Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

„Przekrój” – poznaj nasze czułe struny!

Ta jesień jest pełna czułości! A już na pewno jest jej pełen jesienny „Przekrój”. W nowym numerze piszemy o tym, jak czułością zmieniać świat, a także o: mądrej edukacji, hologramach, grzybach (też tych, wiadomo których), dojrzałości i Inkach. Zastanawiamy się, czym jest prawda i jak opisać piękno. 196 stron do czytania przez trzy miesiące!

Kup numer na jesień

Jesienny „Przekrój” w nowym formacie jest wygodniejszy do czytania i idealnie mieści się w skrzynce pocztowej. Tylko na stronie Przekroj.pl w niższej cenie. Sprawdź!

Przekrój
Helado Negro podejmuje trudny temat inności z tkliwością i spokojem świadczącymi o tym, że nie ...
2019-04-02 23:59:00
muzyka
Niech lśni brąz
„This Is How You Smile”
Helado Negro
„This Is How You Smile”
RVNG, 2019

Festiwale muzyczne, jak wiadomo, rządzą się swoimi prawami. Jedno z nich zakłada, że w tym samym czasie odbywa się kilka koncertów. Przyjeżdżasz na festiwal – musisz wybierać. Z własnego doświadczenia wiem, że organizatorzy takich imprez układają harmonogram tak, by minimalizować liczbę ludzkich dramatów. Dbają na przykład, by o tej samej porze nie występowały dwa zespoły obracające się w podobnej stylistyce. Festiwalowych dylematów nie sposób jednak wyeliminować, ponieważ artystycznych preferencji nie udało się (jeszcze?) wpisać w prosty algorytm. Pamiętam więc doskonale, kiedy w 2017 r. na OFF Festivalu musiałem zrezygnować z koncertu Boris na rzecz występu Arab Strap. Nie był to jedyny trudny moment tamtego lata. Ze swojego programu musiałem też wykreślić Helada Negra. Promowane wówczas przez Amerykanina Private Energy zrobiło na mnie dobre wrażenie, ale musiało przegrać w starciu z Shellac. Niewielu by wygrało.

Kiedy słucham tegorocznej płyty Helada Negra, mam jednak pewność, że ukrywający się pod tym pseudonimem Roberto Lange nie miałby do mnie pretensji o nieobecność na jego katowickim koncercie. Prawdę mówiąc, trudno mi sobie wyobrazić, by Amerykanin o ekwadorskich korzeniach mógł obdarzać taką emocją kogokolwiek. A przynajmniej nie wskazuje na to This Is How You Smile wypełnione po brzegi delikatnymi, trochę introwertycznymi piosenkami, z których bije ciepło, a nawet pewna czułość. Jeśli śpiewający zarówno po angielsku, jak i hiszpańsku Lange celebruje tą płytą swą latynoską tożsamość, robi to w sposób bardziej zawoalowany niż na poprzedniej, też przecież całkiem kameralnej, płycie. W otwierającym album Please Won’t Please śpiewa: „that brown won’t go/brown just glows” („ten brąz nie zniknie/brąz po prostu lśni”). I takich przykładów znajdziemy na This Is How You Smile więcej, natomiast łatwiej je przeoczyć niż głośne Young, Latin and Proud ze wspomnianego już Private Energy.

Helado Negro, zdjęcie: Drew Coffman/Flicr (CC BY 2.0)
Helado Negro, zdjęcie: Drew Coffman/Flicr (CC BY 2.0)

W subtelnych piosenkach Helada Negra pobrzmiewa pop, bossa nova, folk, a czasem nawet gitarowa beztroska znana z nagrań Maca DeMarco (Imagining What to Do). Choć This Is How You Smile nie jest płytą przebojową, uwagę momentalnie przykuwa Running. Piosenka, w której wokalista samym tylko delikatnym przyśpieszeniem w refrenie uzyskuje wspaniały, rozprężający efekt. Nie wszystko jest tu jednak tak wymuskane i dopracowane. Leniwe popowe piosenki przeplatają się z instrumentalnymi miniaturkami w wersji lo-fi. Ich obecność przybliża This Is How You Smile do osobistego szkicownika, którym Lange – jakby nie bez wahania – postanowił się z nami podzielić.

This Is How You Smile to ciepła, bardzo przyjemna płyta, której słuchanie zdaje się przybliżać nadciągającą wiosnę. Album, który na papierze mógłby wyjść spod ręki duetu Kings Of Convenience, Risa Paula Rica czy zespołu The Sea and Cake. Tyle że to nieprawda. Tak podpowiedziałby analizujący te piosenki algorytm, pomijając ich temperaturę, niesiony przez nie emocjonalny ładunek i w zasadzie całą ich istotę.
 

Piątka dla PRZEKROJU? A może dziesiątka? Wspierając Fundację PRZEKRÓJ, wspierasz rzetelność, humor i czar.

* Pola wymagane

Data publikacji:

Jan Błaszczak

Rocznik 1987. Na co dzień pracownik działu programowego Ursynowskiego Centrum Kultury „Alternatywy”. Współpracuje z „Przekrojem” i „Tygodnikiem Powszechnym”. Autor książki „The Dom. Nowojorska bohema na polskim Lower East Side”, która ukazała się w 2018 r. w serii amerykańskiej Wydawnictwa Czarne. Publikował również na łamach m.in. „Polityki”, „Machiny”, „Wprost” i „Gazety Magnetofonowej”, a jako reporter współpracował z Programem II Polskiego Radia.

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!