Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Czas ucieka – „Przekrój” czeka!

W zimowym „Przekroju” przenosimy się do Lewantu! Smakujemy libańskie jedzenie, podziwiamy Aleppo i zastanawiamy się nad Tel Awiwem. Poza tym sprawdzamy, co para noblistów z ekonomii Duflo i Banerjee mówią o światowym ubóstwie. Opisujemy Gaję i jej twórcę Jamesa Lovelocka. Naprawdę dużo piszemy też o tym, dlaczego warto się tulić (nie tylko w zimie). I do tego: niedźwiedzie – białe, brunatne i czarne, nabiał i warzywa, a także przyroda w plenerze i w muzeum.

Już jest nowy „Przekrój”!

196 stron do czytania przez trzy miesiące. „Przekrój” w nowym formacie jest wygodniejszy do przeglądania i idealnie mieści się w skrzynce pocztowej. Zamów i ciesz się lekturą – tylko tutaj w niższej cenie. Sprawdź!

Przekrój
„Tetris. Ludzie i gry” to historia logicznej łamigłówki, która zawładnęła komputerami i umysłami ...
2019-07-29 23:55:00
komiks
Klocki z Rosji
„Tetris. Ludzie i gry”
Box Brown
„Tetris. Ludzie i gry”
Marginesy, 2019
Czyta się 2 minuty

Cztery kwadraty połączone ze sobą na siedem sposobów w kształty przypominające litery tworzą klocki, które przesuwają się nieustannie z góry na dół. Te spadające elementy można obracać wokół jednaj osi i przesuwać na boki tak, żeby łatwiej było ułożyć z nich linię. Pełna linia znika, robiąc więcej miejsca nieustannie pojawiającym się różnym układom czterech kwadratów. Źle ułożone klocki szybko blokują pole gry i łamigłówkę trzeba zacząć od nowa. W Tetris grał chyba każdy. Mało kto jednak wie, że gra powstała za żelazną kurtyną w połowie lat 80. XX w. Jej twórcą jest Aleksiej Pażytnow, rosyjski informatyk, który w czasie wolnym od pracy nad sztuczną inteligencją i rozpoznawaniem głosu próbował stworzyć komputerową wersją pentomina. To logiczna układanka z 12 klocków, w którą można grać samemu lub w parze. Pentomino układa się na planszy, a celem gry jest jej wypełnienie. Rosjanin wyobraził sobie klocki pentomina wpadające do szklanki. Później uprościł ich kształt i zmniejszył liczbę. Elektronika 60 – komputer, na którym pracował, nie miał funkcji graficznych, ale za pomocą znaków alfanumerycznych udało się Pażytnowowi stworzyć grywalny prototyp Tetrisa. To o tyle znamienne, że akurat w tej grze grafika jest wręcz nieistotna. Liczy się możliwość manipulowania klockami, które trzeba odpowiednio ułożyć. I to daje satysfakcję. Bo każdy lubi wygrywać.

Komiks Tetris. Ludzie i gry autorstwa Boxa Browna pokazuje, że można w interesujący sposób pokazać powstanie gry i wprowadzenie jej do produkcji, czyli coś, co wydaje się absolutnie niefabularnym i pozbawionym jakichkolwiek emocji pomysłem. Oczywiście nie udaje się przez 250 stron utrzymać napięcia typowego dla dreszczowca, ale dzięki przeniesieniu ciężaru opowieści na ludzi historia zaczyna żyć i stopniowo wciąga. Paradoksalnie jednak postacie z komiksu są jedynie awatarami użytecznych fabularnie cech. Nic nie wiadomo o ich życiu osobistym, wszystko jest podporządkowane Tetrisowi. Pażytnowa pokazano tylko w pracy, inne postacie są w zasadzie sprowadzone do stanowisk, jakie zajmowały w branży growej. Ta papierowość nie jest jednak w tym przypadku wadą, ponieważ to jest komiks o Tetrisie, a nie o Pażytnowie. Gra została jednak pokazana przez pryzmat jej twórcy.

Brown stara się również wpisać powstanie Tetrisa w szerszy kontekst. ZSRR ery Czernienki i Gorbaczowa, schyłek zimnej wojny, rodzący się biznes growy, globalna rywalizacja koncernów są jedynie zarysowane, ale dobrze spełniają swoje funkcje, sprawiając, że opowieść o klockach rosyjskiego informatyka nie jest wyrwanym z kontekstu wyciągiem z historii popularnej gry. Najsłabiej wypadają te fragmenty, w których Brown próbuje uogólniać, opowiadając o historii gier i procesach myślowo-emocjonalnych, jakie zachodzą w głowach graczy. Autor bardzo często popada wtedy w banał i niepotrzebny patos, a opisy mechanizmów psychologicznych nie budzą zaufania swoją naukowością. Brownowi udaje się jednak stworzyć spójny i pełny przekaz pokazujący wyjątkowość Tetrisa jako koncepcji gry i procesu powstania produktu (negocjacje ciągnęły się niemiłosiernie, prawa autorskie łamano nagminnie, a profity omijały twórcę).

 

Piątka dla PRZEKROJU? A może dziesiątka? Wspierając Fundację PRZEKRÓJ, wspierasz rzetelność, humor i czar.

* Pola wymagane

Data publikacji:

Łukasz Chmielewski

Krytyk i dziennikarz, redaktor naczelny AlejaKomiksu.com, autor książki „Z każdej strony. Rozmowy o polskim komiksie”, stypendysta MKiDN. Ojciec Loni i Henia. Czyta komiksy od dziecka, teraz także swoim dzieciom.

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!