Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 7 „Przekrojowych” tekstów oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
Jan Błaszczak

Słuchać albo nie słuchać – 1/2019

Słuchać albo nie słuchać – 1/2019

Kamikaze
Eminem

Kamikaze ma gorsze momenty i wersy, na które trudno przymknąć oko, ale ten napędzany wściekłością rap robi swoje. Po latach rozmieniania się na drobne i upajania się swoją techniką Eminem znów wkłada kij w mrowisko i palec w oko. A który palec, to mogą się Państwo domyślić.

Małomiasteczkowy
Dawid Podsiadło

Jest wszędzie, kochają go wszyscy i ja nie będę się wychylał w imię dziennikarskiego snobizmu. Bo Małomiasteczkowy to zestaw świetnie zaśpiewanych, przebojowych piosenek ze zgrabnymi tekstami. Dawno nie słyszałem rodzimej popowej produkcji, która prezentowałaby tak wysoki poziom.

Zamów prenumeratę cyfrową

Z ostatniej chwili!

7 to nadzwyczajna liczba w numerologii – w Chinach brzmi podobnie do słowa „pewny”. U nas masz siedem pewnych i bezpłatnych artykułów do przeczytania w tym miesiącu. To pierwszy z nich. Może jednak już teraz warto zastanowić się nad naszą niedrogą prenumeratą cyfrową, by mieć pewność, że żaden limit Cię nie zaskoczy?

Collapse
Aphex Twin

Po kilkunastu latach przerwy w 2018 r. Richard D. James wrócił na szczyt w stylu alpejskim. Jego umiejętność łączenia ostrych, brutalnych breaków i glitchu z ciepłymi, lekko infantylnymi melodiami zadziałała również na tegorocznej epce. Choć gdyby to było takie proste, ktoś by tego Aphexa w końcu podrobił.

Infinite Moment
The Field

Szwedzki mistrz ambient techno brzmi dostojniej niż kiedykolwiek. Głęboki bit wyłania się ospale zza chmur syntezatorów i rozciągniętych wokalnych sampli. W uduchowionym Made of Steel. Made of Stone The Field nie ustępuje pola mistrzowi gatunku, Wolfgangowi Voigtowi. Może brakuje mi copywriterskich zdolności, ale bardziej nobilitującego porównania już nie wymyślę.

Broken Politics
Neneh Cherry

Czasy, gdy w muzyce Cherry pobrzmiewał hip-hop, funk i R&B, minęły. Od poprzedniej płyty artystka współpracuje z Four Tetem, którego elegancka elektronika chętnie zbacza w nastrojowy minimalizm. W rezultacie Broken Politics to album wysmakowany niczym reklamy w magazynach o dizajnie. Przeglądałbym je z uznaniem, bo gruby papier i piękne zdjęcia, ale nie kupuję magazynów o dizajnie.

MITH
Lonnie Holley

Bluesman-outsider stał się szerzej znany dopiero teraz, w wieku 68 lat. Jego zaangażowana, zadłużona u Gila Scotta-Herona płyta to jedna z najmocniejszych muzycznych opowieści o współczesnej Ameryce. Nie jest to album łatwy i przyjemny, ale i ta historia do takich nie należy.

Last Building Burning
Cloud Nothings

Po niezbyt udanych próbach złagodzenia brzmienia zespół powraca do stylu, który zapewnił rozgłos debiutanckiemu Attack on Memory. Na najnowszej płycie dostajemy więc wpadający w ucho indie rock na prostych rytmach, dużej intensywności i zdartym gardle. Prochu tu nikt nie wymyśla, bo tu się go raczej detonuje.

I Loved You at Your Darkest
Behemoth

Tytuł płyty można potraktować autobiograficznie, bo Behemoth do perfekcji opanował sztukę prezentowania obrazoburczej muzyki w sposób przystępny. Niezależnie od tego, czy dzieje się to za sprawą chóralnych refrenów, czy wycieczek w stronę thrashu bądź gotyku, te melodie wpadają w ucho. Herezja? Nawet jeśli, potraktują to przecież jako komplement.
 

Data publikacji:

Jan Błaszczak

Rocznik 1987. Na co dzień pracownik działu programowego Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Współpracuje z „Przekrojem” i „Tygodnikiem Powszechnym”. Autor książki „The Dom. Nowojorska bohema na polskim Lower East Side”, która ukazała się w 2018 r. w serii amerykańskiej Wydawnictwa Czarne. Publikował również na łamach m.in. „Polityki”, „Machiny”, „Wprost” i „Gazety Magnetofonowej”, a jako reporter współpracował z Programem II Polskiego Radia.

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!