Page 1Rectangle 52 Przejdź do treści

Agata Trzebuchowska

Absolwentka MISH-u, początkująca reżyserka i scenarzystka filmowa. Miłośniczka masła orzechowego i krzyżówek panoramicznych.

Czytaj
Demokracja dawnych Litwinów

Demokracja dawnych Litwinów

kultura / Wywiad
W moich powieściach chciałam odciąć się od marksistowskich klisz tak silnie zakorzenionych w litewskiej mentalności. Nie interesują mnie klasy, interesują mnie ludzie. I mikrohistorie pozostające w tle opowieści o wielkich bohaterach – przyznaje Kristina Sabaliauskaitė, litewska pisarka i historyczka sztuki, autorka bestsellerowej tetralogii „Silva rerum”. Rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Życie ciut lepsze

Życie ciut lepsze

kultura / Wywiad
O filmie „53 wojny”, inspirowanym historią Grażyny i Wojciecha Jagielskich, z reżyserką i scenarzystką Ewą Bukowską rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Z Włastem w jednej głowie

Z Włastem w jednej głowie

kultura / Wywiad
Z Martą Konarzewską, autorką scenariusza „Włast”, za który otrzymała główną nagrodę PISF i Nagrodę Specjalną ZAiKS-u w konkursie Script Pro, rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Ludowa piosenka jest o życiu
szafa gra

Ludowa piosenka jest o życiu

kultura / Wywiad
Ludowe pieśni z Polesia to porozsypywane fragmenty wielkiego kobiecego eposu. Mówią o dziewczynie, która została sama z dzieckiem. O żonie, której mąż nie puszcza do rodziny, o tęsknocie za domem, o złej teściowej – opowiada Maniucha Bikont. Rozmawiała Agata Trzebuchowska
Czytaj
Pochwała niekonsekwencji

Pochwała niekonsekwencji

kultura / Wywiad
Zmiany poglądów, aktualizowanie przekonań są rzeczą naturalną. Można nazwać je koniunkturalizmem i sprzedajnością, ale ja wolę kojarzyć je z dojrzewaniem i myśleniem – o powieści „Król” i o tym, co kształtuje polski światopogląd, z Pawłem Demirskim rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Treliński: Opera nie jest dla wszystkich

Treliński: Opera nie jest dla wszystkich

kultura / Wywiad
W kinie pozornie wolno wszystko. Możesz wszędzie pojechać, wszystko zarejestrować. Ale mnie nigdy nie interesował realizm. Zawsze pociągała mnie umowność. W operze całą sprawę jesteś w stanie załatwić jednym gestem. Wystarczy, że aktor, mówiąc: „liście opadały”, wykona ruch ręką, i już nie potrzebujesz lasu. Opera to dużo mniej i dużo więcej – z Mariuszem Trelińskim, reżyserem i dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej rozmawiała Agata Trzebuchowska
Czytaj
Oswoić obcy ląd sztuki

Oswoić obcy ląd sztuki

kultura / Wywiad
O tym, jak rozmawiać o sztuce z dziećmi i dlaczego nie każdy musi się nią interesować, z Łukaszem Gorczycą, autorem książki „Bałwan w lodówce”, rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Wypowiedzieć traumę

Wypowiedzieć traumę

kultura / Wywiad
„Matka ocalała z transportu do Auschwitz. Wiele razy opowiadała nam o czarnym wagonie i lesie, w którym spędziła noc po odbiciu pociągu. Dzieci dostały od partyzantów po kawałku gorzkiej czekolady i po cebuli. Rzeźba »Dziewczynka z cebulą« miała być zwieńczeniem projektu »Lost Butterfly«. Matka namalowała mój portret jeszcze przed moimi narodzinami, a ja wyrzeźbiłam ją po śmierci” – mówi Zuzanna Janin, córka Marii Anto. Rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Wiedzieć, po co się jest na scenie

Wiedzieć, po co się jest na scenie

kultura / Wywiad
O ciele, tańcu, występowaniu (nie tylko) nago i o feminizmie z performerką burleski Betty Q rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Z tęsknoty za światem minionym

Z tęsknoty za światem minionym

kultura / Wywiad
Nie wiem, czy ojciec kiedykolwiek widział mnie grającego na żywo. Podobno śledził moją drogę zawodową. Pewnie gdybym urodził się trochę wcześniej, więcej rzeczy udałoby nam się zrobić wspólnie. Jeśli czegokolwiek żałuję, to właśnie tego – mówi Janek Młynarski, muzyk multiinstrumentalista i kompozytor, syn Wojciecha Młynarskiego. Agata Trzebuchowska
Czytaj
Przeciw kodyfikacji

Przeciw kodyfikacji

kultura / Wywiad
O tym, co daje i czego nie daje balet klasyczny, o pięknie różnorodności ciał i o tym, co dzisiaj znaczy taniec opowiada Kaya Kołodziejczyk – tancerka, performerka i choreografka. Agata Trzebuchowska
Czytaj
To nie jest film na barykady

To nie jest film na barykady

kultura / Wywiad
"Nina" to filmowy debiut Olgi Chajdas. O skomplikowanych relacjach międzyludzkich, tożsamości i kinie rozmawia z nią Agata Trzebuchowska
Czytaj
Kino to moralny obowiązek

Kino to moralny obowiązek

kultura / Wywiad
Nie jestem najlepszego zdania o naszym gatunku. Nie ma w przyrodzie drugiego takiego, który z podobnie ślepą determinacją dążyłby do destrukcji. To jakaś przejmująca prawda o nas samych – z Joanną Kos-Krauze o jej najnowszym filmie "Ptaki śpiewają w Kigali" rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Polski horror

Polski horror

kultura / Wywiad
„W Polsce ostatnio nie jest bajecznie, ale nie czuję, by moja swoboda była na tyle ograniczana, żeby zmusić mnie do emigracji. Mam parę projektów zagranicznych, w które jestem zaangażowana, ale nie są one dla mnie priorytetowe. Jestem stąd” – Z z reżyserką Agnieszką Smoczyńską rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Droga krzyżowa Daniela Rycharskiego

Droga krzyżowa Daniela Rycharskiego

kultura / Wywiad
Stale się zastanawiam, czy to, co robię, nie jest rzucaniem grochem o ścianę, czy ma jakikolwiek sens. Ale chcę wierzyć, że ma. Może jestem zbyt wielkim optymistą, mając poczucie, że mogę coś zdziałać. Nie jestem jednak na tyle sceptyczny, by się teraz wycofać – mówi w wywiadzie dla "Przekroju" Daniel Rycharski. Agata Trzebuchowska