Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
Przekrój
Alberto Breccia jest nie tylko najbardziej znanym argentyńskim rysownikiem komiksów, zawsze też wymienia ...
2018-11-13 07:00:00
Genialny horror
„Mort Cinder”
scen. Héctor Germán Oesterheld, rys. Alberto Breccia
„Mort Cinder”
Non Stop Comics, 2018

Breccia rysował komiksy od 17. roku życia. Ma na koncie zarówno serie humorystyczne, jak i sensacyjne, westernowe czy należące do szeroko rozumianej fantastyki. Argentyńczyk mistrzowsko posługiwał się różnymi technikami i stylami. Potrafił z elegancją rysować realistycznie oraz awangardowo operować kolorem i plamami barw. W jego pracach od razu widać perfekcyjne opanowanie warsztatu, swobodę rysunku i płynną narrację wizualną. W późniejszym okresie twórczości sięgał po zaangażowaną społecznie i politycznie tematykę, eksperymentował także formalnie, nadając komiksowi wręcz nowy wymiar, który był jednocześnie dojrzały i odważny artystycznie. Mimo tego to właśnie horror s.f. zatytułowany Mort Cinder, który zadebiutował w odcinkach w 1962 r., jest uważany za jego opus magnum.

Scenarzystą komiksu jest Héctor Germán Oesterheld, argentyński dziennikarz, pisarz i scenarzysta, który na przełomie lat 60. i 70. XX w. napisał biografie Che Guevary i Evity Peron (pierwsza z nich została zakazana przez ówczesne władze, a wszystkie jej kopie zniszczono), miał być także członkiem lewicowej bojówki. Intelektualista zaginął pod koniec lat 70., prawdopodobnie zabity przez wojskowy reżim, jaki rządził wówczas w Argentynie. Oesterheld, podobnie jak Breccia, tworzył historie o różnym ciężarze gatunkowym. W serii Mort Cinder postawił na horror s.f. Pozwalało to nie tylko na realizację niemalże każdego pomysłu, lecz także dawało szansę na sugestywną przypowieść o człowieku.

Tajemniczego, tytułowego bohatera komiksu nie można zabić, a zamordowany powstaje z grobu. Postać nie ma w sobie jednak nic z zombi. To podróżnik w czasie posiadający wpływ na losy ludzkości. Szalony naukowiec chce wykorzystać jego zdolności rezurekcyjne do stworzenia armii uległych i nieśmiertelnych ludzi, uciec przed nim pomaga mu zaś antykwariusz, Ezra Winston (graficznie to postarzony Breccia).

Z jednej strony Mort Cinder jest komiksem gatunkowym, który operuje charakterystycznymi motywami, takimi jak nieśmiertelny bohater, zdarzenia o nadnaturalnym charakterze, podejrzane eksperymenty na ludziach. Akcja rozwija się wartko, a celem fabuły jest zaskoczenie i przestraszenie czytelnika. W tej roli komiks do dziś bardzo dobrze się sprawdza. Mimo upływu ponad pół wieku od jego premiery lektura wciąga, nie pozostawiając czytelnika obojętnym. Oesterheld i Breccia stworzyli jednak coś więcej niż komiks gatunkowy. Scenarzysta zbudował ciekawą parę głównych bohaterów: świadka ludzkości, który był w wieży Babel, pod Termopilami i w okopach Wielkiej Wojny, oraz antykwariusza, którego pociąga tajemnica. Ich relacja oparta jest na przewrotnym zaspokajaniu własnych potrzeb: Cinder potrzebuje pomocy w walce z szalonym naukowcem, Winston szuka emocji i nietuzinkowego towarzystwa. Ciekawie wykorzystując historię, sztukę czy paleoastronautykę, ich przygody komentują rzeczywistość, dotykając poważnych i traumatycznych tematów, takich jak dramat wojny, postawy wobec zła czy demiurgiczne zapędy człowieka. A Breccia to wszystko genialnie narysował, z rozmachem i dbałością o szczegół, bardzo ekspresyjnie i sugestywnie.

Data publikacji:

Łukasz Chmielewski

Dziennikarz i scenarzysta, redaktor naczelny AlejaKomiksu.com, współautor książki biograficznej „Rafał Jackiewicz. Życie na ostrzu noża” (SQN 2017). Ojciec Loni i Henia.

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!