Ewa Szponar
Czytaj

film
Eskapizm ocali twoją duszę
Do czytania / kultura
Myśl, że jesteśmy sami we wszechświecie, jest dla wielu mroczna. Dla mnie przeciwnie, taka opcja cieszy, bo przypomina wagę humanistycznych wartości: najbardziej liczą się ludzie, ich interakcje, wzajemna bliskość. Z Jamesem Grayem, reżyserem i współscenarzystą filmu „Ad Astra”, rozmawia
Czytaj

Martwi żołnierze i pomarańcze
Do czytania / kultura
W pierwszej części mojego filmu widzimy laptop z otwartym dokumentem, szkicem mowy pogrzebowej. Obok stoi miska pomarańczy. Oto idealna metafora Izraela – podsumowuje Samuel Maoz, reżyser „Fokstrota” i laureat Srebrnego Lwa na zeszłorocznym festiwalu w Wenecji. Rozmawia z nim
Czytaj

film
Oum Kulthum: artystka, która miała większą władzę niż politycy
Do czytania / kultura
W Egipcie Oum Kulthum funkcjonowała na zasadzie symbolu narodowego. Była osobą publiczną, nieoficjalną królową kraju. Często jeździła z prezydentem Gamalem Abdelem Naserem w służbowe podróże, prawie jak jego żona, pełniąc funkcje dyplomatyczne, będąc głosem Egiptu w innych krajach arabskich. Kiedy przejeżdżała przez miasta, tłumy wiwatowały na jej cześć i oddawały jej honory godne monarchini. Bo był taki moment, gdy artystka miała większą władzę niż politycy. Z Shirin Neshat i Shoją Azarim, których film „Szukając Oum Kulthum” można było zobaczyć na festiwalu Nowe Horyzonty, rozmawia
Czytaj

kultura fizyczna
Marta Prus: Mam w sobie siłę
Do czytania / społeczeństwo
Z reżyserką filmu dokumentalnego „Over the Limit”, opowieści o kulisach sukcesu jednej z najsłynniejszych gimnastyczek świata, Rosjanki Rity Mamun, i jej trenerce Irenie Viner, rozmawiała
Czytaj

Kraj mlekiem i miodem płynący
Do czytania / kultura
Zanim biały człowiek przybył do Australii, miejscowa ludność nie miała pojęcia, na czym polega zło – z aktorem Samem Neillem, odtwórcą jednej z głównych ról w filmie „Sweet Country” Warwicka Thorntona rozmawia
Czytaj

Moc dobrego scenariusza
Do czytania / kultura
Moje poprzednie filmy były zdominowane przez mężczyzn, co mnie trochę zmęczyło i zamarzyłem o stworzeniu silnej kobiecej postaci. Zawsze uważałem się za feministę – z Martinem McDonagh, scenarzystą i reżyserem filmu „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri” rozmawia