pixel Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Chcielibyśmy – na tyle ile to możliwe – umilić Państwu ten trudny czas, dlatego w dniach 20 marca - 13 kwietnia udostępniamy wersję cyfrową wiosennego numeru bezpłatnie. Zapraszamy do czytania i słuchania audio z bieżącego numeru! Przeczytaj wiosenny numer

W związku z zamknięciem wielu punktów sprzedaży prasy, zapraszamy do kupienia papierowej wersji numeru wiosennego w cenie okładkowej, bez dodatkowych kosztów przesyłki. Kup wiosenny numer

Przekrój
Wierzymy w to, że polską szkołę da się zreformować. A wyczekiwaną reformę przyniosą ruchy oddolne.. ...
2019-12-06 10:00:00
Marianna Kłosińska & Magdalena Kidoń

Zaufać dzieciom, zaufać zmianie

Zaufać dzieciom, zaufać zmianie

Spotkałyśmy się w 2010 r. na kampusie wakacyjnej Wioski Bullerbyn. Marianna – prezeska, Magdalena – psycholożka i Anna Pękala – nauczycielka. Szukałyśmy miejsca, gdzie nasze dzieci czułyby się bezpieczne i szanowane, gdzie my, jako rodzice i jako kadra, znalazłybyśmy wzajemne wsparcie i porozumienie we współpracy na rzecz dzieci.

Czyta się 3 minuty

Wkrótce potem zaczęłyśmy budować Wolną Szkołę Demokratyczną Bullerbyn, współtworząc środowisko wolnych szkół demokratycznych w Polsce. Zależało nam na szkole „żywej”, w ciągłym procesie rozwoju, odpowiadającej na potrzeby członków jej społeczności, opartej na relacjach, a nie na z góry określonych rozwiązaniach dydaktycznych i sztywnych procedurach.

Powstawała ona obok przemian systemu edukacji skupiających się na szukaniu kolejnych technik transmisji wiedzy encyklopedycznej do wypełnianych przez ucznia arkuszy egzaminacyjnych. Wobec powszechnego dostępu do źródeł informacji wydaje się to kuriozalne. Dzieci nie potrzebują dydaktyki. Potrzebują natomiast atmosfery, która będzie im sprzyjała w rozwijaniu osobistego potencjału, wesprze poznawanie siebie, innych i otaczającego świata. Kluczem do niej jest postawa otwartości i zaufania.

W dyskursie publicystycznym na temat edukacji szuka się inspiracji w edukacji skandynawskiej. Z naszej perspektywy to bardzo słuszny kierunek. Fundamentem tego modelu przekazywania wiedzy jest zaufanie do zmiany rozumianej jako demokratyczny proces, w którym autonomiczne jednostki potrafią się ze sobą dogadać. Tymczasem mamy do czynienia z kryzysem wartości demokratycznych, które w latach 90. wydawały się niepodważalne. Spolaryzowane społeczeństwa nie są w stanie umówić się, jak mają w nich koegzystować bezpieczeństwo i wolność. Czy mówimy o „wolności od”, czy o „wolności do”?

Zamów prenumeratę cyfrową

Z ostatniej chwili!

U nas masz trzy bezpłatne artykuły do przeczytania w tym miesiącu. To pierwszy z nich. Może jednak już teraz warto zastanowić się nad naszą niedrogą prenumeratą cyfrową, by mieć pewność, że żaden limit Cię nie zaskoczy?

W szkole od ponad 100 lat dominuje koncepcja treningu posłuszeństwa, za którym idzie potrzeba kontrolowania działań i egzekwowania poleceń za pośrednictwem kar lub nagród. To sprzeczne z tym, co już wiemy o procesach sprzyjających rozwijaniu samoświadomości i wewnętrznej motywacji do zdobywania wiedzy oraz, przede wszystkim, z budowaniem zdrowych relacji z innymi. Dzieciństwo to wrażliwy moment zdobywania życiowego doświadczenia, podejmowania wielu prób, eksplorowania świata w otoczeniu innych ludzi. Potrzebuje warunków do wzrastania, a nie formatowania.

Coraz bardziej świadomi, nie chcemy dziś bezrefleksyjnie uczestniczyć w czymś, co nie służy nam i dzieciom. Przestajemy narzekać. Bierzemy odpowiedzialność. Świadomie wychowujemy i takiej edukacji chcemy dla naszych dzieci. Potrzebujemy jednak spójności pomiędzy domem a szkołą, otwarcia na współpracę i dialog.

Być może to właśnie tworzące się oddolnie inicjatywy i ruch społeczny wynikający z potrzeby zmiany polskiego systemu edukacji doprowadzą do tego, że on się zmieni. Każdy z nas ma w tym swój drobny udział, kiedy troszczy się o to, żeby zapewniać dzieciom zdrowe środowisko rodzinne, edukacyjne, społeczne. Tworząc atmosferę, w której dzieci mogą czuć własną sprawczość i wpływ na rzeczywistość, wchłaniać humanistyczne wartości.

To dlatego zdecydowałyśmy się na alternatywę i rozwijamy model szkoły demokratycznej. Jej podstawowe dwa filary – autonomia jednostki i troska o społeczność – są gotowe do zaimplementowania w szkołach publicznych. Warto zaufać ludziom i ich naturalnemu dążeniu do szczęś­cia poprzez współpracę i branie odpowiedzialności. Oddolnie mnożą się w Polsce inicjatywy wolnych szkół, a także organizacji wspierających nauczycieli i dyrektorów szkół publicznych, którzy sami zaczynają zmieniać szkołę od środka. Tak, jesteśmy przekonane, że polską szkołę zmienią ludzie, nie władza. Zaufajmy im i temu procesowi.

 

Data publikacji:

Marianna Kłosińska & Magdalena Kidoń

Marianna Kłosińska & Magdalena Kidoń

Marianna Kłosińska: Prezeska Fundacji Bullerbyn na rzecz Wspólnoty Dzieci i Dorosłych oraz Fundacji Dzieci Mają Głos, dyrektorka NPOW Wioska Bullerbyn, SP Ronja i LO Astrid, jedna z liderek oddolnego ruchu edukacji demokratycznej, promotorka idei unschoolingu. Ostatnim projektem, który współ­realizowała, była warszawska Konferencja Edukacji Kreatywnej z udziałem Kena Robinsona. Mama trójki doros­łych już dzieci. Magdalena Kidoń: Psychoterapeutka Gestalt, psycholożka, ekoterapeutka, zajmuje się rozwojem merytorycznym projektów Fundacji Bullerbyn, w tym szkoły demokratycznej i Akademii Wychowawców Bullerbyn „Wspieranie przez Relacje”. Prowadzi warsztaty, superwizje i grupy wsparcia dla dorosłych wspierających dzieci.

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!