Jakub Popielecki
Krytyk filmowy, redaktor portalu Filmweb.pl.
Czytaj

film
Jeszcze serial czy już film?
Do czytania / kultura
Jak odróżnić film od serialu w czasach, gdy jeden powoli zmienia się w drugi i vice versa? Podpowiada
Czytaj

film
Między słowami
Do czytania / Recenzja
„Nigdy, rzadko, czasami, zawsze” nie jest filmem „anty”. Co więcej, w ogóle nie bawi się w argumentowanie. A tak się składa, że to również fundament wartościowej sztuki. Zamiast dyskusji stawia na obserwację. Zamiast przekonywać – pokazuje. Film Elizy Hittman recenzuje
Czytaj

film
Siedem cnót Davida Finchera
Do czytania / kultura
Tuż po premierze najnowszego filmu Davida Finchera – „Mank” – na czynniki pierwsze styl jednego z najbardziej przewrotnych twórców Hollywood rozkłada
Czytaj

film
Kino zaangażowane
Do czytania / kultura
Czyli o tym, jak Sacha Baron Cohen dwoma filmami komentuje (polską) rzeczywistość, pisze
Czytaj

film
Ostra dieta
Do czytania / Recenzja
Trochę food porn, trochę body horror, zdecydowanie ciekawe kino – film „Niedosyt” recenzuje
Czytaj

film
Palindromy
Do czytania / Recenzja
„Tenet” to nakręcony ciężką ręką, wielki, długi i nudny film. Po wyjściu z kina może fajnie będzie się rysowało wykres fabuły, wyjaśniający kto, gdzie, jak i kiedy. Ale, niestety, zabawa może być wówczas lepsza niż podczas seansu. O nowym filmie Christophera Nolana pisze
Czytaj

film
Na walizkach
Do czytania / Recenzja
Każdy z nas dźwiga bagaż cierpienia, a ksiądz jest od tego, by pomóc nieść walizkę. Aleksandra Potoczek dokumentuje to dźwiganie. Metafora bagażu wybrzmiewa tu wprost, bo zdjęcia do filmu powstały podczas trasy promocyjnej jednej z książek Bonieckiego: na dworcach, w pociągach, w ciągłym ruchu – o filmie „xABo” pisze
Czytaj

film
Prawo i pięść
Do czytania / Recenzja
Reżyser Piotr Adamski delikatnie przechyla akwarium rzeczywistości, by łatwiej było zajrzeć do środka, bo kiedy świat stoi na głowie, nagle widzimy go na świeżo, nieuprzedzonym okiem – film „Eastern” recenzuje
Czytaj

film
W owczej skórze
Do czytania / Recenzja
Symbolika jest prosta, wręcz banalna: oto jednostka kontra społeczeństwo, kobieta kontra mężczyzna, owieczka kontra wilk. Siła filmu nie polega jednak na wyszukanej metaforyce, a na misternej kompozycji – pisze o filmie „The Other Lamb”
Czytaj

film
Żona astronautka
Do czytania / Recenzja
Opowieść o Lucy zainspirował prawdziwy przypadek astronautki Lisy Nowak, która po powrocie na Ziemię przeszła załamanie nerwowe i w dość spektakularny sposób zadarła z prawem – film „Lucy in the Sky” recenzuje
Czytaj

film
Potrzymaj mu piwo
Do czytania / Recenzja
Każdy zabijaka gotowy wziąć udział w nawet najbardziej samobójczej misji musi być gościem ze złotym sercem, poczuciem winy i życzeniem śmierci – film „Tyler Rake” recenzuje
Czytaj

film
Zostań w domu, z kinem
Do czytania / Recenzja
Co robi zwykły człowiek w czasach #zostańwdomu? Wiadomo – ogląda filmy. A co robi w czasach #zostańwdomu filmowiec? Wiadomo – filmy. Pisze
Czytaj

film
Jane Austen i kropka
Do czytania / Recenzja
Ot, leciutki filmik. O pokorze i o upokorzeniu – „Emmę.” w reżyserii Autumn de Wilde recenzuje
Czytaj

film
Jak matka i córka
Do czytania / Recenzja
Na pierwszy rzut oka „Prawda” wygląda jak typowy francuski dramat obyczajowy: w filmie grają francuskie ikony Catherine Deneuve i Juliette Binoche, a akcja rozgrywa się w większości na „salonach”. Wrażenie francuskości jest tak silne, że pierwszy wyraźny ślad dotknięcia Koreedy czuć dopiero w połowie filmu – film Hirokazu Koreedy recenzuje
Czytaj

film
Historia uniwersalna
Do czytania / Recenzja
„Kłamstewko” w reżyserii Lulu Wang opowiada o dwóch niezgrywających się „tempach” – amerykańskim i chińskim. Przede wszystkim jednak jest opowieścią o sieci skomplikowanych relacji rodzinnych. Pisze
Czytaj

film
Siedź i patrz
Do czytania / Recenzja
To chyba znak czasów, że w momencie globalnego niepokoju kino popularne coraz chętniej przepracowuje rozmaite doświadczenia graniczne. Trochę ku przestrodze, a trochę w niezdrowej fascynacji kogoś, kto stoi nad krawędzią i nie może oprzeć się pokusie spojrzenia w dół. Film Sama Mendesa „1917”, który otrzymał 7 nagród BAFTA 2020 (m.in. za najlepszy film), recenzuje
Czytaj

film
Listek figowy
Do czytania / Recenzja
Sprawa jest znana: „Gorący temat” fabularyzuje skandal, jaki wybuchł wokół kierującego stacją Fox News Rogera Ailesa. Roach zjadł zęby na podobnych filmach: zawsze opartych na głośnych faktach, zawsze grzecznie politykujących, zawsze ciut letnich – nowy film z Charlize Theron, Nicole Kidman i Margot Robbie recenzuje
Czytaj

film
Kuwety
Do czytania / Recenzja
Pomysł jest do bólu bezpieczny: weź jeden z najsłynniejszych broadwayowskich musicali, postaw za kamerą oscarowego pewniaka, zbierz kwiat aktorstwa, dorzuć popularną piosenkarkę, rozgrzej procesory graficzne do czerwoności – „Koty” w reżyserii Toma Hoopera recenzuje
Czytaj

film
Imperium kontratakuje
Do czytania / Recenzja
Nowa część „Gwiezdnych wojen” zaczyna się prawie jak „Manifest komunistyczny”. Marks i Engels otwierali swój klasyczny tekst przestrogą przed krążącym po Europie widmem. Najnowsza część sagi z „odległej galaktyki dawno, dawno temu” wita nas tymczasem zdaniem „Martwi mówią!”
Czytaj

film
Ach, ten Ahmed
Do czytania / Recenzja
Konflikt nowego filmu braci Dardenne tętni gdzieś w przepaści między chłopcem a mężczyzną. Tym razem belgijscy twórcy zwracają swoją kamerę ku nastolatkowi, który rzuca gry wideo i bieganie z kumplami po podwórku, by oddać się religii – „Młodego Ahmeda” recenzuje
Czytaj

film
Mąż i żona
Do czytania / Recenzja
Lubię oddech starego – czy też, tfu, prawdziwego – kina, jakim epatuje Baumbach. Wiecie, naturalne światło, ziarnista taśma filmowa, nasycone kolory, wybitni aktorzy grający role na miarę swoich talentów – „Historię małżeńską” recenzuje
Czytaj

film
Dziadki z ferajny
Do czytania / Recenzja
Martin Scorsese zebrał przed kamerą całą paczkę ikonicznych gangsterów, rozdął narrację do poziomu tragedii ludzkiej, a po premierze wszyscy pewnie będą mówić tylko o cyfrowym odmładzaniu aktorów – o tym, na co warto zwrócić uwagę w „Irlandczyku” pisze
Czytaj

film
Breaking good
Do czytania / Recenzja
Jesse uciekł z niewoli i ot, musi wydostać się z miasta. Proste? Cóż, jeśli pięć sezonów „Breaking Bad” czegoś nas nauczyło, to przede wszystkim tego, że nic nie jest proste – film „El Camino” recenzuje
Czytaj

film
Ksiądz na wiarę
Do czytania / Recenzja
Sytuacja jest klasyczna: mamy małą wspólnotę, mamy wiszącą w powietrzu potrzebę, mamy przybysza z zewnątrz, który odpowiada na zew. Mniej klasyczny jest bohater – „Boże Ciało” Jana Komasy recenzuje
Czytaj

film
Tramp
Do czytania / Recenzja
„Joker” Todda Phillipsa nadaje tytułowej postaci – obecnej w mediach od, bagatela, niemal 80 lat – jakiś nowy rys, dzięki któremu zamiast starego szlagieru mamy nowy, świeży cover. Jednak tu i tam film jest oskarżany o „promocję przemocy” i szerzenie „złego wpływu”. Czy słusznie? Rozważa
Czytaj

film
Walka klas
Do czytania / Recenzja
W „Parasite” Joon-ho Bong wywraca do góry nogami zwyczajowy układ sił. Pokazuje bowiem, że bogatych stać między innymi na naiwność. A naiwni nie mają szans w starciu z egzystencjalnym surwiwalem ubogich. Widz natomiast nie ma szans w starciu z Bongiem. Idźcie i oglądajcie! – zachęca
Czytaj

film
To tamto
Do czytania / Recenzja
„To: Rozdział 2” w reżyserii Andy’ego Muschiettiego to klasyczna filmowa poppsychoanaliza: historia nie może się skończyć, póki postacie nie cofną się do czasów dzieciństwa, nie naprawią tego, co zepsuło ich na resztę życia, i wreszcie nie dojrzeją. Jednak jeśli znakami dorosłej perspektywy filmu miały być tylko nostalgiczne ornamenty i metatekstualne puszczanie oka, to trochę mało – uważa
Czytaj

film
Porozmawiaj ze sobą
Do czytania / Recenzja
„Ból i blask” to trochę „Osiem i pół”, a trochę „Amarcord”. Pedro Almodóvar zarówno przepracowuje twórczy kryzys, jak i cofa się do dzieciństwa, do korzeni swoich obsesji i twórczych impulsów. Reżyser nie próbuje grzać się w świetle dawnych sukcesów, raczej rozkłada ręce w geście mówiącym: „ten film wygląda tak, bo taki jestem ja”. I to gest tyleż twórczej bezradności, co twórczej siły. Pisze
Czytaj

film
Z deszczu pod rynnę
Do czytania / Recenzja
Chociaż w filmie „W deszczowy dzień w Nowym Jorku” jest kilka przebłysków komediowego złota, intryga stoi w miejscu, klucząc w nazbyt przewidywalny sposób i zamęczając na śmierć kilka zwyczajowych Allenowskich tropów – ocenia rozczarowany nowym dziełem Woody’ego Allena
Czytaj

film
Martwy truposz
Do czytania / Recenzja
Gdybym nie wiedział, kto stanął za kamerą, obstawiłbym, że to jakiś bawiący się w kino student, który cytatologię myli z erudycją, minimalizm z łopatologią, a ironię z przenikliwością. Film Jima Jarmuscha „Truposze nie umierają” recenzuje
Czytaj

film
Dziewczynka z peleryną
Do czytania / Recenzja
„Supa Modo” to po pierwsze film dla dzieci, po drugie – film o umieraniu. Reżyser Likarion Wainaina gra tu prostymi opozycjami, znajdując sposób, by mówić do dzieci o trudnych sprawach bez protekcjonalnego dystansu, zrozumiałym dla nich językiem. Recenzuje
Czytaj

film
Unreality show
Do czytania / Recenzja
„Ja teraz kłamię” ma w sobie coś z łamigłówki już choćby w tym, jak reżyser przechodzi od sceny do sceny, grając z przestrzenią w kadrze, perspektywą oraz odbiorczymi przyzwyczajeniami. Paweł Borowski ewidentnie mierzy jednak wyżej niż w zwykłą zabawę z formą. Swoimi refleksjami po obejrzeniu filmu dzieli się
Czytaj

film
Godzilla, czyli posthumanizm
Do czytania / Recenzja
Trzeba oddać honor Dougherty’emu. Nie potrafi jako reżyser tchnąć życia w człowieka, ale wie, czego potrzebuje monstrum. „Król potworów” najlepszy jest w momentach, kiedy porzuca pseudonaukowy absurd scenariusza i akceptuje mityczny absurd spektaklu. Nie znajdziemy tu wiele dobrego kina, ale frajda doświadczania tych obrazów jest bezsprzeczna. O filmie „Godzilla II: Król potworów” pisze
Czytaj

film
Pika, pika
Do czytania / Recenzja
Tuż przed światową premierą filmu „Pokémon: Detektyw Pikachu” w reżyserii Roba Lettermana doszło do „wycieku” jego „pirackiej wersji” na YouTubie. Wydawało się, że mamy do czynienia z promocyjnym koszmarem – w rzeczywistości był to promocyjny majstersztyk. Specom od marketingu udało się nie tylko zareklamować film i zagrać na nosie niecierpliwym fanom, ale też uchwycić sedno pokemonowego fenomenu. Pisze
Czytaj

film
Emeryci na traktory
Do czytania / Recenzja
„Symfonia Fabryki Ursus” jest przede wszystkim opowieścią o zarządzaniu przeszłością. W Polsce wspólnoty buduje się zazwyczaj na jakichś klęskach, na depresjach, na dezaprobatach. Reżyserka Jaśmina Wójcik proponuje tymczasem, by poszukać pozytywnych doświadczeń, a potem wynieść je na piedestał. Recenzuje
Czytaj

film
Gorzki miód
Do czytania / Recenzja
„Kraina miodu” to oczywiście dokument, ale twórcom udaje się osiągnąć efekt bliski kinu fabularnemu. Jakimś cudem reżyserzy Ljubomir Stefanow i Tamara Kotewska elegancko formują rzeczywistość w klarowną dramaturgiczną konstrukcję z wyraźnym początkiem, rozwinięciem i zakończeniem, z punktami zwrotnymi akcji i wyraźnie zarysowanymi konfliktami. Recenzuje
Czytaj

film
Planet Terror
Do czytania / Recenzja
Panie i panowie, rozsiądźcie się wygodnie i obejrzyjcie sobie apokalipsę – do obejrzenia filmu „Antropocen: Epoka człowieka” w reżyserii Jennifer Baichwal, Nicholasa de Penciera i Edwarda Burtynskiego zaprasza
Czytaj

film
(P)opium dla mas
Do czytania / Recenzja
„Dlatego kocham pop: nie chcę, żeby ludzie myśleli za dużo, chcę tylko, żeby czuli się dobrze” – mówi gwiazdka pop Celeste, główna bohaterka filmu Brady’ego Corbeta. Śmieszne, bo to zupełnie inaczej niż sam Corbet, który ponownie udowadnia nam, że nie interesuje go żaden pop, tylko sztuka przez wielkie „S”. Taka, która prowokuje do myślenia i po kontakcie z którą można poczuć się niezbyt dobrze. Film „Vox Lux” recenzuje
Czytaj

film
Grawitacja
Do czytania / Recenzja
W filmie „Jutro albo pojutrze” mamy portret egzystencjalnej beznadziei niedużego amerykańskiego miasta: obraz braku perspektyw, braku pracy, niewidocznych, ale namacalnych podziałów rasowych. A zarazem – zrozumiałą pod każdą szerokością geograficzną opowieść o spiralach przemocy, o rodzinnych i psychologicznych pętlach oraz o tym, jak trudno się z nich wyswobodzić. Recenzuje
Czytaj

film
Człowiek człowiekowi wilkołakiem
Do czytania / Recenzja
„Wilkołak” Adriana Panka to kino przede wszystkim postobozowe. Bohaterem filmu jest grupka dzieci wyzwolonych z obozu koncentracyjnego Gross-Rosen. Wychudzone, zdziczałe, ciągle w lagrowych drelichach, trafiają do opuszczonego pałacyku w środku lasu, gdzie zorganizowano prowizoryczny sierociniec… Recenzuje
Czytaj

Short Waves 2019: Krótko, na wiele tematów
Do czytania / kultura
Shorty powstają, a potem zaraz wsiąkają w zamknięty branżowy obieg bądź rozpierzchają się po Internecie. Weź ich potem szukaj, weź zorientuj się w tym gąszczu. Sytuacja jest bez wyjścia: zostają nam festiwale. Dzięki zatem za Short Waves! Jaki był w tym roku – pisze
Czytaj

film
Full hotel jacket
Do czytania / Recenzja
W swoim najnowszym filmie Jagoda Szelc kontynuuje badanie tych rejonów kina, gdzie sens się rozmywa, rzeczywistość wibruje, a wieże upadają. I pięknie. „Monument” recenzuje
Czytaj

film
Beale Street Blues
Do czytania / Recenzja
„Gdyby ulica Beale umiała mówić” obala stereotyp, że film zaangażowany wymaga surowego „realizmu”, roztrzęsionej kamery, monochromatycznej palety barwnej. Recenzuje
Czytaj

film
Teatrzyk okrucieństwa
Do czytania / Recenzja
Choć w „Faworycie” Yorgosa Lanthimosa dzieje się wiele, tak naprawdę nic nie może się tu wydarzyć. Karty są z góry rozdane, a nam pozostaje patrzeć bezradnie, jak bohaterki prześcigają się w okrucieństwie. Jedyną stawką jest zaś kwestia, jak daleko można przesunąć granicę bycia okropnym. A to już okolice nudy. Pisze
Czytaj

film
Film, który nakręcił Lars
Do czytania / Recenzja
W „Domu, który zbudował Jack” Lars von Trier kontynuuje rozpoczętą jakiś czas temu zabawę z gatunkami: w „Antychryście” był to horror, w „Melancholii” – kino katastroficzne, a w „Nimfomance” – porno. Tym razem reżyser proponuje coś w stylu pamiętnego „Dextera”: zabójca nie jest antagonistą, tylko głównym bohaterem, a my – wykiwani przez mechanizm projekcji-identyfikacji – jeszcze mu na dodatek kibicujemy. Recenzuje
Czytaj

Szukając Szukalskiego
Do czytania / Recenzja
Urodził się w Polsce, dzieciństwo spędził w Ameryce, studiował w Krakowie, potem jeszcze kilkakrotnie lawirował między tymi dwoma krajami. Jego biografia jest wystarczająco pojemna, by objąć co najmniej trzy życiorysy, a rzeźbiarski talent to tylko wierzchołek góry lodowej geniuszu, ambicji i ego. Dokument Ireneusza Dobrowolskiego „Walka: Życie i zaginiona twórczość Stanisława Szukalskiego” przypomina o postaci zmarłego w 1987 r. rzeźbiarza. Poleca
Czytaj

Miękkość
Do czytania / Recenzja
„Roma” w reżyserii Alfonsa Cuaróna to film wielki i mały jednocześnie. Ot, takie tam arcydzieło. Recenzuje
Czytaj

Gimnastyka drastyczna
Do czytania / Recenzja
Reżyserka Marta Prus może i stawia pomnik sile sportowego ducha, ale przy okazji nadkrusza dużo większy pomnik: sportu w ogóle. Po obejrzeniu „Over the Limit” aż się prosi, by zacytować internetowego klasyka: na co to komu? Recenzuje
Czytaj

Stracone Dzikie Zachody
Do czytania / Recenzja
„Ballada o Busterze Scruggsie” to w istocie przegląd klasycznych westernowych tropów: jest pojedynek w samo południe, jest napad na bank, jest gorączka złota, karawana osadników i podróż dyliżansem. Twórcy niezwykle inteligentnie wykorzystują tu jednak gatunek przeciwko niemu samemu. Uruchamiają kolejne schematy tak, by świadczyły na własną niekorzyść. O nowym filmie braci Coen pisze
Czytaj

Sztuka odpowiadania
Do czytania / Recenzja
„Dlaczego jesteśmy kreatywni?” to film napędzany pasją, która trzyma wszystko w kupie i pozwala spiąć w całość ciąg partyzanckich wywiadów okraszonych animowanymi sekwencjami i komentarzem z offu. Hermann Vaske, zadając swoje tak-głupie-że-aż-mądre pytanie, stawia przed rozmówcami wyzwanie: bądźcie kreatywni, czas start! Recenzuje
Czytaj

Matki, wiedźmy i tancerki
Do czytania / Recenzja
Reżyser Luca Guadagnino chce skruszyć monolit dziedzictwa i pamięci. Każe nam spojrzeć w przeszłość, by ta mogła boleśnie ukłuć nas w paluszek. Zamiast zasnąć, mamy się jednak przebudzić. „Suspirię” recenzuje
Czytaj

Błędne koło
Do czytania / Recenzja
Zdziwi się ten, kto oczekuje, że w „7 uczuciach” – jak w „Dniu świra” – frustracja zostanie choćby na chwilę katartycznie zneutralizowana przez śmiech. Reżyser przerabia tu tak grube problemy, że po prostu nie bardzo jest z czego się śmiać. Najnowszy film Marka Koterskiego recenzuje
Czytaj

Danse macabre
Do czytania / Recenzja
Swego czasu Noé lubił dość ostentacyjnie poprężyć artystyczne muskuły. Obnosił się ze swoimi inspiracjami i pretensjami, samemu wpisywał się w poczet wielkich z Kubrickiem na czele. W „Climaxie” tymczasem reżyser spuszcza powietrze z balonu patosu. Nowy film Gaspara Noégo recenzuje
Czytaj

Kosmiczne jaja
Do czytania / Recenzja
W pierwszym „Predatorze” Shane Black opowiedział dwa głupawe dowcipy, po czym został rozpruty przez tytułowego kosmitę. Choć tym razem twórca awansował z drugoplanowego aktora na reżysera i współscenarzystę, historia się powtarza: Black ponownie opowiada nam kilka głupawych dowcipów i przegrywa w starciu z oryginalnym „Predatorem”. Recenzuje
Czytaj

Nie zawsze black & white
Do czytania / Recenzja
Historia jest tak absurdalna, że musiała wydarzyć się naprawdę: niejaki Ron Stallworth, pierwszy czarnoskóry funkcjonariusz policji w Colorado Springs, podjął się w latach 70. infiltracji Ku Klux Klanu i… zdobył oficjalną legitymację członkowską organizacji. „Czarne bractwo. BlacKkKlansman” fabularyzuje tę napisaną przez samo życie komedię, ale ostrze satyry wymierzone jest tu – z pełną powagą – z powrotem w stronę rzeczywistości. Pisze
Czytaj

Głęboka motywacja
Do czytania / Recenzja
W „Człowieku delfinie” francuski nurek Jacques Mayol jest pokazany jako facet z potencjałem na szereg rozmaitych biografii. Reżyser nie chce jednak za wszelką cenę wtłoczyć swojego bohatera w jakąś definitywną interpretację. Nie zamyka też dyskusji o tym, co kierowało Mayolem: pycha czy ciekawość, sportowe ego czy duchowa potrzeba? Pisze
Czytaj

Czekając na Kichota
Do czytania / Recenzja
„Człowiek, który zabił Don Kichota” to następna historia o Ikarze, który podlatuje za blisko słońca, by upaść pod presją zawiadującej „prawdziwym światem” machiny rozumu i biznesu. Być może Gilliam chce nam coś powiedzieć o naszych czasach, ale po reżyserze wizjonerze oczekiwałoby się bardziej wyszukanych analogii. Mimo aktualnych aluzji produkcja ta pod wieloma względami pozostaje filmem sprzed ćwierć wieku. Recenzuje
Czytaj

Agent, aktor, akrobata
Do czytania / Recenzja
Powiem wprost: ja się po prostu nudziłem. To film – już od pierwszych minut – potwornie przegadany, a na dodatek zdecydowanie za długi. Co wcale nie znaczy, że sposób, w jaki Cruise robi tu rzeczy, nie jest właściwym sposobem robienia tych rzeczy. Najnowszy film serii „Mission: Impossible” ocenia
Czytaj

Gnijąca panna moda
Do czytania / Recenzja
To jeden z rzadkich dokumentów, które pokazują ścisły związek między codziennością artysty a niecodziennością jego sztuki. Kolekcje McQueena przedstawione są tu nie jako odskocznia od jego życia, a raczej jako jego bezpośrednia emanacja, jakiś domagający się egzorcyzmu demon. Czuć tu nutę wampiryzmu. O filmie „McQueen” w reż. Iana Bonhôte i Petera Ettedgui pisze
Czytaj

Zaklęty krąg powtórzeń
Do czytania / Recenzja
„Sicario 2: Soldado” to sequel nieco wymuszony i – mimo swoich zalet – generalnie niezbyt potrzebny. Zamiast dopełniać oryginał, tylko przyklepuje to, co powiedziano za pierwszym razem – ocenia
Czytaj

Rodzina na swoim
Do czytania / Recenzja
Oto wizualnie imponujący, emocjonalnie zniuansowany, obyczajowo świadomy, autentycznie zabawny film zarówno dla młodych, jak i starych – „Iniemamocnych 2” w reżyserii Brada Birda recenzuje
Czytaj

Demon psychoanalizy
Do czytania / Recenzja
Horror, jak każdy gatunek filmowy, jest zabawą z oczekiwaniami, z ich twórczym spełnianiem bądź negowaniem. Państwo na sali po prostu oczekiwali czego innego – o filmie „Dziedzictwo. Hereditary” w reżyserii Ariego Astera pisze
Czytaj

Ciepło, zimno
Do czytania / Recenzja
Paweł Pawlikowski przywołuje na ekran czarno-białe duchy polskiej szkoły filmowej. Stoicki szatyn i uczuciowa blondynka, aura melancholijnej ballady jazzowej, gorzki romantyzm opowieści o mijających się bratnich duszach. Takich „widm” mamy tu więcej: Munk, Wajda, Kawalerowicz. Ale film nie jest wyrachowanym ćwiczeniem z nostalgii. Chłodny jest tylko tytuł. O „Zimnej wojnie” pisze
Czytaj

Opowieść bez-moralna
Do czytania / Recenzja
Dobrze, żeby film poświęcony twórczości jednego z bardziej „zmysłowych” reżyserów, sam był „organoleptyczny”, sensualny. O filmie „Love Express. Zaginięcie Waleriana Borowczyka” w reżyserii Kuby Mikurdy pisze
Czytaj

Żadnych granic
Do czytania / Recenzja
Zwieńczenie 18 filmów i 10 lat tzw. kinowego uniwersum Marvela, miliony dolarów budżetu, kilkadziesiąt pierwszoligowych gwiazd w obsadzie, dobijający niemal do 3 godzin metraż. Nawet reżyserów jest dwóch! Film „Avengers: Wojna bez granic” recenzuje
Czytaj

Kozy chodzą tam, gdzie chcą
Do czytania / Recenzja
Reżyserka Rungano Nyoni opowiada nam baśń o małej dziewczynce i czarach, ale nie jest to opowieść, która kończy się szczęśliwie – film „Nie jestem czarownicą” recenzuje
Czytaj

Drzazgi w głowie
Do czytania / Recenzja
Co na poziomie suchego opisu fabuły brzmi bowiem jak „Uprowadzona” z Liamem Neesonem, tyle że z Joaquinem Phoenixem, jest w rzeczywistości „Uprowadzoną” – tyle że w stylu arthouse. O filmie „Nigdy cię tu nie było” w reż. Lynne Ramsay pisze
Czytaj

Dwie twarze
Do czytania / Recenzja
Wychodzi na to, że Metallica, chcąc nie chcąc, śpiewa o nas. „Zafiksowani na autodestrukcję”? A to Polacy właśnie. Z czasem jednak nie sposób pozbyć się myśli, że Małgorzata Szumowska piętnuje z automatu, proponując łatwą wyliczankę pijanych szwagrów, lubieżnych księży i polaczkowatych polaczków. „Twarz” recenzuje
Czytaj

Kino starej przygody
Do czytania / Recenzja
Oto wcielenie naczelnego geekowskiego marzenia, że twoje hobby ma sens i jest kluczem do rozwiązania wszystkich problemów. Ale jednego nie udało się Stevenowi Spielbergowi skopiować od klasyków Nowej Przygody. O filmie „Ready Player One” pisze
Czytaj

Sportowe porno
Do czytania / Recenzja
O nagrodzonym Oscarem „Ikarze”, filmie reżysera masochisty (Bryana Fogela), wyprzedzającym bieg rzeczywistości, pisze
Czytaj

Tańczenie o filozofii
Do czytania / Recenzja
„Anihilacja” to materiał na film kultowy, a nie na przebój weekendu, kino zbyt ambitne dla własnego dobra; takie, które samo anihiluje się w box-offisie, celując od razu ku gwiazdom – pisze
Czytaj

Zaplątani
Do czytania / Recenzja
Tytułowe „phantom thread" odnosi się do zjawiska fantomowego odruchu nawiedzającego szwaczki, których dłonie po całym dniu pracy wciąż wykonują krawieckie gesty. Ale owa „nić widmo” to również metafora całego filmu, w którym gęsto przeplatają się kolejne, na pierwszy rzut oka niewidoczne, motywy. „Nić widmo” recenzuje (i poleca)
Czytaj

Morderstwo 24 klatki na sekundę
Do czytania / Recenzja
Tytuł filmu Alexandra O. Philippe’a odnosi się do 78 ustawień kamery i 52 cięć montażowych, jakie złożyły się na słynną hitchcockowską scenę pod prysznicem – dokument „78/52” recenzuje
Czytaj

Płynny kształt kina
Do czytania / Recenzja
Zamiast ponurej ballady o niemożliwości ucieczki w świat fantazji zainscenizował regularne love story, w którym fantazja manifestuje się jako cudowne porozumienie ponad podziałami. W efekcie owa „mała syrenka à rebours” to film równie paradoksalny co lista jego inspiracji. O filmie „Kształt wody” Guillerma del Toro pisze
Czytaj

Bliskie spotkanie trzeciego stopnia
Do czytania / Recenzja
Tytuł poświęconego Stevenowi Spielbergowi dokumentu w reżyserii Susan Lacy mówi wiele: jedno słowo, jedno nazwisko. O klasycznym, legendarnym twórcy wręcz wypada opowiadać klasycznie. Grunt, by było ciekawie. A jest! – recenzuje
Czytaj

Kumulacja
Do czytania / Recenzja
Debiutujący za kamerą Paweł Maślona pokazuje, że to, co nas dzieli, być może jest właśnie tym, co nas łączy. Film „Atak paniki” recenzuje
Czytaj

Fajerwerki próżności
Do czytania / Recenzja
Mamy tu jaskrawą opozycję: z jednej strony beztroscy hipsterzy z placu Zbawiciela, z drugiej – groźne kordony policjantów. Ale „Najpiękniejsze fajerwerki ever” nie są opowieścią o tym, że idzie konserwa i zamknie nam imprezę. A przynajmniej nie tylko. O filmie Aleksandry Terpińskiej pisze
Czytaj

Ork na ugorze
Do czytania / Recenzja
Co by było, gdyby orki i elfy od 2 tys. lat żyły ramię w ramię z ludźmi? A gdyby połączyć policyjny thriller z filmem fantasy? A gdyby David Ayer skrzyżował dwa swoje filmy, np. „Bogów ulicy” i „Legion samobójców”? Podobne „cobybyłogdyby” legły u podstaw filmu „Bright”, komediowo-fantastyczno-strzelanej pogadanki o ksenofobii. Pisze
Czytaj

Średniak klasy średniej
Do czytania / Recenzja
Sam pomysł jest jeszcze całkiem zabawny: lekarstwem na problemy współczesnego świata okazuje się wynalazek skandynawskich naukowców, którzy wymyślili, jak zmniejszyć człowieka. Tak oto skromne oszczędności stają się fortuną pozwalającą na zakup willi w lilipucim kurorcie. W taką sytuację Alexander Payne wrzuca swojego typowego bohatera. O filmie „Pomniejszenie” pisze
Czytaj

Amerykańska tragedia
Do czytania / Recenzja
Grek Yorgos Lanthimos przeszczepia antyczną tragedię na grunt amerykański – „Zabicie świętego jelenia” recenzuje
Czytaj

Jak żyć, jak tworzyć?
Do czytania / Recenzja
Łukasz Ronduda zagląda do wystawienniczego kubika bez sceptycyzmu i znajduje w nim coś pozytywnego – film „Serce miłości” recenzuje
Czytaj

Każdy ma swojego „murzyna”
Do czytania / Recenzja
Łatwo machnąć ręką, że „Nie jestem twoim murzynem” przerabia stare problemy, że to bezpieczna wycieczka do przeszłości, do roku 1968, kiedy pisarz James Baldwin zawitał do programu Dicka Cavetta, by napiętnować przed kamerami rasistowski fundament amerykańskiego społeczeństwa – film Raoula Pecka recenzuje
Czytaj

Carrey Show
Do czytania / Recenzja
Film Chrisa Smitha opowiada o okolicznościach realizacji „Człowieka z księżyca” Miloša Formana, gdzie Jim Carrey wcielił się w swojego idola, kontrowersyjnego komika Andy’ego Kaufmana – dokument Netfliksa recenzuje
Czytaj

Opowieść wigilijna
Do czytania / Recenzja
Świat zmienia się nie do poznania, ale historia i tak się powtarza: polskość wciąż jest konfliktem tragicznym – „Cichą noc” w reżyserii Piotra Domalewskiego recenzuje Jakub Popielecki.
Czytaj

Łomatko!
Do czytania / Recenzja
Przesadną reakcję na „mother!” w dużej mierze usprawiedliwia przesada, z której Darren Aronofsky zrobił swoją twórczą strategię. Ale śmiechy z byle cięć montażowych płyną raczej z niezrozumienia konwencji, którą założył sobie artysta. A przecież od otwierających scen jasne jest, że gonitwy z siekierą w ręku tu nie będzie, a w piwnicy nie zadomowi się sekta satanistów – przekonuje
Czytaj

Taką piękną córkę urodziłam
Do czytania / Recenzja
Gdyby ktoś nakręcił fabularyzowaną wersję dokumentu „Kochana mamusia nie żyje”, powiedzielibyśmy pewnie: „Fajne, ale ciut przesadzone”. O filmie Erin Lee Carr pisze
Czytaj

Oryginalna rodzina
Do czytania / Recenzja
Reżyser przekopał się tu przez archiwum, które pozostawił po sobie Beksiński ojciec, po czym zmontował z niego dokumentalną opowieść o rodzinie, opowiedzianą jej własnymi słowami i obrazami. Miła odmiana w gąszczu kłótni o to, jacy naprawdę byli Beksińscy – o filmie „Beksińscy. Album wideofoniczny” pisze
Czytaj

Stan ducha
Do czytania / Recenzja
Po co opowiadamy sobie historie o duchach? Film „A Ghost Story” w reżyserii Davida Lowery'ego recenzuje
Czytaj

Kinoteoria wszystkiego
Do czytania / Recenzja
Norman Leto pokazuje nam narodziny i rozwój materii, zagląda do głębin ludzkiego ciała i mózgu, pozwala też sobie na wizję przyszłości. Spekuluje, jaki będzie dalszy ciąg zjawisk, które zaczęły się miliardy lat temu – film „Photon” w reżyserii Normana Leto recenzuje
Czytaj

Unpleasantville
Do czytania / Recenzja
Clooney-sumienie-narodu nie porwie tłumów jak – nie przymierzając – Donald Trump. Swoim filmem przekona co najwyżej tych już przekonanych. A i oni będą zmuszeni powiedzieć mu w końcu: „było” – o filmie Suburbicon w reżyserii George’a Clooneya pisze
Czytaj

Klaun jako anomalia
Do czytania / Recenzja
Nowe filmowe „To” jest ekranizacją wierną „elokwentnej” literze oryginału Stephena Kinga. Reżyser stawia na świeżość dziecięcej perspektywy, dojrzałość bohaterów zostawia na planowaną kontynuację. Dostajemy tu tylko połowę historii. To typowy film naszych czasów. O filmie Andresa Muschiettiego pisze
Czytaj

Gość w dom, wróg w dom
Do czytania / Recenzja
Zapowiadający się na thriller z pieprzykiem, zaczyna się jak baśń, sugeruje, że może być romansem przygodowym, a opowiada – jak zwykle u tej reżyserski – o uśpionej seksualności. A dobrą reżyserię poznajemy też po bezbłędnym castingu – o nowym filmie Sofii Coppoli „Na pokuszenie” pisze
Czytaj

Sztuka spadania
Do czytania / Recenzja
Ruben Östlund sprytnie łapie komitywę z widzem, wkupuje się w jego łaski, by pod maską farsy przemycić naprawdę poważne pytania – film „The Square” recenzuje
Czytaj

Death inclusive
Do czytania / Recenzja
Seidl wraca do Afryki, gdzie, podążając szlakiem seksturystyki, wybrał się przy okazji „Raju: Miłości”. Tym razem interesuje go śmierćturystyka: Austriackie rodziny wyruszające do buszu, by ustrzelić parę zwierząt i kilka fotek. W obiektyw patrzą dumni myśliwi okraszeni aureolą z łbów martwych zwierząt. Oto banał czyjejś codzienności zintensyfikowany tak, by kłuł widza w oczy jawnym Złem. O „Safari” w reż. Ulricha Seidla pisze –
Czytaj

Kotara z koralików
Do czytania / Recenzja
Punkt wyjścia jest prosty: przychodzi kobieta do psychoterapeuty i się zakochuje. A psychoterapeuta ma sekret – to brat bliźniak, też psychoterapeuta. Dalej idzie klasycznie. Ale nie dajcie się jednak zwieść: głębia jest złudzeniem, a sedno sprowadza się do błyszczącej powierzchni. Nowy film François’a Ozona recenzuje
Czytaj

Jak człowiek z kotem
Do czytania / Recenzja
Kotofilia jest mocna nie tylko w Internecie, lecz także w realu. Ostatnio jej siłę poczułem na własnej skórze, gdy w wypełnionej po brzegi sali kinowej rozległa się burza oklasków. Aplauz stanowił zwieńczenie seansu filmu „Kedi” – sekretne życie kotów. Nie tyle dokumentu, co doku-mem-tu – pisze
Czytaj

film
Samotne duchy metro-polis
Do czytania / Recenzja
Mimo rozwoju technologii internetowych miasto i jego arterie wciąż pozostają kluczowym węzłem komunikacyjnym, swoistym fizycznym hardware’em wobec internetowego, bezcielesnego software’u. Przypomina o tym „21 x Nowy Jork” Piotra Stasika, dokument będący symfonią miejską na dzisiejsze czasy – pisze
Czytaj

Reductio ad Netflixum
Do czytania / Recenzja
„Okja” za nic ma zasady retoryki, w tym zasadę reductio ad Hitlerum, i jak gdyby nigdy nic stawia znak równości między fabrykami przetwórstwa mięsnego a Holokaustem – i nie ociera się przy tym o nadużycie. Cud retoryczny i artystyczny zarazem? I czy antysystemowy film finansowany przez platformę filmową Netflix, będącą tego systemu częścią, to nie jest rodzaj cyfrowego cyrografu? – o filmie Bong Joon-ho pisze
Czytaj

Małpa też człowiek
Do czytania / Recenzja
W finale filmu los ludzi zostaje sprowadzony niemalże do przypisu, a my (szok!) kibicujemy. Panie i panowie: oto posthumanizm. Wdrażany tak skutecznie, że nie sposób potem pisać o filmie bez odmieniania przez wszystkie przypadki słowa „małpa” – o filmie Wojna o planetę małp w reżyserii Matta Reevesa pisze
Czytaj

Jakby jutro było
Do czytania / Recenzja
Czytaliśmy nagłówki, widzieliśmy migawki z oblężenia, nazwa miasta zdążyła już przepoczwarzyć się w zgrabny skrót myślowy, hasztag, mem. Znak czasów: telewizja i internet mogą pokazywać wojny niemal na żywo, z jednej strony potęgując poczucie bezsilności, z drugiej - znieczulając. Film Firasa Fayyada i Steena Johannessena chce skrócić ten dystans.
Czytaj

Niechciane kukiełki
Do czytania / Recenzja
Nie jest to „bajka” dla kilkuletniego malucha; do kina trzeba zabrać ze sobą dziecko gotowe sprostać ciężarowi poruszanych tu tematów i samemu być gotowym na trudne pytania po seansie. Komu taka rozmowa niestraszna, ten doceni jeszcze jedną cechę animacji Barrasa. O „Nazywam się Cukinia” pisze
Czytaj

Era Wodnika
Do czytania / Recenzja
W „Aquariusie” Kleber Mondonça Filho opowiada o przemijaniu, o przekazywanym z pokolenia na pokolenie dziedzictwie, o kołowrocie młodości i starości. Kamera swobodnie przekracza tu granice czasu, ale ogranicza się do jednej przestrzeni. Film jest też wspaniałym powrotem na szczyty aktorstwa Sonii Bragi. Pisze –
Czytaj

Casting na Amerykę
Do czytania / Recenzja
Co mamy z tego, że grupa chętnych do wystąpienia przed kamerą osób pospekuluje sobie na temat zbrodni, o którą co najwyżej ledwie się otarły? A może należy odwrócić pytanie i dociekać: co mają z tego one same? Bo przecież nie chodzi jedynie o parcie na szkło, o próbę podpięcia się pod cudzą tragedię w pogoni za pięcioma minutami sławy.
Czytaj

Portret rumuński we wnętrzu
Do czytania / Recenzja
Zorganizowana w ciasnym wnętrzu zwyczajnego mieszkania stypa, na którą zjechali krewni zmarłego wujka Emila, mogłaby odbywać się na jakimś polskim blokowisku, z udziałem polskich matek, braci i ciotek. Znajomo brzmią też tematy rozmów: spuścizna poprzedniego ustroju, która determinuje współczesne polityczne podziały, jakieś międzynarodowe teorie spiskowe wyssane z palca, telewizji i internetu. O filmie „Sieranevada” pisze –
Czytaj

Impuls dokumentalisty, groźba apokalipsy i nadzieja ponad podziałami
Do czytania / Recenzja
W swoim, niespodziewanie, ostatnim filmie Michael Glawogger spróbował cofnąć się do pierwotnego impulsu dokumentalisty. Porzucił tytuł, w którym zwykle jednoznacznie sugerował podejmowany temat, a wreszcie porzucił nawet... temat.
O dokumencie „Bez tytułu” w reż. Michaela Glawoggera i Moniki Willi pisze
Czytaj

Kino może pomóc wygrać wojnę?
Do czytania / Recenzja
Dokument Laurenta Bouzereau ma w sobie silny „pomnikowy” pierwiastek: nasi chłopcy dali radę, a gwiaździsty sztandar powiewał nad ich głowami, wiadomo. Ale macho-patriotyczny ton przełamuje nie tylko głos Meryl Streep jako narratorki – o „Five Came Back” pisze
Czytaj

Zagraj to jeszcze raz, Ridley...
Do czytania / Recenzja
Powtórka ulubionych tropów z filmów „Obcy – ósmy pasażer Nostromo” i „Obcy– decydujące starcie” to zagranie wybitnie cyniczne i wybitnie – leniwe. A kiedy reżyser jednak proponuje chwilami coś świeżego, czyni to kosztem tytułowego kosmicznego monstrum – o filmie Obcy: Przymierze pisze
Czytaj

Martwe wody
Do czytania / Recenzja
Wydawało się, że Brunona Dumonta można spokojnie zamknąć w szufladce dla ponurych filmowych filozofów, a ten nieoczekiwanie pokazał, że ma poczucie humoru. Najnowszy film francuskiego reżysera recenzuje
Czytaj

American Honey
Do czytania / Recenzja
Kino drogi lubi sprzedawać mit o tym, że ucieczka do wolności jest możliwa. W filmie Andrei Arnold droga to jednak zaklęty krąg, pętla, która tylko reprodukuje stan wyjściowy.
Czytaj

Milczenie
Do czytania / Recenzja
Nierówny film Scorsesego jest najciekawszy tam, gdzie reżyser zamiast gorącej kąpieli oczywistości stawia na kubeł zimnej wody – recenzuje
Czytaj

Śmierć Ludwika XIV
Do czytania / Recenzja
Serra w fascynujący sposób – nie bez przebłysków nieoczekiwanego humoru – opowiada tu o skomplikowanej relacji między polityką a medycyną, władzą a wiedzą – film „Śmierć Ludwika XIV” recenzuje
Czytaj

Ostatnia rodzina
Do czytania / Recenzja
Najciekawsze w filmie Jana P. Matuszyńskiego było to, że reżyser wykorzystał słynną familię nie jako punkt dojścia, a wyjścia. Recenzuje
Czytaj

Sieranevada
Do czytania / Recenzja
„Sieranevada” to rumuńska nowa fala doprowadzona do perfekcji. Recenzuje
Czytaj

The Lobster
Do czytania / Recenzja
Lanthimos niby snuje wizję dystopii, ale oczywiście mówi o nas.