Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
Przekrój
Tym razem w rubryce trzy propozycje: książka bez słów nie tylko na temat śmieci, książka zainspirowana ...
2019-09-13 10:00:00
Ładne strony

Ładne strony – 4/2019

Ładne strony – 4/2019
Czyta się 3 minuty

Książka bez słów

Wróć myślami do lata. Słoneczny dzień na plaży. Zamykasz oczy, słyszysz szum morza i piskliwy krzyk mew, czujesz delikatną morską bryzę. Relaks. Tak pewien człowiek z opowieści portugalskiego ilustratora Bernarda P. Carvalha zamierzał właśnie spędzić swój wolny czas. Napotkał jednak na przeszkodę w postaci wypływających z turkusowego morza śmieci… Co stanie się dalej, zrozumie każdy odbiorca, bez względu na język, jakim się posługuje, gdyż opowieść zobrazowana przez Carvalha nie zawiera ani jednego słowa. To publikacja typu wordless book, w której narrację prowadzi się wyłącznie za pomocą obrazów. Artysta w dowcipny sposób, przy użyciu kilku plam barwnych i zaskakujących rozwiązań kompozycyjnych, opowiada nam historię, która daje do myślenia.

Dzień na plaży
Pomysł i ilustracje – Bernardo P. Carvalho
Tako

Filharmonia Pop-up Book

Zamów prenumeratę cyfrową

Z ostatniej chwili!

U nas masz trzy bezpłatne artykuły do przeczytania w tym miesiącu. To pierwszy z nich. Może jednak już teraz warto zastanowić się nad naszą niedrogą prenumeratą cyfrową, by mieć pewność, że żaden limit Cię nie zaskoczy?

Szczecin słynie nie tylko ze wszechobecnej zieleni, wątpliwej bliskości morza (około 100 km) i usytuowania sprzyjającego podróżom do Berlina, lecz także z jednego z najpiękniejszych budynków w Europie, czyli nowej siedziby Filharmonii ­im. Mieczysława Karłowicza, otwartej w 2014 r. Gmach ten wypełnił pustkę po zniszczonym w czasie II wojny światowej budynku Domu Koncertowego (Konzerthaus), rozebranym w 1962 r. na odbudowę Warszawy. Nową Filharmonię zaprojektowano w barcelońskiej pracowni Estudio Barozzi Veiga, która za tę realizację otrzymała wiele wyróżnień, m.in. prestiżową Nagrodę im. Miesa van der Rohe dla najlepszego budynku w Europie. Gmach został wykonany z białej blachy, której nadano strzelistą, futurystyczną formę. Filharmonia jest jedną z największych atrakcji Szczecina, ale też miejscem, w którym spotykają się przedstawiciele różnych dyscyplin sztuk pięknych, nie tylko muzycznych.

Nie dziwi więc, że nowy gmach Filharmonii stał się inspiracją dla wielu twórców. Jednym z ciekawszych przykładów takiej działalności jest książka typu pop-up, dzieło młodego projektanta Pawła Jarczaka, studenta grafiki projektowej w szczecińskiej Akademii Sztuki. Młodego artystę interesują zmiany w klasycznej formie książki oraz możliwości, które dają papier i jego transformacje. Projektant postanowił stworzyć swoją interpretację najciekawszych i najbardziej charakterystycznych elementów architektonicznych budowli, które spuentował w trójwymiarowej oraz interaktywnej publikacji. Jedna z rozkładówek ukazująca bryłę budynku zawiera kolorowe nakładki na latarkę w telefonie komórkowym – po podłożeniu pod papierową Filharmonię rozświetlają ją wielobarwną iluminacją. Ciekawym przykładem jest również rozkładówka pozwalająca użytkownikowi według uznania rozmieszczać na scenie Sali Kameralnej papierowe sylwetki muzyków lub ta ukazująca Salę Symfoniczną po podświetleniu mieniącą się charakterystyczną dla niej barwą złota. Prototyp książki jest pracą licencjacką autora, został stworzony we współpracy z Filharmonią im. M. Karłowicza w Szczecinie, która planuje jej wydanie.

Filharmonia Pop-up Book
Paweł Jarczak
Tekst i redakcja – Filharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie
Zbiory własne artysty

Moje maleństwo

Mon tout petit, czyli Moje maleństwo, to dzieło szwajcarskiego duetu: pisarza Germana Zullo oraz ilustratorki Albertine Zullo, działającej w branży jako Albertine. Jak sami mówią, Moje maleństwo to owoc ich twórczego dialogu. Ta niewielka książka obrazkowa kryje w sobie jedną z najpiękniejszych i jednocześnie najbardziej uniwersalnych historii. Za pomocą delikatnego rysunku i lapidarnego tekstu opowiada o miłości, empatii, macierzyństwie, tożsamości i relacjach między bliskimi. Jej siłą niewątpliwie jest bezpretensjonalność. Po raz kolejny sprawdza się reguła, że moc dzieła tkwi w jego prostocie, zgodnie z powiedzeniem „mniej znaczy więcej”. Albertine, by zobrazować ascetyczną treść i podkreślić jej enigmatyczność, nadała ilustracjom konwencję szkicu, używając do tego celu szarości, jaką oferuje zwyczajny ołówek. Na 80 białych stronach ukazała dwie postacie: matkę i jej syna. Na każdej ze stron bohaterowie zmieniają się. Początkowe karty przedstawiają kobietę czule tulącą swoje maleństwo, szepczącą mu do ucha pewną bardzo ważną opowieść… Mały człowiek roś­nie, a ich role się odwracają. Dzięki dobrze dobranej formie graficznej i niezwykłej treści przekaz trafia w samo serce odbiorcy. To flipbook, gdy wertujemy szybko strony, narysowane na nich postacie zaczynają tańczyć, ukazując nam cykle życia. W 2016 r. Moje maleństwo zostało wyróżnione prestiżową Bologna Ragazzi Award w kategorii Fiction. To absolutny must have, do którego będziemy wielokrotnie wracać.

Moje maleństwo ­[oryg. Mon tout petit]
Germano Zullo
Tłumaczenie – Jacek Mulczyk-Skarżyński
Ilustracje – Albertine
Wytwórnia

 

Data publikacji:

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!