
Jezioro łabędzie
Mamania, 2016
Historia Jeziora łabędziego zaczęła się całkiem niewinnie, latem 1871 r. w Kamionce, posiadłości należącej do siostry Piotra Czajkowskiego. Kompozytor, w ramach wakacyjnych rozrywek, stworzył dla jej dzieci muzykę do jednoaktowego przedstawienia, a one same ułożyły choreografię. I wtedy właśnie powstał słynny łabędzi temat melodyczny.
Pierwsza moskiewska premiera (w lutym minęło 140 lat) zakończyła się klapą. Nadieżda von Meck, przyjaciółka i protektorka kompozytora, opisując swoje wrażenia, wyznała: „Wszystko jest biedne i ponure. Pod względem choreograficznym balet ten jest bardzo marny”. Bo też i za głównego winowajcę niepowodzenia należy uznać Juliusa Reisingera, austriackiego choreografa, którego mierny talent (a właściwie jego brak) nie był w stanie dorównać genialnemu Czajkowskiemu. Najpiękniejsze muzyczne fragmenty Reisinger uznał za zbyt trudne do przełożenia na taniec i zamienił na wstawki z baletów innych kompozytorów.

Dopiero po śmierci Czajkowskiego „Jezioro łabędzie” odniosło sukces, a stało się to dzięki sprawnej współpracy Mariusa Petipy i Lwa Iwanowa, dwóch petersburskich choreografów.
Artyści ci nie tylko przywrócili właściwą rangę muzyce, lecz także zmienili pierwsze, wydane przez prywatną drukarnię w 1877 r., libretto, które różniło się od partytury autorskiej, opartej m.in. na „Bajce o carze Sałtanie” Aleksandra Puszkina.

Ingerencje w treść trwają zresztą do dzisiaj. W zależności od inscenizacji balet różnie się kończy; powstają też zupełnie nowe wersje, luźno związane z pierwotną.
Swoją własną stworzyła niedawno w formie albumu, z delikatnie wykonanymi ażurowymi ilustracjami, w stonowanej kolorystyce i z oryginalnymi detalami, francuska ilustratorka Charlotte Gastaut. Wcześniej użyczyła swojego talentu takim markom, jak Fendi czy L‘Occitane.

Treść przedstawiła zwięźle. Różni się w kilku szczegółach od tych najbardziej znanych ze scen baletowych, ale to nadal historia księcia, który marzył o prawdziwej miłości, i księżniczki zamienionej w ptaka. I choć wydawnictwo Mamania specjalizuje się w publikacjach dla dzieci, ta pozycja powinna przyciągnąć uwagę także dorosłych czytelników.
Piątka dla PRZEKROJU? A może dziesiątka? Wspierając Fundację PRZEKRÓJ, wspierasz rzetelność, humor i czar.
Wybierz kwotę wsparcia
Data publikacji:

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego
Zamów już teraz!

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego
Zamów już teraz!