Page 1Rectangle 52 Przejdź do treści

Agata Trzebuchowska

Absolwentka MISH-u, początkująca reżyserka i scenarzystka filmowa. Miłośniczka masła orzechowego i krzyżówek panoramicznych.

Czytaj
Wolę policzek w twarz

Wolę policzek w twarz

Do czytania / kultura
Prawda jest taka, że największe tragedie dzieją się w ciszy. Nie towarzyszą im wybuchy, nie ma żadnego „wow”. Jak trafiliśmy do komisariatu, nie było tam tłumów, tylko jedna rodzina. Zarejestrowaliśmy miejsca, w których buduje się obozy, odbywają się przemyty, gdzie uchodźcy toną w morzach i rzekach, gdzie są wyłapywani przez helikoptery. Wiesz, jak tam jest? Cisza i spokój. Świeci słońce, rzeka szumi. Jest pięknie – o kulisach pracy nad filmem „Via Carpatia” opowiada reżyserka Klara Kochańska-Bajon i operatorka Zuzanna Kernbach. Rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Demokracja dawnych Litwinów

Demokracja dawnych Litwinów

Do czytania / kultura
W moich powieściach chciałam odciąć się od marksistowskich klisz tak silnie zakorzenionych w litewskiej mentalności. Nie interesują mnie klasy, interesują mnie ludzie. I mikrohistorie pozostające w tle opowieści o wielkich bohaterach – przyznaje Kristina Sabaliauskaitė, litewska pisarka i historyczka sztuki, autorka bestsellerowej tetralogii „Silva rerum”. Rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Życie ciut lepsze

Życie ciut lepsze

Do czytania / kultura
O filmie „53 wojny”, inspirowanym historią Grażyny i Wojciecha Jagielskich, z reżyserką i scenarzystką Ewą Bukowską rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Z Włastem w jednej głowie

Z Włastem w jednej głowie

Do czytania / kultura
Z Martą Konarzewską, autorką scenariusza „Włast”, za który otrzymała główną nagrodę PISF i Nagrodę Specjalną ZAiKS-u w konkursie Script Pro, rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Listy miłosne Pawła Pawlikowskiego

Listy miłosne Pawła Pawlikowskiego

Kwartalnik / kultura
Nagrodzony w Cannes reżyser mówi, dlaczego woli opowiadać o czasach PRL niż o współczesności, jak działa na niego muzyka ludowa i co go kręci wizualnie. Rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Ludowa piosenka jest o życiu
szafa gra

Ludowa piosenka jest o życiu

Kwartalnik / kultura
Ludowe pieśni z Polesia to porozsypywane fragmenty wielkiego kobiecego eposu. Mówią o dziewczynie, która została sama z dzieckiem. O żonie, której mąż nie puszcza do rodziny, o tęsknocie za domem, o złej teściowej – opowiada Maniucha Bikont. Rozmawiała Agata Trzebuchowska
Czytaj
Pochwała niekonsekwencji

Pochwała niekonsekwencji

Do czytania / kultura
Zmiany poglądów, aktualizowanie przekonań są rzeczą naturalną. Można nazwać je koniunkturalizmem i sprzedajnością, ale ja wolę kojarzyć je z dojrzewaniem i myśleniem – o powieści „Król” i o tym, co kształtuje polski światopogląd, z Pawłem Demirskim rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Treliński: Opera nie jest dla wszystkich

Treliński: Opera nie jest dla wszystkich

Do czytania / kultura
W kinie pozornie wolno wszystko. Możesz wszędzie pojechać, wszystko zarejestrować. Ale mnie nigdy nie interesował realizm. Zawsze pociągała mnie umowność. W operze całą sprawę jesteś w stanie załatwić jednym gestem. Wystarczy, że aktor, mówiąc: „liście opadały”, wykona ruch ręką, i już nie potrzebujesz lasu. Opera to dużo mniej i dużo więcej – z Mariuszem Trelińskim, reżyserem i dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej rozmawiała Agata Trzebuchowska
Czytaj
Oswoić obcy ląd sztuki

Oswoić obcy ląd sztuki

Do czytania / kultura
O tym, jak rozmawiać o sztuce z dziećmi i dlaczego nie każdy musi się nią interesować, z Łukaszem Gorczycą, autorem książki „Bałwan w lodówce”, rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Wypowiedzieć traumę

Wypowiedzieć traumę

Do czytania / kultura
„Matka ocalała z transportu do Auschwitz. Wiele razy opowiadała nam o czarnym wagonie i lesie, w którym spędziła noc po odbiciu pociągu. Dzieci dostały od partyzantów po kawałku gorzkiej czekolady i po cebuli. Rzeźba »Dziewczynka z cebulą« miała być zwieńczeniem projektu »Lost Butterfly«. Matka namalowała mój portret jeszcze przed moimi narodzinami, a ja wyrzeźbiłam ją po śmierci” – mówi Zuzanna Janin, córka Marii Anto. Rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Wiedzieć, po co się jest na scenie

Wiedzieć, po co się jest na scenie

Do czytania / kultura
O ciele, tańcu, występowaniu (nie tylko) nago i o feminizmie z performerką burleski Betty Q rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Z tęsknoty za światem minionym

Z tęsknoty za światem minionym

Do czytania / kultura
Nie wiem, czy ojciec kiedykolwiek widział mnie grającego na żywo. Podobno śledził moją drogę zawodową. Pewnie gdybym urodził się trochę wcześniej, więcej rzeczy udałoby nam się zrobić wspólnie. Jeśli czegokolwiek żałuję, to właśnie tego – mówi Janek Młynarski, muzyk multiinstrumentalista i kompozytor, syn Wojciecha Młynarskiego. Agata Trzebuchowska
Czytaj
Przeciw kodyfikacji

Przeciw kodyfikacji

Do czytania / kultura
O tym, co daje i czego nie daje balet klasyczny, o pięknie różnorodności ciał i o tym, co dzisiaj znaczy taniec opowiada Kaya Kołodziejczyk – tancerka, performerka i choreografka. Agata Trzebuchowska
Czytaj
To nie jest film na barykady

To nie jest film na barykady

Do czytania / kultura
"Nina" to filmowy debiut Olgi Chajdas. O skomplikowanych relacjach międzyludzkich, tożsamości i kinie rozmawia z nią Agata Trzebuchowska
Czytaj
Kino to moralny obowiązek

Kino to moralny obowiązek

Do czytania / kultura
Nie jestem najlepszego zdania o naszym gatunku. Nie ma w przyrodzie drugiego takiego, który z podobnie ślepą determinacją dążyłby do destrukcji. To jakaś przejmująca prawda o nas samych – z Joanną Kos-Krauze o jej najnowszym filmie "Ptaki śpiewają w Kigali" rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Polski horror

Polski horror

Do czytania / kultura
„W Polsce ostatnio nie jest bajecznie, ale nie czuję, by moja swoboda była na tyle ograniczana, żeby zmusić mnie do emigracji. Mam parę projektów zagranicznych, w które jestem zaangażowana, ale nie są one dla mnie priorytetowe. Jestem stąd” – Z z reżyserką Agnieszką Smoczyńską rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Droga krzyżowa Daniela Rycharskiego

Droga krzyżowa Daniela Rycharskiego

Do czytania / kultura
Stale się zastanawiam, czy to, co robię, nie jest rzucaniem grochem o ścianę, czy ma jakikolwiek sens. Ale chcę wierzyć, że ma. Może jestem zbyt wielkim optymistą, mając poczucie, że mogę coś zdziałać. Nie jestem jednak na tyle sceptyczny, by się teraz wycofać – mówi w wywiadzie dla "Przekroju" Daniel Rycharski. Agata Trzebuchowska