pixel Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

 

Kup sobie letni spokój. Bez wychodzenia z domu i bez kosztów przesyłki na terenie całej Polski.

Kup numer letni

Numer letni (3/2020) dostępny jest także w pakiecie z numerem wiosennym (2/2020) za dodatkową złotówkę, bez dodatkowych kosztów wysyłki na terenie Polski.

Kup numer letni i wiosenny
Przekrój
Nubiyan Twist nie są muzycznymi rewolucjonistami. Temu kolektywowi udało się wypuścić ze studia ...
2019-06-14 23:59:00
muzyka

W miejskiej dżungli

W miejskiej dżungli
„Jungle Run”
Nubiyan Twist
„Jungle Run”
Strut Records, 2019
Czyta się 2 minuty

Eklektyczna formacja z Leeds, założona przez gitarzystę i producenta Toma Excella, zadebiutowała cztery lat temu płytą Nubiyan Twist, dobrze przyjętą przez światową krytykę. Tym materiałem grupa wpisała się jednocześnie w stylistykę jazzową, hiphopową, afrobeatową, dubową i reggae. Muzyka Brytyjczyków przyciągnęła również uwagę Davida Byrne’a.

Od razu zaznaczę, że nie mam zamiaru nikogo wprowadzać w błąd, twierdząc, iż Nubiyan Twist są muzycznymi rewolucjonistami. Nie odkrywają niczego nowego, nawet biorąc pod uwagę to, co przygotowali na tegorocznym albumie Jungle Run. Doskonale wiemy, jak dziś rozmaici artyści czerpią inspiracje z odległych kultur, często pochodzących z drugiego krańca świata. Nubiyan Twist fundują nam za to bardzo przyjemną podróż do paru miejsc pulsujących dobrą, niemal taneczną energią. Korzeń zasadzili na londyńskiej scenie jazzowo-etnicznej, ale słychać, iż sukcesywnie pracowali nad tym, by zaprosić do współpracy m.in. takie wyjątkowe postacie, jak Tony Allen (legendarny perkusista Fela Kutiego) i Mulatu Astatke (jeden z twórców ethio jazzu), których słyszymy na Jungle Run. Oprócz nich pojawili się także wokalistka Nubiya Brandon, perkusista i wokalista Pilo Adami, saksofonista Nick Richards czy raper z Ghany K.O.G.

Dziesięcioosobowemu kolektywowi – z rozbudowaną sekcją dętą, podwójną wokalną i nieco większą rytmiczną (napędzaną dodatkowo latynoskim żarem) – udało się wypuścić ze studia w Oxfordshire muzykę lubiącą bezpiecznie stać pośrodku oraz ignorującą wszelkie awangardowe zapędy. Stylistyczna mieszanka Nubiyan Twist może stać się podkładem (nie muzakiem!) do leniwej i rozmarzonej wycieczki nocnym autobusem, który pod wpływem wyobraźni zamienia się w klub tętniący nu jazzem, afrobeatem, bossa novą, dubem, soulem, reggae, elektroniką oraz bardzo sprawnie zaśpiewanym hip-hopem. W kompozycji Brother przewija się nawet bigbandowe granie rodem z Nowego Orleanu. Ale to nie jedyny wątek, który wiąże twórczość Nubiyan Twist z tym, co się dzieje za oceanem. Trudno uciec od skojarzeń z nowojorską sceną dzieloną między afrobeatem Antibalas a spokojniejszymi wcieleniami Johna Zorna. Utwór Borders nie przekracza granicy banału, lecz pozostaje w ramach lekkodusznej bossa novy z rejonów João Gilberta. Sądzę że PermissionGhosts zainteresują szczególnie miłośników wysublimowanej rytmiki Thundercata. Album wieńczy stylowy Sugar Cane z pięknym, głębokim i szlachetnie brzmiącym głosem Brandon (zaśpiewała jeszcze w Jungle Run, BrotherPermission).

Podczas słuchania nagrań Nubiyan Twist można wpatrywać się nie tylko w błyszczące od świateł ulice, mijane domy i dziesiątki snujących się twarzy. Warto skierować wzrok także na okładkę Jungle Run autorstwa Marcusa Daviesa. Z jego pracy wyrasta obraz uśpionej i niegroźnej miejskiej dżungli – wręcz zamyślonej, idyllicznej oraz oddychającej wieloma wspomnieniami i marzeniami – bez końcowego przystanku.

 

Zamów prenumeratę cyfrową

Z ostatniej chwili!

U nas masz trzy bezpłatne artykuły do przeczytania w tym miesiącu. To pierwszy z nich. Może jednak już teraz warto zastanowić się nad naszą niedrogą prenumeratą cyfrową, by mieć pewność, że żaden limit Cię nie zaskoczy?

Data publikacji:

Łukasz Komła

Urodził się i wychował na Podlasiu. Od siedmiu lat dzieli się tym, co go cieszy w muzyce na łamach serwisu „Nowamuzyka.pl”. O polskiej muzyce pisze też do „Gazety Magnetofonowej”, a od czasu do czasu na swoim blogu „Płyty (nie)słuchane”. Wcześniej szlify zdobywał w pismach „LAIF”, „M/I Kwartalnik Muzyczny”, „Dwutygodnik” oraz serwis „Polyphonia”.

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!