synem swojego ojca. „Black Times” to ekstatyczny afrobeat o rewolucyjnym przesłaniu. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Ulga teraźniejszości

Ulga teraźniejszości

opinie / Recenzja
Na swojej najnowszej płycie Phil Elverum po raz kolejny śpiewa o przedwcześnie zmarłej żonie. Tym razem to nie bezlitosny zapis żałoby, ale próba pogodzenia się ze śmiercią. O „Now Only” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Widmo sprzedaje się najlepiej

Widmo sprzedaje się najlepiej

opinie / Recenzja
Nikt nic nie wie – rozchwytywany nowojorski zespół Zs postarał się o to, aby jego najnowsza płyta nie trafiła do przypadkowego odbiorcy. W efekcie zaskakującego pomysłu „Noth” mogą już słuchać Słowacy, Polacy i Czesi, ale nie Amerykanie. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Tata, co po bitach lata
szafa gra

Tata, co po bitach lata

kultura / Artykuł
Popularni raperzy są świetnymi nośnikami reklamowymi. Dlatego firmy odzieżowe chętnie wysyłają im darmowe ciuchy i buty. Kamil Pivot jest pierwszym, który najchętniej przyjmie… pieluchy. O debiutanckiej płycie rapera i jego początkach, oraz o scenie hip-hopowej pełnej rodziców pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Nie ma o czym gadać

Nie ma o czym gadać

opinie / Recenzja
Parafrazując tytuł debiutanckiego albumu Małpy, najnowszy album duetu Rasmentalism to „Kilka numerów o niczym”. Ocenia Jan Błaszczak
Czytaj
Muzyka korzeni wraca do korzeni

Muzyka korzeni wraca do korzeni

opinie / Recenzja
Wyobrażam sobie, że są słuchacze, którzy woleliby, aby zespół zachował więcej z surowości i dzikości, ale nawet oni powinni docenić kunszt „Re:akcji mazowieckiej”. O nowym albumie Kapeli ze Wsi Warszawa Jan Błaszczak
Czytaj
Klasyczna przyszłość

Klasyczna przyszłość

różności / Przekrój poleca
Kelela, najważniejszy głos nowego R’n’B i autorka wybitnego albumu „Take Me Apart”, wystąpi 20 lutego w warszawskim Teatrze WARSawy. Jan Błaszczak
Czytaj
Przegrzebki na przystawkę

Przegrzebki na przystawkę

opinie / Recenzja
Nową, trochę chaotyczną, płytę Scallops Hotel wypełnia beztroski lo-fi hip-hop. Ale czego się spodziewać po projekcie, którego nazwę trzeba by tłumaczyć jako Hotel Przegrzebków. O „Sovereign Nose Of Your Arrogant Face” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Grek na antypodach

Grek na antypodach

opinie / Recenzja
Pracujący na najwyższych obrotach duet Xylouris White z zadziwiającą łatwością łączy tradycję kreteńskich pieśni z jazzem, bluesem, rockiem i wszystkim innym, co akurat ma pod ręką. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Najlepsi
szafa gra

Najlepsi

kultura / Artykuł
Wokalistki i raperzy, producenci i producentki: ci, dla których miniony rok był czasem zdobywania szczytów, ugruntowywania swojej pozycji lub spektakularnych powrotów. Kolejność – tym razem – alfabetyczna. Ostatnią część muzycznego rankingu 2017 przedstawia Jan Błaszczak
Czytaj
Wyrzuty sumienia
szafa gra

Wyrzuty sumienia

kultura / Artykuł
Subiektywny ranking muzyczny roku 2017, część druga. Przedstawia – Jan Błaszczak
Czytaj
Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie
szafa gra

Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie

kultura / Artykuł
Subiektywny ranking muzyczny roku 2017, część pierwsza. Przedstawia – Jan Błaszczak
Czytaj
Kto przyjmie jazzmana?

Kto przyjmie jazzmana?

kultura / Artykuł
Przedwojenna kamienica, mieszkanie w nowym budownictwie, jednorodzinny domek – każde miejsce jest dobre, by zorganizować w nim koncert podczas Jazztopadu. Jego trasą ruszył Jan Błaszczak
Czytaj
Piosenki z gwiazdką

Piosenki z gwiazdką

opinie / Recenzja
Wymagający, ale też hojnie wynagradzający cierpliwość album Trupy Trupa „Jolly New Songs” eksploruje, traktowaną ostatnio po macoszemu, estetykę rockowej alternatywy – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Człowiek z teflonu

Człowiek z teflonu

opinie / Recenzja
Budowlaniec po szkole muzycznej, świetny tekściarz, który nie pisze tekstów, i poruszający wokalista, która zjada sylaby. Nie rozumiem, jak działa Kortez, ale działa – przyznaje Jan Błaszczak
Czytaj
Długi marsz DJ-a

Długi marsz DJ-a

opinie / Recenzja
Brytyjski producent James Holden nie ogląda się wstecz. Odkąd zrezygnował z pozycji złotego dziecka muzyki klubowej, konsekwentnie poszukuje nowego języka. O płycie „The Animal Spirits” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Krule jest tylko jeden

Krule jest tylko jeden

opinie / Recenzja
Na swoim drugim albumie, wydanym pod pseudonimem King Krule, Archy Marschall przeistacza się z wokalisty o intrygującym głosie w charyzmatycznego artystę konsekwentnie rozwijającego swoją autorską, choć przecież nie rewolucyjną, wizję muzyki. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Trzydziestoletnie primitivo

Trzydziestoletnie primitivo

opinie / Recenzja
Za sprawą jednej z polskich premier w muzycznej prasie pojawiło się ostatnio nazwisko fascynującego gitarzysty i kompozytora – Robbie’go Basho. Warto wykorzystać tę okazję, by polecić nagranie koncertowe, które w tym roku doczekało się swojej premiery. Pisze – Jan Błaszczak
Czytaj
Rap bez zęba

Rap bez zęba

opinie / Recenzja
Solowy debiut Wikiego z RATKING nie spełnia pokładanych w nim oczekiwań. Jan Błaszczak
Czytaj
Bez prądu

Bez prądu

opinie / Recenzja
Choć nowej płyty Natalii Przybysz słucha się naprawdę dobrze, trudno spodziewać się, by powtórzyła ona sukces poprzedniczki – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Król Gbur

Król Gbur

opinie / Recenzja
To jedna z tych płyt, o których się mówi i którymi się mówi. Wulgarny, obsceniczny, ale też szalenie charyzmatyczny Kaz Bałagane to postać na miarę Tedego z przełomu wieków. Z całym dobrodziejstwem inwentarza. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Naszprycowany

Naszprycowany

opinie / Recenzja
„Szprycer” to po prostu zbiór sprawnie napisanych piosenek o życiu bogatej, trochę zblazowanej warszawskiej młodzieży – najnowszą płytę Taco Hemingwaya recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
Po co to bogactwo?
szafa gra

Po co to bogactwo?

kultura / Wywiad
W swojej ojczyźnie jest gwiazdą, ale muzyk ten dobrze znany jest też na arenie międzynarodowej. Może dlatego, że pochodząca z Sierra Leone muzyka bubu, podobno podpatrzona u czarownic, stawia przed sobą uniwersalny cel: ulżyć ludziom w cierpieniu. Walczy też o prawa kobiet. „Jeśli ktokolwiek troszczy się jeszcze o ludzkość, to właśnie one” – z Janka Nabay rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Kolejni wielcy z Mali

Kolejni wielcy z Mali

opinie / Recenzja
Kwartet tworzą Songhajowie pochodzący z północnego Mali. Gdy islamiści zaczęli wprowadzać w regionie prawo szariatu, zakazując grania bluesa jako muzyki szatana, ruszyli oni do położonego na południu kraju Bamako. Tam poznali się i wpadli na pomysł, by założyć zespół grający muzykę charakterystyczną dla regionu, który musieli opuścić. Ruszyć w świat pomógł im Damon Albarn, wokalista Blur. Dla Malijczyków – tak jak dla pierwszych bluesmanów – granie jest formą ucieczki przed okrucieństwem otaczającego ich świata. O płycie „Resistance” Songhoy Blues pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Chwilo trwaj!

Chwilo trwaj!

opinie / Recenzja
Ellen Arkbro sięgnęła po XVII-wieczne instrumenty, w tym organy, puzon i róg, ale twórczości nie można określić mianem renesansowej czy barokowej. „For Organ and Brass” to płyta skomponowana na instrument sprzed stuleci przez kompozytorkę będącą pod wpływem minimalizmu i fluxusu, która – jak sama przyznaje – stara się pisać bluesowe melodie. Pisze – Jan Błaszczak
Czytaj
Wada produkcyjna

Wada produkcyjna

opinie / Recenzja
„Summertime ‘06” Vince'a Staplesa jawi się z perspektywy dwóch lat jako arcydzieło. To naszpikowana genialnymi metaforami opowieść o życiu czarnego chłopaka, który mierzy się zarówno z komercyjnym sukcesem, jak i tradycyjnym rasizmem. Mam jednak nieodparte wrażenie, że zły dobór producentów położył tegoroczny album Staplesa. Pisze – Jan Błaszczak
Czytaj
Jak powstają twoje teksty?

Jak powstają twoje teksty?

kultura / Wywiad
Słynną groźbą z piosenki 12 groszy Kazik Staszewski zniechęcił dziennikarzy do rozmawiania z muzykami o słowach ich piosenek. Podejmując pewne ryzyko, spotkaliśmy się z Gabą Kulką i Piotrem Ziołą. Artystka napisała kilka tekstów na debiutancką płytę młodego muzyka. Kulka i Zioła zdradzają kulisy swojej tekściarskiej współpracy przy "Revolving Door" oraz plany na najbliższą przyszłość. Jan Błaszczak
Czytaj
Powolna Amerykanka

Powolna Amerykanka

opinie / Recenzja
Jeden seans z „Thin Black Duke” wystarcza, by usprawiedliwić wolne tempo pracy zespołu. Niby to tylko rockowy kwartet, ale Oxbow miesza elementy charakterystyczne dla rocka czy bluesa w sposób doprawdy unikatowy. Oxbow zrobił coś jeszcze, co powinno mnie powstrzymać przed włożeniem płyty do odtwarzacza – orkiestracje. Słyszałem już zbyt wiele takich „wizjonerskich” mariaży, żeby nie wiedzieć, że jest to sprawdzony przepis na spektakularną klęskę. Nie tym razem – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Szarże i aranże

Szarże i aranże

opinie / Recenzja
Po całkiem udanym, ale wtórnym w stosunku do debiutu Helplessness Blues miałem obawy, że Fleet Foxes zastygnie w formalinie i do końca kariery będzie występować jako „folkowe Beach Boys” albo „Mumford & Sons z ambicjami”. Aż po sześciu latach milczenia zespół powrócił, by zdystansować swoje dokonania. Będzie o nich głośno – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Szampan, hajs, foczki i drugie dno

Szampan, hajs, foczki i drugie dno

opinie / Recenzja
PRO8L3M ma słabość do piętrzenia opisów kolejnych orgii, ale także do political fiction. Tym razem jednak akcja utworów nie rozgrywa się w przyszłości ani w rzeczywistości, w której życie rozmija się z doświadczeniem odbiorcy (jak w mockumencie Pocztówki z Republiki Absurdu z udziałem muzyków). Wizja świata przedstawiona na Hack3d by GH05T 2.0 jest dystopijna, miesza to, co fikcyjne, z tym, co możliwe lub wręcz prawdopodobne. Pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Nie tylko na chwilę

Nie tylko na chwilę

opinie / Recenzja
Przez lata był jednym z tych zespołów, którego płyty zawalają supermarketowe kosze z przecenami. Ale od powrotu na scenę w 2014 r. Slowdive jest przyjmowany z wyjątkowym entuzjazmem. Podobnie jak wydana właśnie płyta. I wcale mnie to nie dziwi – o krążku „Slowdive” pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Rap zza krat

Rap zza krat

opinie / Recenzja
Freddie Gibbs spędził cztery miesiące w austriackim więzieniu oskarżony o gwałt. Rezultatem tego jest album o klasycznym rysie wynikającym z ciężaru opowiedzianej historii – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Pablopavo daleki od życia

Pablopavo daleki od życia

opinie / Recenzja
Pablopavo nie jest dobrym wokalistą. I jego wytwórnia tego nie kryje. Ale muzyk nadrabia samoświadomością. Gorzej, że na nowym albumie nie najlepiej jest z tekstami i brakuje muzyki. Pod dostatkiem jest zaś nostalgii (znowu) – pisze Jan Błaszczak
Czytaj
Common as Light and Love Are Red Valleys of Blood

Common as Light and Love Are Red Valleys of Blood

opinie / Recenzja
Wydana w tym roku płyta Marka Kozelka jest jak dziennik, któremu zabrakło redakcji. Jan Błaszczak
Czytaj
Drunk

Drunk

opinie / Recenzja
Na swej najnowszej płycie Thundercat przeskakuje pomiędzy stylami, współpracownikami i chwytami na gryfie. Konsekwencję zachowuje jedynie w unikaniu ważkich tematów i wprowadzaniu w dobry nastrój – płytę poleca Jan Błaszczak
Czytaj
Przyszłość nie należy do Future

Przyszłość nie należy do Future

opinie / Recenzja
O najnowszej płycie trapowego zespołu Future i rosnących wpływach kulturowych Atlanty pisze Jan Błaszczak
Czytaj
III

III
Innercity Ensemble

różności / Przekrój poleca
Zbite w pulsującą masę utwory przypominają Mazzollowy „zlew” – zderzanie odległych elementów i porządkowanie ich w ogniu kolektywnej improwizacji. Jan Błaszczak