pixel Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Chcielibyśmy – na tyle ile to możliwe – umilić Państwu ten trudny czas, dlatego w dniach 20 marca - 13 kwietnia udostępniamy wersję cyfrową wiosennego numeru bezpłatnie. Zapraszamy do czytania i słuchania audio z bieżącego numeru! Przeczytaj wiosenny numer

W związku z zamknięciem wielu punktów sprzedaży prasy, zapraszamy do kupienia papierowej wersji numeru wiosennego w cenie okładkowej, bez dodatkowych kosztów przesyłki. Kup wiosenny numer

Przekrój
Antologia stoi na bardzo wysokim poziomie artystycznym, rysunki Rosso pociągają swoją dynamiką i ...
2018-12-11 08:00:00
Nietoperz na tropie
„Batman. Rozbite miasto i inne historie”
scen. Brian Azzarello, rys. Eduardo Risso
„Batman. Rozbite miasto i inne historie”
Egmont, 2018

Brian Azzarello i Eduardo Risso to jeden z najbardziej wyrazistych tandemów tworzących komiksy. Ich najsłynniejszym dziełem jest kryminalno-sensacyjna seria 100 naboi, która opowiada o tajemniczym mężczyźnie wręczającym różnym ludziom teczkę z pistoletem i zapasem naboi, żeby mogli wyrównać rachunki. Artyści stworzyli wspólnie także cykl Księżycówka, łączący kryminał noir z horrorem, oraz głośne Rozbite miasto, którego bohaterem jest Batman. Azzarello jest scenarzystą cenionym za budowanie wyrazistych postaci i realistycznie brutalnych historii. Z kolei rysunki Rissa pociągają swoją dynamiką, swoistym turpizmem i efektownym operowaniem kontrastem i barwą. Antologia Rozbite miasto i inne historie zbiera wszystkie komiksy o Batmanie, jakie stworzył ten duet.

Tytułowa fabuła jest najdłuższa. To utrzymana w stylistyce noir prosta kryminalna historia. Śledztwo, jakie prowadzi Batman (notabene postać debiutowała w wydawanej do dziś od 1937 r. serii Detective Comics), jest w gruncie rzeczy drugoplanowe. Azzarello celowo napisał dość prostą historię z trupem pięknej kobiety i mafią w tle, żeby skupić się na emocjach i psychice głównego bohatera. Szukając mordercy, Batman ponownie przeżywa traumy ze swojego życia, znów wraca pamięcią do alejki, w której zginęli jego rodzice, próbuje uogólniać refleksje o przestępczości i ludzkiej naturze. Niestety, nie wypada to specjalnie przekonująco, a miejscami ociera się wręcz o banał. Nie zmienia to oczywiście faktu, że komiks dobrze się czyta, a jego lektura wciąga. Trudno jednak pozbyć się wrażenia niezrealizowanego, ambitnego zamierzenia. Dodatkowo fabuła i zachowanie Batmana są poprowadzone w naturalistyczny sposób, niemalże całkowicie pozbawione gatunkowego superbohaterstwa (w tym niezbędnego schematu prowadzenia podwójnego życia). W efekcie pojawia się pewien dysonans poznawczy, bo w takiej konwencji trudno znaleźć uzasadnienie dla przebrania za nietoperza...

Najlepiej w antologii wypada krótsza i mniej znana historia zatytułowana Rycerz zemsty. Jej akcja rozgrywa się w alternatywnej rzeczywistości, w której po wyjściu z kina nie zginęli rodzice małego Bruce’a Wayne’a, ale on sam. Ten genialny w swej prostocie pomysł pozwala na kompletną reinterpretację uniwersum Batmana. Co zrobiliby rodzice, którzy stracili ukochanego jedynaka? Jak wyglądałaby przestępczość w Gotham? W tym krótkim komiksie Azzarello wywraca do góry nogami budowaną przez dekady mitologię Batmana i robi to w zapierający dech sposób. Najciekawiej wypada tutaj zaprzeczenie idei superbohaterstwa rozumianej jako nieustanna walka dobra ze złem. Azzarello zaciera granicę, pokazując zamknięty układ, w którym każdy ma swoje miejsce. Większość jego pomysłów jest jednak dość hermetyczna i trafi z siłą tylko do dość obeznanych z postaciami i wydarzeniami z uniwersum mrocznego obrońcy Gotham. Reszta czytelników raczej nie dostrzeże całej przewrotności i rewolucyjnej odwagi w konceptach scenarzysty.

Graficznie antologia stoi na bardzo wysokim poziomie artystycznym. Risso tak charakterystyczną dla siebie kreską świetnie prowadzi narrację obrazem i zaskakuje zmianami planu. Jego wirtuozeria w komponowaniu plansz w dużej mierze umiejętnie maskuje słabsze momenty fabuły.

 

Data publikacji:

Łukasz Chmielewski

Dziennikarz i scenarzysta, redaktor naczelny AlejaKomiksu.com, współautor książki biograficznej „Rafał Jackiewicz. Życie na ostrzu noża” (SQN 2017). Ojciec Loni i Henia.

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!